Fabio Quartararó heeft zich zaterdagmiddag als zesde gekwalificeerd in de MotoGP klasse voor de Grand Prix van Aragón. De Fransman heeft vier Ducati’s en een Aprilia voor zich staan en verliest al het hele weekend veel tijd op het lange rechte stuk.
Fabio Quartararó heeft al lange tijd voorspeld dat de Grand Prix van Aragón één van de zwaarste races van het jaar voor hem zou worden. In 2021 werd hij achtste op ruim zestien seconden van Pecco Bagnaia die toen zijn eerste MotoGP overwinning behaalde, in 2020 werd hij achttiende in de eerste race op het Spaanse circuit en achtste in de tweede race die daar verreden werd. Zijn beste resultaat werd in 2019, zijn rookieseizoen, behaald met een vijfde positie.
Ondanks zijn sterke racetempo in FP4 – wat Quartararó ervan overtuigde dat hij sterk genoeg is “om te vechten voor de overwinning” – kwam de wereldkampioen van 2021 in de niet verder dan de zesde tijd en kwam hij zo’n driekwart seconde tekort op zijn vanaf pole position vertrekkende titelconcurrent Pecco Bagnaia.
Gezien de moeite die de Yamaha heeft om in te halen, en die nog versterkt zal worden door het enorme rechte stuk van Motorland Aragón, geeft Quartararo toe dat hij agressief zal moeten rijden om terrein goed te maken.
Fabio Quartararó: “Helaas kan ik nergens echt makkelijk inhalen, daardoor zal ik agressieve inhaalacties moeten doen. En als we contact moeten maken, dan doen we dat. Het zal mijn enige oplossing zijn voor deze race.”
Toch weet Quartararó iedere keer weer het uiterste uit de Yamaha te halen. Na hem is de eerste Yamaha terug te vinden op de negentiende plaats, nota bene in de handen vna testrijder Cal Crutchlow. Op de vraag of zijn vermogen om het absolute maximum uit de Yamaha te halen in elke sessie hem trots maakte reageerde de Fransman gelaten.
Fabio Quartararó: “Als je dit de eerste keer doet, is het goed. Maar dan komt er een moment dat je naar de eerste run kijkt, je de snelste bent in de eerste drie sectoren en je vervolgens over de streep komt en zesde staat op vier tienden [van de eerste startrij]. Je kunt trots zijn, maar er branden veel slechte woorden in mijn hoofd. Uiteindelijk begin ik eraan te wennen en we weten, als je het probleem [in context] wilt plaatsen, waar we die vier tienden verliezen.”
Wanneer Quartararó alleen rijdt kan hij de wijde en vloeiende lijnen rijden waarmee de Yamaha alsnog snel is. In de race zal hij omringd zijn door (voornamelijk) Ducati’s die heel anders rijden en voorkomen dat hij zijn gewenste lijnen kan rijden, laat staan een inhaalactie voorbereiden.
In de kwalificatie was er nog even een hachelijk momentje voor Quartararó toen hij de voorkant van zijn Yamaha YZR-M1 bijna verloor in bocht 2. Toch had dit geen effect op het resultaat in de kwalificatie en was het maximale al bereikt.
Fabio Quartararó: “Ik heb mijn maximum gegeven. De enige fout – en ik denk dat ik misschien mijn rondetijd zou hebben verbeterd, maar niet de positie – is dat ik de voorkant verlies in bocht 2, vrij rechtop, ik weet niet waarom. Maar het zou geen enorme verandering zijn, ik zou geen halve seconde gewonnen hebben. Het is jammer, want ik voel me zo goed, ik voel dat we het tempo hebben om voor de overwinning te vechten maar het is precies hetzelfde sinds het begin van het jaar. Ik kan drie tienden sneller zijn dan de anderen [op racetempo], maar in de race zal ik achterblijven. De kwalificatie is super belangrijk maar P6 was het maximale. Toch denk ik dat we morgen nog steeds iets geweldigs kunnen doen.”
Naast dat de andere coureurs op andere machines ervoor zorgen dat Quartararó niet zijn eigen lijnen kan rijden is een ander groot probleem dat de bandendruk aan de voorkant enorm oploopt als hij in een groep rijdt. Quartararó zegt dat hij zal starten met een lagere druk voor de race van zondag over 23 ronden maar geeft toe dat het managen ervan cruciaal zal zijn voor zijn het verloop van deze race.
Fabio Quartararó: “Het plan is denk ik, omdat we niet vanaf de pole position starten, dat we met een lagere druk zullen starten omdat we achter veel motoren zullen zitten. De druk zal omhoog gaan dus dat is een probleem omdat ik bij het remmen zoveel zal moeten pushen. We zullen zien of de druk te hoog wordt. Dit wordt het grootste probleem voor mij morgen, de druk aan de voorkant.”
De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie voor de twintig minuten durende warm-up sessie. De race over 23 ronden gaat ‘s middags om 14:00 uur van start.
Handige links Gran Premio Animoca Brands de Aragón:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter