Het Formule 1 seizoen van 2023 is van start gegaan en de tweede race is gereden. De GP in Saudi-Arabië heeft voor wat ophef gezorgd. Verstappen eindigde op de tweede plek achter teamgenoot Sergio Perez. Alonso pakte de 3e plek, maar eerst kreeg hij een flinke straf van de FIA met 10 seconden extra toegevoegd aan zijn tijd. De FIA heeft de straf teruggedraaid waardoor Alonso toch op het podium stond. Dit was zijn 100e keer.
Nu het seizoen net is begonnen is er nog genoeg tijd om je te verdiepen in wedden op Formule 1. Er zijn nog 21 races die gereden moeten worden. Je kan op elke GP wedden bij de bookmakers in Nederland. Zorg dat je alles weet over de racebanen, de coureurs en de problemen in de teams.
Aston Martin veroorzaakt straf Alonso
De coureur kreeg na de race een straf, omdat zijn team bij een eerdere straf te snel aan de auto hadden gezeten. Alonso moest toen 5 seconden stilstaan in de pit. De FIA heeft het nieuws veel later na de race pas bekendgemaakt. Alonso zou een 10 seconden tijdstraf krijgen en dus van het podium vallen.
Tijdens de race was de tijdstraf van 5 seconden goedgekeurd, maar iemand wees de FIA erop dat de auto te vroeg was aangeraakt. De straf was erg laat, maar Alonso werd achter Russell gezet in het klassement. De coureur was geïrriteerd en Aston Martin ging vol in protest.
FIA heeft straf teruggedraaid
Aston Martin heeft namelijk een Petition for Review ingediend nadat ze hoorde dat Alonso een tijdstraf kreeg. Dit betekent dat het team bewijs mag leveren en dus in beroep gaat tegen de straf. Het aanraken van de auto met de krik zou geen ongeoorloofde manier van aanraken zijn geweest. Hier is de renstal in het verleden ook niet voor gestraft.
Aston Martin gaf toe dat de krik de auto raakte, maar doordat ze konden bewijzen dat dit vaker gebeurde was het naar hun mening geen overtreding. De FIA kon de beslissing alleen nog maar terugdraaien en gaf Alonso zijn 100e podiumplek.
Duidelijk van de FIA
Het Sporting Advisory Committee heeft regelmatig vergaderingen en de FIA heeft gezegd dat de situatie daar besproken gaat worden. Voor de GP in Australië moet er duidelijkheid zijn over het aanraken van de auto met de krik. Zo zal er in de toekomst geen verwarring meer zijn tijdens straffen. De FIA is altijd bezig met het verbeteren en herzien van processen. Het doel is om alles zo eerlijk en transparant mogelijk te maken.
Esteban Ocon had een race eerder eenzelfde soort situatie. De FIA nam na de race de straffen nog eens door en dat snapte Ocon. Toen was Alonso ook al geïrriteerd omdat het uitdelen van de straf te lang duurde. De Formule 1 is een sport die razend snelle beslissingen nodig heeft. Het wachten op straffen en eigenlijk nooit zeker weten of je podiumplek echt hebt verdiend, is niet ideaal. De FIA zal hier aan moeten werken.