Federico Caricasulo in 2022 met Althea Racing en Ducati in WorldSSP

1535
federico-caricasulo
Federico Caricasulo (l) en Genesio Bevilacqua ® | foto© Althea Racing

Althea Racing keert na een afwezigheid weer terug als team in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Het Italiaanse team, dat vele jaren actief was in de WorldSBK klasse, kiest er echter voor om in 2022 van start te gaan in het FIM Supersport World Championship. Als rijder heeft het team Federico Caricasulo aangetrokken en als motor kiest men voor de nieuwe Ducati Panigale V2.

Althea Racing is binnen het FIM Superbike World Championship geen onbekende. Het team was vele jaren actief in het kampioenschap met zowel Ducati, BMW en Honda. De meeste successen werden echter behaald met Ducati. Zo wist Davide Giugliano de nodige successen te behalen voor het team en wist Carlos Checa in 2011 zelfs wereldkampioen te worden in de kleuren van het team onder leiding van Genesio Bevilacqua.







Na een overstap naar BMW besloot Bevilacqua voor het seizoen 2019 een samenwerking aan te gaan met Midori Moriwaki om samen het Moriwaki Althea Honda Team te gaan runnen. De samenwerking liep uit op een grote teleurstelling en het duurde dan ook niet lang of partijen besloten weer ieders hun eigen weg te gaan. Moriwaki ging zelfstandig verder onder de naam Mie Honda Racing terwijl de naam Althea van het strijdtoneel verdween.

Maar na een afwezigheid van twee jaar (seizoen 2020 en 2021) keert Althea Racing dus nu weer terug in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Weliswaar niet in de WorldSBK klasse maar in de WorldSSP categorie.

Bevilacqua heeft Federico Caricasulo aangetrokken als coureur en men zal gebruik gaan maken van de nieuwe Ducati Panigale V2, één van de nieuwe machines die voor komend seizoen vanwege de nieuwe technische reglementen toegelaten worden in de WorldSSP klasse.

Federico Caricasulo: “Ik ben echt blij met de kans die Genesio me biedt. Het was een onverwacht voorstel dat ik onmiddellijk heb aanvaard omdat het een winnend project is met een team dat zeker geen introductie nodig heeft en dat ik ook als fan heb gevolgd. Het idee om de enige rijder in het team te zijn bevalt me wel en ik denk dat het de beste situatie is om bepaalde resultaten na te streven. Na vijf jaar bij Yamaha, een periode waarin ik als coureur veel gegroeid ben, is het voor mij belangrijk om een nieuwe uitdaging aan te gaan die mij de beste motivatie geeft. Ik heb nog een onafgemaakte zaak in deze categorie sinds 2019 en mijn enige doel is om de resultaten die ik al heb behaald te verbeteren.”

Genesio Bevilacqua: “Althea hoefde niet terug te keren maar ik heb ervoor gekozen omdat ik geloof dat deze nieuwe Supersport categorie de klasse van de toekomst is. Alle voorwaarden zijn aanwezig voor hetgeen altijd ons enige streven is geweest: winnen door onze ervaring en onze vaardigheden te gebruiken door met de besten te spelen. Deze Supersport klasse en zijn nieuwe reglementen zijn echt een kans om deze motorraces nieuw leven in te blazen. Het lijkt gemaakt om ons te testen en uit te dagen. Competitie zit in ons DNA en daarom willen we erbij zijn.”

Caricasulo is geen onbekende binnen de Althea Racing familie. Bevilacqua is namelijk de afgelopen seizoenen al de persoonlijke manager van de talentvolle Italiaan. In januari, wanneer de verplichte winterstop ten einde is, zal Caricasulo voor het eerst in actie komen op de nieuwe Ducati Panigale V2 tijdens een test in Spanje.



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter