Fabio Quartararó sloot de laatste testdag voorafgaand aan het nieuwe MotoGP seizoen af met een tweede rondetijd. Toch uitte de Fransman opnieuw kritiek aan het adres van Yamaha en werd bekend dat hij in gesprek is met andere fabrikanten.
Dat de nieuwe Yamaha YZR-M1 niet de machine is waar Fabio Quartararó voorafgaand aan de tests op gehoopt had moge duidelijk. Vorige week op het Sepang International Circuit werd al duidelijk dat de Japanse motorenfabrikant de wensen van de wereldkampioen niet in vervulling had gebracht. Quartararó vroeg namelijk om meer topsnelheid, om zo beter de strijd aan te gaan met de concurrentie, voornamelijk Ducati.
Yamaha kwam naar Maleisië met een nieuw motorblok en nieuw kuipwerk, maar de topsnelheid bleef nagenoeg ongewijzigd. Het verschil met de concurrentie was nog steeds even groot als in 2021. Dit zorgde ervoor dat er twijfel is ontstaan bij Quartararó met betrekking tot het tekenen van een nieuw contract. Yamaha wil uiteraard niets liever dan de zeer getalenteerde jonge wereldkampioen vastleggen voor de komende jaren, echter kiest de Fransman er vooralsnog voor om even af te wachten en de aanbiedingen naast elkaar neer te leggen.
De derde en laatste testdag op het Pertamina Mandalika International Street Circuit verliep echter wel succesvol. Met een 1’31.074 als snelste tijd van de driedaagse test eindigde Quartararó als tweede, slechts 0,014 seconde achter Pol Espargaró.
Fabio Quartararó: “Ik voel me goed na deze tests. Het was voor ons een lange dag, we deden een lange run op de medium-compound achterband en het gevoel was helemaal niet goed. Ik wilde daarna een nieuwe racesimulatie doen op de soft-compound band maar het team wilde het liever wat rustiger aan doen. Het tempo met de soft band was goed, daar ben ik in ieder geval blij mee. Uiteindelijk denk ik dat we gedurende de afgelopen dagen goed gewerkt hebben.
Ik kan er niets aan doen dat het een feit is dat de upgrades van Yamaha niet zijn waar ik op gehoopt had. Ik geef altijd 100%, dus dit is waar ik het mee zal moeten doen. Ik verwachtte een hogere topsnelheid maar er is wat dat betreft niets veranderd.”
Nadat de vraag over de huidige situatie met betrekking tot het contract aan Quartararó was gesteld, werd deze ook voorgelegd aan Monster Energy Yamaha MotoGP teammanager Massimo Meregalli.
Massimo Meregalli: “Fabio is voor ons de prioriteit. We hebben iedere dag contact met zijn management en de onderhandelingen lopen, we hopen zo snel mogelijk een overeenkomst te kunnen sluiten. Het is normaal dat hij aanbiedingen ontvangt van andere fabrikanten, maar we hebben er vertrouwen in en doen alles wat we kunnen om hem voor de komende twee jaar, of misschien langer, vast te leggen. De kans bestaat natuurlijk dat hij ergens anders komt te rijden, zolang er nog geen contract getekend is staan de deuren nog open. Hij zal natuurlijk de verschillende aanbiedingen naast elkaar leggen en uiteindelijk voor hem de beste keuze maken. Hier weet hij wat hij heeft, ergens anders is dat onbekend. We werken goed samen en ik zie niet dat hij met andere dingen bezig is, hij is geconcentreerd zoals altijd. Onze filosofie is om het maximale uit ons pakket te halen en we hebben daar vertrouwen in. Het kampioenschap is lang en de manier waarop hij zo constant was vorig jaar geeft ons vertrouwen.”
Hoe graag Quartararó en zijn manager Eric Mahé nog even de touwtjes in handen willen houden, een realistisch alternatief lijkt er voor de 2021 MotoGP wereldkampioen niet te zijn. Ducati heeft al aangegeven dat ze verdergaan met de coureurs die ze momenteel al onder contract hebben, dus daar zal geen nieuwe rijder aangetrokken worden. Bij Honda staat Marc Márquez nog sowieso tot eind 2024 onder contract en werd teammanager Alberto Puig ondanks boos toen hem gevraagd werd of ze in gesprek waren met Quartararó, omdat dit respectloos zou zijn ten opzichte van Pol Espargaró en zijn kant van het team. Wellicht dat daar meer aan de hand is, maar het zal een uiterst gewaagde stap zijn voor Quartararó om op de Honda RC213V te stappen, een machine die een compleet andere rijstijl vereist dan de Yamaha.
Bij Suzuki hebben ze een kleiner budget dan Yamaha en zijn ze juist bezig om in ieder geval Joan Mir binnen boor te houden. Aprilia en KTM lijken niet echt een vooruitgang te zijn ten opzichte van Yamaha, dus lijkt het er voorlopig op dat Quartararó en zijn manager de druk bij Yamaha willen opvoeren en er een betere deal proberen uit te slepen. Hoe het afloopt zullen we ongetwijfeld binnen niet al te lange tijd zien, het lijkt erop dat de eerste contracten al getekend zullen worden over een paar weken tijdens de eerste Grand Prix van het jaar in Qatar.
Handige links Official MotoGP Test Mandalika 2022:
Tijdschema en volledige uitslagen
Volledig fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter