Fabio Quartararó: “Vorig jaar mijn droom waargemaakt, dat wil ik opnieuw beleven”

1050
Fabio Quartararó | © Monster Energy Yamaha MotoGP

Fabio Quartararó zal in 2022 zijn uiterste best doen om het succes van 2021 te herhalen. De MotoGP kampioen ziet komend seizoen echter niet als een jaar van de titel verdedigen, maar begint naar eigen zeggen met een volledig schone lei aan zijn tweede seizoen bij het Yamaha fabrieksteam.

Het Monster Energy Yamaha MotoGP team hield vrijdagochtend de teampresentatie voor het seizoen 2022. Met een al eerder opgenomen mini documentaire werden de successen van 2021 besproken en keek men uit naar het komende MotoGP seizoen. Wat betreft de kleurstelling is er, op een aantal kleine sponsorstickers na, niets veranderd en zijn de fabrieks Yamaha’s voor het vierde jaar op rij te herkennen aan de blauw met zwarte kleurstelling en de vele groene Monster Energy logo’s.







Fabio Quartararó stond na afloop van deze presentatie de pers te woord en vertelde over de afgelopen winter, de getroffen voorbereidingen en zijn vooruitblik op het seizoen 2022.

Fabio Quartararó: “De winterstop was best lang, maar als ik eerlijk ben heb ik het gevoel dat ik de hele tijd bezig ben geweest. Er waren veel evenementen die ik moest bijwonen, en natuurlijk ging de training gewoon door. Dus al met al was het behoorlijk druk, maar op een goede manier. Ik heb er zin in om het nieuwe seizoen te beginnen. We hebben vorig jaar de titel gewonnen en dat was geweldig, dat kan niemand me ooit meer afnemen. Echter maakt dat vanaf de eerste dag allemaal niet meer uit. De titelwinst van vorig jaar ligt nu achter ons, we moeten ons concentreren op het kampioenschap van dit jaar. Vorig jaar hebben we vanwege de pandemie nauwelijks pre-season tests gedaan. Dit jaar heb ik al een jaar ervaring met het fabrieksteam, dus we weten goed samen te werken. We kennen onze sterke punten en waar we kunnen verbeteren, dus dat zal helpen tijdens de tests in Sepang en Mandalika.”

Aan het eind van vorig seizoen werd duidelijk dat met name Ducati grote stappen had gemaakt. De Italiaanse machine is al jaren de snelste machine op het rechte stuk, maar de verschillen met de Yamaha werden steeds groter waardoor het moeilijker werd voor Quartararó om de strijd aan te gaan. Met maar liefst acht Ducati’s op de grid in 2022 was het volgens de Fransman uiterste noodzaak om de topsnelheid van de Yamaha YZR-M1 te verbeteren. Het feit dat de voormalig Yamaha MotoGP Project Leader Takahiro Sumi vanwege de successen is gepromoveerd naar de functie van General Manager Motorsports Development, en hij wordt opgevolgd door Kazutoshi Seki als Project Leader, maakt volgens Quartararó geen verschil.

Fabio Quartararó: “Iedereen weet inmiddels dat ik één groot verzoek heb ingediend bij het technische management van Yamaha: we hebben meer topsnelheid nodig. Er zijn verder geen verwijten en ik wil ook niemand tekort doen. We werken samen als een familie en de sfeer in de pitbox is heel goed. [Takahiro] Sumi kent mij goed en ik weet zeker dat hij zijn best doet om mijn wensen te vervullen. Voor hem persoonlijk zal het een grote verandering zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat er voor ons met de komst van [Kazutoshi] Seki niet veel zal veranderen.”

Het feit dat Quartararó het seizoen ingaat als de huidig kampioen brengt naar eigen zeggen geen extra druk met zich mee. Openhartig gaf de nog 22-jarige Fransman aan dat hij het komende seizoen als een volledig nieuw verhaal beschouwt, met als enig doel aan het eind van het jaar opnieuw een wereldtitel op zak te hebben.

Fabio Quartararó: “Ik denk niet dat het feit dat ik de verdedigend kampioen ben extra druk oplevert. Ik heb mijn droom vorig jaar waargemaakt, voor veel andere coureurs zal dat nooit gebeuren. Het voelt daardoor niet als extra druk op mijn schouders, maar meer als extra motivatie. Ik weet nu hoe het voelt om een wereldkampioenschap te winnen en dat wil ik opnieuw beleven. Natuurlijk staat er altijd druk op mij als coureur, maar het voelt voor mij niet meer dan normaal. Ik begin dit jaar weer op nul en zonder kampioenschap, het doel is om aan het eind van het jaar weer een kampioenschap te hebben behaald.”

 

In het verleden sprak Quartararó wel eens met een sportpsycholoog. Hij vertelde dat dit vorig seizoen echter niet meer nodig was, en hij van zichzelf al rustiger was geworden. Mede hierdoor beschouwt hij het seizoen 2022 als een volledig nieuw verhaal en behoren in het verleden behaalde resultaten daadwerkelijk tot het verleden.

Fabio Quartararó: “Ik heb eerlijk gezegd nooit problemen gehad met druk. De laatste keer dat ik een sportpsycholoog sprak was in 2020. Ik denk dat het voor mij heel belangrijk is om de juiste motivatie te hebben. In het verleden was mijn probleem dat ik heel snel boos werd, nu is dat helemaal niet meer het geval. Het feit dat ik eerder om kleine dingen boos werd, was ook de reden dat ik met een sportpsycholoog ging praten. Vroeger kende ik meer problemen maar ik kan er nu goed mee omgaan.”

Op zaterdag zal Quartararó voor het eerst dit jaar op zijn Yamaha YZR-M1 klimmen en hopen dat het vele werk van de ingenieurs in Japan vruchten zal afwerpen. De Fransman gaf aan het eind van 2021 aan dat zijn toekomst ervan zal afhangen, omdat hij pas een nieuw contract wil tekenen als de machine competitief genoeg is om met onder andere de Ducati’s de strijd aan te kunnen gaan. Quartararó heeft momenteel alleen nog een contract voor 2022, maar dat is dan ook het enige waar hij zich op wil richten.

Fabio Quartararó: “Morgen zullen we zien of de machine daadwerkelijk meer vermogen heeft. Wat betreft mijn toekomst, ik ben nu alleen gefocust op het jaar 2022 en op dit moment de Sepang Test die ons staat te wachten. Ik heb iemand die de zaken met betrekking tot mijn toekomst regelt en ik heb er het volste vertrouwen in dat het goed gaat komen. Op het moment richt ik mij op dit project en gaat we proberen een zo goed mogelijke machine te maken voor het seizoen 2022.”




Handige links Official MotoGP Test Sepang 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag



  • Marc Marquez
  • Pol Espargaró
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 40 Darryn Binder
  • 41 Aleix Espargaró
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 50 Sylvain Guintoli
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 04 Andrea Dovizioso
  • 05 Johann Zarco
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 26 Dani Pedrosa
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 35 Cal Crutchlow
  • 36 Joan Mir
  • 41 Aleix Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 49 Fabio Digiannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 87 Remy Gardner
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez


Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter