Enea Bastianini heeft zondag na afloop van de MotoGP race op Circuit de Barcelona-Catalunya felle kritiek geuit aan het adres van Aleix Espargaró. Volgens de Ducati Lenovo Team coureur heeft Espargaró zijn afscheidsrace volledig in dienst gesteld van de titelstrijd van zijn vriend Jorge Martin.
Aleix Espargaró kende zondag op zijn thuiscircuit Circuit de Barcelona-Catalunya vanaf de tweede plaats op de grid een matige start. Nadat de Spanjaard eenmaal aangekomen was op de vierde plaats schakelde hij de verdedigingsmodus in voor de op dat moment op de derde plaats rijdende Jorge Martin, zijn beste maatje die het zich niet kon veroorloven om te veel posities te verliezen in zijn titelstrijd met de op dat moment aan de leiding rijdende Francesco Bagnaia.
Dit alles tot grote frustratie van Enea Bastianini, die in het eerste deel van de race op de vijfde plaats rijdend van alles probeerde om Espargaró te passeren. Volgens de Ducati Lenovo Team coureur drukte de Aprilia Racing coureur bewust het tempo en reed hij dusdanig verdedigend waardoor er een veilige marge ontstond voor Martin in zijn jacht op de titel.
In het tweede deel van de race kwam er voor Bastianini niet alleen een einde aan zijn strijd met Espargaró – door een fout bij het aanremmen van bocht 1 ging er niet alleen veel tijd verloren maar moesten er ook een flink aantal posities prijs worden gegeven – maar verloor hij door als zijn zevende de finishlijn te passeren ook nog eens de strijd om derde plaats in de eindstand van het kampioenschap aan Marc Márquez die in de race als tweede werd afgevlagd.
Na afloop van de race maakte Bastianini duidelijk dat hij de verdedigende tactiek van Espargaró erg onprofessioneel vond, helemaal omdat het ook nog eens zijn afscheidswedstrijd was en hij zonder deze tactiek zijn carrière als fulltime coureur misschien wel af had kunnen sluiten met een podiumplaats.
Enea Bastianini: “Ik heb in de race veel tijd verloren in het duel met Aleix en het was hierdoor onmogelijk om meer te doen dan mijn nu behaalde resultaat. Ik ben dan ook niet blij met wat Aleix heeft gedaan, want voor mij is het niet correct. Zonder het gevecht met Aleix was het waarschijnlijk mogelijk geweest om meer voor mezelf te doen, maar hij reed de hele race in dienst van Martin. Nou ja, hij is natuurlijk goed bevriend met Jorge, maar als professional hoor je zoiets niet doen. Het was zijn laatste race en misschien had hij een beter resultaat kunnen behalen of zelfs voor het podium kunnen vechten. Ik begrijp dat hij een geweldige vriendschap heeft met Jorge, maar hij heeft de race van andere coureurs om zeep geholpen. Dit zijn dingen die in mijn ogen niet zouden mogen gebeuren in een kampioenschap als het onze.”
De derde plaats in deze slotrace van het seizoen waren voor voldoende om zich na afloop tot 2024 MotoGP wereldkampioen te laten kronen. De Prima Pramac Racing coureur hield met de derde plaats tien punten over van zijn voorsprong op Bagnaia die hierdoor na twee seizoenen afscheid moest nemen van de nummer 1 plaat.
De wereldtitel van Martin, die daarmee de eerste niet fabriekscoureur werd met een wereldtitel op zak in het MotoGP tijdperk, betekent ook dat de nummer 1 plaat in 2025 te zien zal zijn op een Aprilia (Martin tekende enkele maanden terug een tweejarig contract bij Aprilia) en laat dat nu net het huidige team zijn van Espargaró.
Espargaró gaf toe dat hij Martin inderdaad wilde steunen in diens streven naar de 2024 MotoGP wereldtitel.
Aleix Espargaró: “We hadden allebei het gevoel dat de andere Ducati coureurs tegen hem waren, en dat is volkomen normaal. Ze probeerden de titel te behouden en ik had het gevoel dat ik de enige was die mijn maatje en zijn titel kon beschermen. Toen de race eenmaal was begonnen, was ik volledig gefocust. Ik reed meer dan ooit op de limiet en probeerde hem [Martin] zoveel mogelijk te beschermen. Ik ben erg blij en trots dat ik hem een beetje heb kunnen helpen.”
In een reactie op de beschuldigingen van Bastianini kaatste Espargaró de bal keihard terug door te roepen dat de Italiaan simpelweg te langzaam was voor iemand die op een fabrieksmotor van Ducati rijdt.
Aleix Espargaró: “Ze vertelden me dat Enea zei dat het niet mooi is om een carrière op deze manier te beëindigen, zonder te vechten voor het podium. Het enige waar ik op zal reageren is dat het niet eerlijk is om dit te zeggen. In de laatste ronde wachtte ik tot hij zou vechten, maar hij zat drie seconden achter me met de fabrieks-Ducati. Dus ik weet niet waar hij op doelde. Alex Márquez reed een geweldige race en hij versloeg mij en Enea kon dat blijkbaar niet. Dus ik deed het maximale wat mogelijk was. Als hij denkt dat ik bewust inhield, dan is dat onmogelijk. Ik reed op en op sommige momenten zelfs over de limiet, ik was de enige die me tussen alle Ducati’s wist te klasseren. Dus het is een fabel om te zeggen dat ik me bewust heb ingehouden.”
Naast het feit dat Martin zondag in Barcelona Bagnaia na twee jaar onttroonde als MotoGP wereldkampioen wist Marc Marquez met zijn tweede plaats in de laatste race van het seizoen de strijd voor de derde plaats in de eindstand in zijn voordeel te beslissen. Een prachtige prestatie van de achtvoudig wereldkampioen, maar een bittere pil voor Bastianini die – in tegenstelling tot Márquez – wel een bonusregeling in zijn contract had staan en hiermee dus een flinke financiële tegenvaller te verwerken kreeg.
Handige links Motul Solidarity Grand Prix of Barcelona:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.