Fabio Quartararo (P3): “We hebben een gigantische stap gemaakt”

5724
Fabio Quartararó - Autódromo Internacional do Algarve | © Yamaha Racing

Fabio Quartararo was zeer tevreden na afloop van de tweede en laatste testdag in Portimão. De Fransman en zijn Monster Energy Yamaha MotoGP team hebben wat dingen uit het verleden geprobeerd die zeer goed uitpakten.

Wie na de drie testdagen op het Sepang International Circuit in Maleisië en de eerste testdag op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal naar Fabio Quartararo luisterde zou niet veel optimisme in zijn verhaal kunnen herkennen. Er waren wel zaken verbeterd, met name op het gebied van motorvermogen, maar de achterstand op de concurrentie was groot. Daar kwam ook nog het probleem bij dat de Yamaha ineens niet meer goed kon omgaan met nieuwe banden tijdens een kwalificatierun.




Dat leek op zondag in Portimão volledig anders te zijn want met een 1’38.302 reed Quartararo zijn snelste ronde ooit op het Portugese circuit en eindigde hij als derde op de tijdlijst achter Ducati coureurs Pecco Bagnaia en Johann Zarco. De reactie van de Fransman in zijn media debrief was dan ook veelzeggend.

Fabio Quartararo: “We hebben vandaag een gigantische stap gemaakt. We hebben gereden met het aerodynamische pakket van vorig jaar en wat oude settings geprobeerd: dat werkte en we konden zien waar een aantal van onze problemen vandaan kwamen. Dat was echt goed en ik voel me weer één met de machine. Wat betreft het gevoel ontbreekt er nog wel iets maar ik heb nog nooit een 1’38.3 op dit circuit gereden dus ik denk dat dat best goed is.”

In 2022 gaf Quartararo vaak aan dat hij met die generatie van de Yamaha YZR-M1 veel meer moest ‘vechten’ en deze een compleet andere rijstijl vereiste dan de voorgaande versies. Tijdens deze test is de Japanse fabrikant weer terug in de tijd gegaan om een aantal zaken van het verleden te gebruiken die toen goed functioneerden.

Fabio Quartararo: “We staan er nu zeker beter voor. We hebben een verbetering gemaakt en ik denk dat het een heel goede stap is geweest, echter zijn we nog niet waar we willen zijn. De grip tijdens de test is vaak anders dan tijdens een raceweekend dus we moeten nog zien hoe dat zal gaan. Deze motor is in principe het chassis van 2022 met het motorblok van 2023. We hebben wel wat aanpassingen gedaan voor de nieuwe aerodynamica maar zo zou je het kunnen zien.

De afgelopen drie seizoenen hebben we ieder jaar ongeveer dezelfde M1 gehad. Vorig jaar zijn er flinke veranderingen doorgevoerd en ik denk dat het teveel was. De anderen hebben ieder jaar kleine stapjes gemaakt maar wij hebben drie jaar niks gedaan en daarna iets compleet anders, ik denk dat we daarin de weg kwijt zijn geraakt. We zijn gebruiken nu iets dat we in het verleden ook hebben gebruikt maar met een aantal kleine aanpassingen, ik heb er vertrouwen in dat we er hiermee goed voorstaan als Yamaha op deze manier blijft werken.”

Ook was er halverwege de dag de nodige commotie toen Quartararo de baan op ging met een gigantische vleugel op de achterkant van de machine. Aprilia had al eens met een dergelijk onderdeel geëxperimenteerd maar deze was vele malen groter. Echter bleek dit onderdeel niet het gewenste resultaat te brengen en werd deze later weer van de machine gehaald. In zijn debrief vertelde Quartararo dat één van zijn monteurs hoopte dat het niet zou werken, gelukkig voor hem is dat dus het geval.

© Dorna
© Dorna

De coureurs en teams hebben nu tien dagen rust voordat ze terugkeren naar het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal om in het weekend van 24 t/m 26 maart de eerste Grand Prix van 2023 te verrijden.

Handige links Portimão MotoGP Official Test 2023

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Viñales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 25 Raul Fernandez
  • 42 Alex Rins
  • 44 Pol Espargaró
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez
  • 1 Bagnaia
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Viñales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 37 Augusto Fernandez
  • 41 Aleix Espargaró
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaró
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 93 Marc Marquez