Voor Fabio Quartararo was er zaterdag op het Circuit of The Americas andermaal teleurstelling. De Fransman kwam in de vijfde ronde van de Sprint race ten val en passeerde de finish uiteindelijk als negentiende.
Het is nog aan de vroege kant om het seizoen van Fabio Quartararo een ramp te noemen maar langzaam maar zeker gaat het wel die kant op. Nadat hij zich in Portimão als tiende kwalificeerde kwam hij in de eerste Sprint race ook als tiende over de streep na contact met Joan Mir waardoor er geen punten werden gescoord. Op zondag in de Portugese Grand Prix werd Quartararo achtste, een resultaat waar de wereldkampioen van 2021 niet blij mee was.
Vervolgens was teamgenoot Franco Morbidelli in Argentinië de sterkere Yamaha coureur. Op Termas de Rio Hondo kwalificeerde Quartararo zich wederom als tiende waarna hij in de Sprint race slechts één punt scoorde door als negende te finishen. ‘s Zondags in de regenachtige race werd de Fransman zevende.
Dit weekend op het Circuit of The Americas leek de snelheid er bij de Fransman in te zitten. Op vrijdagmiddag klokte hij de zevende rondetijd waarmee een rechtstreekse plaats in Q2 verzekerd werd. Wel gaf hij na afloop van de twee trainingen op vrijdag aan dat de YZR-M1 aan het ‘overrijden’ was en te hard pushte om optimaal gebruik te maken van de zachte banden.
In Q2 op zaterdagochtend klokte Quartararo wederom de zevende rondetijd waarbij hij vier Ducati’s, een Honda en een Aprilia voor zich had staan. Dat bleek ook het grote probleem te zijn in de tien ronden lange Sprint race op zaterdagmiddag.
Quartararo startte goed en schoof op naar de vierde plaats maar in de derde en vierde ronde werd hij op het lange rechte stuk voorbijgestoken door Jorge Martin en Alex Márquez op de snellere Ducati. Vervolgens ging het in de vijfde ronde mis voor de Fransman toen hij zich in bocht 1 onderuit remde. Hij kon zijn YZR-M1 oppakken en de race uitrijden maar met een negentiende plaats zaten er geen punten in.
Riding on the edge = trouble ⚠️@FabioQ20‘s #TissotSprint effort came to a devastating end 💥#AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/AvqXfvpI2Z
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 15, 2023
In zijn media debrief na afloop was de 23-jarige Fransman openhartig over zijn huidige situatie bij het Monster Energy Yamaha MotoGP team.
Fabio Quartararo: “Ik zit altijd op de limiet, maar ik denk dat dat voor meerdere rijders geldt. Het is ontzettend frustrerend want in mijn eentje ben ik snel en dan komen de snelle rondetijden veel makkelijker. Wij [Yamaha rijders] rijden op een compleet andere manier dan de rest en dat helpt ons niet. Ik reed in de beginfase [van de Sprint race] achter een aantal rijders en ik kon ze niet inhalen, ik kon niet eens proberen aan te vallen. Na de crash reed ik nog rondetijden van 2’03.5, maar toen reed ik niet meer op de limiet omdat er toch niets meer te winnen viel. Alleen kunnen we snel zijn, in een groep hebben we grote problemen.
Het enige gedeelte waar wij tijd goed kunnen maken op de concurrentie is bij het remmen. Ik kan één, twee, drie keer een ‘save’ maken maar je zit op de limiet en een keer houdt het op. We verliezen zoveel bij het accelereren en op het rechte stuk, het enige punt waar ik sterk was, was daar [bocht 1].”
Waar de meeste coureurs in de kwalificatie op zoek gaan naar een sleepje om daar voordeel uit te halen zit dat bij Quartararo anders. De manier waarop de Yamaha YZR-M1 bereden dient te worden is compleet anders dan de vier andere machines in de MotoGP klasse.
Fabio Quartararo: “Het volgen van andere rijders maakt het voor ons juist moeilijker. Ik reed gisteren [vrijdag] achter Pecco [Bagnaia] en de manier waarop zij hun ronde rijden is compleet anders dan dat wij dat doen. Zij maken meer gebruik van het vermogen, hebben minder last van wheelie en lopen van ons wel ondanks dat we dezelfde tractie hebben. Ik moet daardoor zoveel goedmaken met bochtensnelheid omdat je bij lagere snelheid meer last hebt van wheelie. Dat maakt het zo frustrerend als je erachter rijdt. In de kwalificatie moeten wij juist heel vloeiend rijden, als ik achter iemand rijd en op dezelfde manier de rondetijd probeer te rijden heb ik alleen maar last van wheelie.”
Het is geen geheim dat met name de Ducati en de Aprilia in de afgelopen jaren grote stappen hebben gemaakt en zich ontwikkeld hebben als de beste machines in de MotoGP klasse. Afgelopen winter werd er door Yamaha een nieuw motorblok gebracht en nam de fabrikant ook verschillende chassis en aerdynamische pakketten mee tijdens de tests. Echter werd alleen het motorblok gebruikt en werd tijdens de test in Portimão besloten om qua chassis en aerodynamica terug te vallen op het materiaal van 2022. Het is daardoor de vraag of Yamaha het huiswerk wel goed gemaakt heeft of dat men nog steeds te conservatief is, met name vergeleken met de Europese fabrikanten.
Fabio Quartararo: “Natuurlijk moet de machine veranderen, ik kan alleen niet zeggen hoe. Inmiddels heb ik al de nodige ervaring op deze machine maar de afgelopen vier jaar heb ik weinig verbeteringen gezien. Ik denk dat hetgeen we moeten veranderen meer is dan bijvoorbeeld een uitlaatsysteem of een klein onderdeel ergens op de machine. Wat mij betreft moet het een grote verandering zijn, ook al is dat natuurlijk ook heel moeilijk. Als we een verbetering kunnen garanderen moeten we dat natuurlijk doen. De topsnelheid was vandaag ook niet als in de andere races, dus we moeten kijken waar dat aan ligt en een oplossing vinden.”
Er wordt natuurlijk door velen als eerste geroepen dat Yamaha ook een V4 motorblok moet ontwikkelen. Met het vertrek van Suzuki uit de MotoGP klasse is Yamaha de enige fabrikant die over een vier-in-lijn motorconfiguratie beschikt, de overige vier fabrikanten hebben een V4. Terwijl Yamaha jarenlange ervaring heeft met vier-in-lijn concept hebben de andere fabrikanten dat met hun V4, een achterstand die niet zomaar ineens overbrugd kan worden. De vraag of Yamaha zo snel mogelijk met een V4 moet komen kon Quartararo dan ook niet beantwoorden.
Fabio Quartararo: “Dit is waar ik geen antwoord op kan geven. Ik heb nooit een V4 gereden en ik wil ook niet vragen naar iets wat ik nog nooit geprobeerd heb. Uiteindelijk is het wel waar alle anderen mee rijden. Maar voor zover ik weet is dit [een V4 motorblok] niet het plan voor komend jaar, dus we zullen weer van ver moeten komen.”
Zoals gezegd heeft Yamaha tijdens de test in Portimão besloten om terug te vallen op het aerodynamische pakket van 2022, ook al werd nieuwe aerdynamica tijdens de officiële testdagen uitvoerig getest. Vergeleken met de imposante vleugels, diffusers en ground-effect kuipen van onder andere Ducati en Aprilia is de aerdynamica van de Yamaha veel terughoudender, iets waar Quartararo een duidelijke verklaring voor kan geven.
Fabio Quartararo: “Het probleem is dat als je zulke extreme aerodynamica hebt, je ook veel vermogen moet hebben [om de luchtweerstand te compenseren]. De MotoGP motoren lijken al niet meer op motoren, het zijn meer raketten met vleugels overal. Als je dat wilt gebruiken heb je ook veel vermogen nodig zodat je downforce hebt met acceleratie en het je ook helpt met het insturen. Ik denk dat we jaren achterlopen op dit vlak.”
Teamgenoot Franco Morbidelli heeft in de afgelopen twee seizoenen veel kritiek te verwerken gehad terwijl Quartararo alle ijzers uit het vuur moest halen voor Yamaha. Tot dusver lijkt zijn vorm in Argentinië meer een uitzondering dan een definitieve stap waardoor de positie van de Italiaan bij het Yamaha fabrieksteam ook in gevaar komt. Het gebrek aan een bruikbaar satellietteam wordt volgens Quartararo nu ook steeds duidelijker.
Fabio Quartararo: “Ik denk dat Franco een stap heeft gemaakt, vooral in Argentinië. Het satellietteam dat we vorig jaar hadden bracht ons ook weinig, Darryn [Binder] kwam vanuit de Moto3 en Andrea [Dovizioso] ging ermee stoppen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Pramac Racing dan gebruiken zij andere kuipen dan het fabrieksteam en proberen zij meerdere dingen, dat is wat we nodig hebben.”
De MotoGP coureurs komen zondag om 09:45 uur lokale tijd, 16:45 uur Nederlandse tijd weer in actie op het Circuit of The Americas voor een tien minuten durende warm-up sessie. De race over twintig ronden gaat om 14:00 uur lokale tijd, 21:00 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.