Fabio Quartararo (P8): “Veel problemen, zeker niet klaar voor de start van het seizoen”

2684
fabio-quartararo
Fabio Quartararo | foto© Yamaha Racing

Fabio Quartararo wist zich zaterdag tijdens de eerste dag van de Portimão MotoGP Official Test op zijn Yamaha als enige coureur op een niet Italiaanse machine in de top tien te finishen. De Yamaha coureur was na afloop echter zeker niet tevreden, sterker nog hij sprak over veel te veel problemen.

Het was zaterdag na afloop van de eerste dag van de Portimão MotoGP Official Test van zijn gezicht af te lezen, Fabio Quartararo keek terug op een dag met veel problemen. Was het onlangs in Sepang alleen nog de kwalificatie modus die niet werkte, zaterdag in Portimão was het probleem de bochtensnelheid, stabiliteit en het uitkomen van de bocht volgens de Fransman. Het was zelfs zo erg dat hij voor het eerst sinds lange tijd niet eens de lijst met topsnelheden had bekeken, gewoonweg omdat hij veel te veel andere zaken aan zijn hoofd had die niet werkten.




Yamaha had zaterdag net als Aprilia ook veel verschillende aerodynamische onderdelen te testen, maar niets leek naar tevredenheid te werken.

Fabio Quartararo: “Ja we hadden veel nieuwe onderdelen, te veel misschien wel. We hebben nog veel werk te doen. Maar we hebben vandaag niet echt veel aan de aerodynamica veranderd, we hebben alleen grotere ‘wing’ geprobeerd en het daarbij gelaten. Zondag probeer ik nog een andere set, een set die je vandaag al gezien hebt op de motor van Franco. Dat is alles. We probeerden gewoon te begrijpen of we een goede basis konden vinden voor onze motor. Die hebben we vandaag nog niet gevonden, maar we moeten wel aan de set-up gaan werken, de eerste wedstrijd komt snel naderbij. Of ik er op dit moment klaar voor ben, nee dat zijn we zeker nog niet.”

Zoals gezegd was Quartararo onlangs in Sepang vooral bezorgd over het gebrek aan prestaties in de kwalificatiemodus. Ook in Portimão bleef deze gewenste verbetering uit.

Fabio Quartararo: “Ik heb vanmiddag op het laatste moment een zachte band gebruikt. Het was iets beter, maar ik reed een 1’39.6. Vorig jaar, na een regenachtig weekend, reed ik hier een 1’39,4 in de derde ronde van de race op medium banden. Het hele racetempo lag vorig jaar in de 1’39 min en ik zeg nu niet dat het toen makkelijk voor me was, want ik pushte toen maximaal… Maar vandaag reed ik maar één keer een 1’39 en dat was ook nog eens met het mes tussen mijn tanden in de slipstream van Marc.”

Waar zit het probleem?

Fabio Quartararo: “Overal, behalve in de remfase. Het is ook moeilijk om de band goed te gebruiken. Normaal gesproken, tenminste in het verleden, was ik overal snel met een verse band. Het is allemaal moeilijk te begrijpen. Het is niet alleen een probleem voor de kwalificatie, het gaat er ook om een nieuwe band te gebruiken voor de racesnelheid. Ik maak me zorgen over de Sprint races. Als we het vergelijken met de topmannen op nieuwe banden dan zijn we ongeveer een halve seconde langzamer. Na 15 ronden komen we één tot twee tienden tekort. Dus het grootste verschil is op nieuwe banden, en niet alleen zoals in Sepang tijdens een kwalificatieronde.”

Met nog één testdag te gaan zondag alvorens over twee weken het eerste Grand Prix weekend op hetzelfde circuit van start gaat begint de tijd te dringen. Maak de 2021 MotoGP wereldkampioen zich zorgen of staat hij er straks gewoon?

Fabio Quartararo: “Ik ben op dit moment zeker niet klaar zijn voor de eerste race van het seizoen. Ik zeg niet dat dit 100 procent zeker het geval zal zijn, want natuurlijk hoop ik dat we morgen hier de oplossing vinden. Maar op dit moment voel ik me niet klaar en ik voel me niet goed op de motor. Dat is ook de reden waarom ik vandaag voor de eerste keer niet eens naar de topsnelheid lijst heb gekeken. We hebben momenteel grotere problemen dan de topsnelheid. Daar kijken we wel weer naar zodra we de juiste basis hebben gevonden. In Sepang was ik een beetje gefrustreerd omdat ik op de laatste dag met twee nieuwe banden de rondetijd niet haalde. Vandaag probeerde ik rustig te blijven en te begrijpen hoe ik op de motor moest rijden. Toch was het moeilijk. Morgen hebben we nog een dag om het te tij te keren.”

Zondag staat op het Autodromo Internacional Algarve de laatste testdag van het winterseizoen op het programma alvorens op hetzelfde circuit in het weekend van 24 t/m 26 maart het 2023 MotoGP seizoen van start gaat.

Handige links Portimão MotoGP Official Test 2023

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Viñales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 25 Raul Fernandez
  • 42 Alex Rins
  • 44 Pol Espargaró
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 1 Bagnaia
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Viñales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 37 Augusto Fernandez
  • 41 Aleix Espargaró
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez