Fabio Quartararo: “Van 2019 tot 2024 was de progressie 0,6 sec, deze winter al 0,8 sec.”

685
fabio-quartararo
Fabio Quartararo | foto© Yamaha Racing

Fabio Quartararo sloot vrijdag de Malaysia MotoGP Test af met de derde rondetijd achter zijn naam. De Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur noteerde zijn snelste ronde ooit op het Sepang International Circuit. Met een snelste ronde van 1’56.724 was de Yamaha coureur de enige niet Ducati coureur binnen de top vijf, en dus was de Fransman na afloop een blij en tevreden man.

Fabio Quartararo heeft vrijdag tijdens de derde en afsluitende dag van de Malaysia MotoGP Test zijn geplande testprogramma af kunnen werken. Deze derde acht uur durende sessie op rij was cruciaal om nog een aantal belangrijke gegevens te verzamelen over verschillende nieuwe onderdelen.




Quartararo reed vrijdag nogmaals 58 ronden, testte gedurende de dag opnieuw een aantal nieuwe door Yamaha meegebrachte onderdelen om zo de Japanse engineers de komende dagen het nodige huiswerk te bezorgen voordat hij ze volgende week in Buriram opnieuw twee dagen uit zal proberen.

De Fransman zette vrijdagochtend al in zijn tiende ronde van de dag een tijd op de klok van 1’56.724. Deze ronde was snel genoeg voor zowel de derde plaats van de dag als ook op de gecombineerde tijdlijst over drie dagen. Met slechts een verschil van 0,231 seconde op de snelste rondetijd gereden door Alex Márquez verlaat Quartararo Sepang met een tevreden gevoel over het werk tot nu toe ter voorbereiding op het 2025 MotoGP seizoen.

Fabio Quartararo: “Ik ben erg blij, dat moge duidelijk zijn. Mijn snelste kwalificatieronde in 2024 was een 1’57.5, dus we hebben een flinke stap weten te maken. Van 2019 tot 2024 wisten we ons 0,6 sec. te verbeteren en nu, van 2024 tot 2025 dus maar liefst 0,8 sec. Vorig jaar reed Pecco tijdens deze test een 1’56.6 of een 1’56.5, en dat is ongeveer dezelfde rondetijd die ze dit jaar ook reden, dus ik denk dat we behoorlijk tevreden kunnen zijn. Het is nu belangrijk om vooral kalm te blijven, het is maar een test, maar ik denk dat het goed zit.”

Dat Quartararo blij is komt voornamelijk omdat in het verleden de snelheid over die ene ronde – de kwalificatie – het grootste probleem was voor de Yamaha. Veelal zorgde de kwalificatie voor een minder goede startplaats, iets dat in de huidige MotoGP in de race een goede klassering in de vaak in weg staat.

Fabio Quartararo: “Het ergste vorig jaar was niet de race. Het was vooral het rijden van die één snelle ronde vorig jaar die het probleem was, omdat we altijd van ver moesten komen en het tegenwoordig super moeilijk is om in te halen. En juist het rijden van die ene snelle ronde ging de afgelopen drie dagen heel erg goed. Al vanaf mijn eerste tijdsaanval hier wist ik dat we uiteindelijk een 1’56 zouden gaan rijden. Elke dag kwamen we iets dichterbij en uiteindelijk was het vandaag de realiteit. Vorig jaar was het probleem dat op het moment we een nieuwe band monteerden je vooraf niet wist welke rondetijd je zou gaan rijden. De afgelopen drie dagen ging dit voor het eerst echt goed.”

Quartararo schreef deze progressie toe aan een combinatie van de technische updates aan de Yamaha YZR-M1 en een aanpassing van zijn eigen rijstijl.

Fabio Quartararo: “De nieuwe Yamaha YZR-M1 lijkt dan wel niet veel veranderd, maar hij is zeker niet hetzelfde. Eigenlijk zijn het de vele elektronica aanpassingen die mijn manier van rijden hebben veranderd. Er zitten daarnaast wel degelijk veel nieuwe dingen op de fiets. Natuurlijk is het moeilijk om te zien wat er nieuw is, maar qua rondetijden kunnen we zien dat we veel sneller waren dan vorig jaar. Het gevoel bij het insturen en het veranderen van richting is enorm verbeterd. Maar ons zwakke punt is en blijft een gebrek aan grip. Vandaag was de grip van de baan echt goed. Na drie dagen zie je dat er veel rubber op de baan ligt. Ik zal niet zeggen dat onze snelle rondetijd hierdoor een vertekend beeld geeft, want vorig jaar was het hetzelfde en zaten we een seconde achter de snelste man, dit keer nog slechts 0,231 seconde. Ik kijk ernaar uit om te zien wanneer de baan echt weinig grip heeft; dat zijn namelijk de slechtste omstandigheden voor ons.”

Het moge duidelijk zijn dat Quartararo en ook de andere Yamaha mannen tevreden terug kunnen kijken op deze eerste test van 2025. Meerdere Yamaha’s waren veelvuldig binnen de top tien te vinden en de Fransman is dan ook van mening dat dit Yamaha’s beste winterseizoen is sinds zijn komst in 2021 bij het Yamaha fabrieksteam.

Fabio Quartararo: “Ik denk dat wij elk jaar, vooral van 2022 tot 2024, één stap wisten te zetten, maar Ducati en de andere fabrikanten zetten er vaak twee of drie. Ik denk dat we dit jaar ook meerdere stappen hebben weten te maken. Ik vind dat de motor nu snel is en mijn rijstijl is iets anders dan in het verleden. Ik denk echt dat dit het eerste jaar is dat we erin zijn geslaagd de kloof te dichten. Ik ben echt van mening dat de kloof met de rest nu kleiner is.”

Maar er was vrijdag nog iets anders dat opviel, veel coureurs reden namelijk rond de klok van 15:00 uur een Sprint simulatie. Ook Quartararo, en dat leverde een aantal verrassende resultaten op. De Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur was tijdens deze simulatie één van de snelste mannen en hij hoefde maar slechts een paar tienden van een seconde prijs te geven op de leidende Ducati’s.

Fabio Quartararo: “Het was niet echt een sprintsimulatie; ik moest zes ronden rijden met één instelling en zes ronden met een andere instelling, met nieuwe banden. Maar los van dit was het goed. In 2024 moesten we hier alles geven om uiteindelijk als elfde of twaalfde te eindigen. Vandaag was het verschil aanzienlijk kleiner en hoefden we veel minder toe te geven op het tempo van Marc Márquez en Francesco Bagnaia die hier vandaag het snelst waren.”

De MotoGP coureurs pakken nu hun spullen in om door te reizen naar Bangkok waar zondag 09 februari de nieuw opgezette en gezamenlijke 2025 MotoGP Launch zal plaatsvinden. Vandaar uit reist het MotoGP veld door naar Buriram waar op 12 en 13 februari de laatste MotoGP Test zal plaatsvinden alvorens het seizoen in het weekend van 28 februari tot 02 maart het 2025 MotoGP seizoen wordt geopend op hetzelfde Chang International Circuit.

Officiële rondetijden Malaysia MotoGP Test dag 3:

  1. Alex Márquez – Gresini Racing MotoGP | 1’56.439
  2. Francesco Bagnaia – Ducati Lenovo Team | 1’56.500 | +0,007
  3. Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha | 1’56.724 |+ 0,231
  4. Franco Morbidelli – Pertamina Enduro VR46 | 1’56.948 | +0,455
  5. Marc Márquez – Ducati Lenovo Team | 1’57.042 | +0,549

Officiële rondetijden Malaysia MotoGP Test Combi dag 1-3:

  1. Alex Márquez – Gresini Racing MotoGP | 1’56.439
  2. Francesco Bagnaia – Ducati Lenovo Team | 1’56.500 | +0,007
  3. Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha | 1’56.724 |+ 0,231
  4. Franco Morbidelli – Pertamina Enduro VR46 | 1’56.948 | +0,455
  5. Marc Márquez – Ducati Lenovo Team | 1’57.042 | +0,549


01 – MotoGP Test Sepang 2025
MotoGP Test Sepang
Test




Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’