De geruchten dat Fabio Quartararo in 2025 niet meer als Yamaha MotoGP coureur actief zal zijn worden met de dag sterker. De Fransman zelf wil er echter nog niet alles over kwijt, het enige dat de 2021 wereldkampioen er aan de vooravond van de Portugese Grand Prix over kwijt wilde: “Het zal binnenkort gebeuren……”
Fabio Quartararo debuteerde in 2019 als coureur in de koningsklasse, destijds voor Petronas Yamaha SRT om vervolgens na twee jaar te promoveren naar het officiële Yamaha MotoGP fabrieksteam, het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. Na een veelbelovende start en met het behalen van de MotoGP wereldtitel in 2021 leek niets een lange samenwerking tussen de Fransman en de Japanse fabrikant in de weg te staan. Maar we hoeven geen helderziende te zijn om te zien dat de onderlinge relatie er de afgelopen tijd niet beter op is geworden nu de Yamaha in het huidige MotoGP veld geen rol van betekenis meer kan spelen. Nu er aan het einde van dit seizoen een einde komt aan het tweejarige contract zullen partijen op korte termijn met elkaar om tafel moeten indien men ook in 2025 verder samen wil. De grote vraag is of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, de geruchten worden namelijk steeds sterker dat de Fransman niet in zal gaan op een nieuw aanbod en binnekort voor na dit seizoen ergens anders zal gaan tekenen.
Vanzelfsprekend praat Quartararo zijn mond niet voorbij, en dat was donderdag in Portimão ook niet anders. Maar ondanks dit was de hint die de Fransman gaf veelzeggend;
Fabio Quartararo: “Het zal binnenkort gebeuren. De exacte datum weet ik niet, maar ik zal geen maand besteden aan het nemen van een beslissing, dus het zal vrij snel zijn en we zullen zien. Het is waar dat ik technisch gezien geen manager meer heb. Wel heb ik Tom Maubant (zijn vertrouwde rechterhand) bij me die mij helpt en in zekere zin als mijn manager optreedt. Ik vertrouw hem 100%, ik heb hem sinds vorig jaar deze taak toevertrouwd en hij heeft de leiding in de onderhandelingen. Ik ben er tijdens de raceweekenden niet mee bezig, als ik bezig ben op het circuit denk ik aan niets anders dan dat. Het is duidelijk dat het belangrijk is om over de juiste informatie te beschikken en zoals je weet praten we met verschillende fabrikanten over mijn toekomst. Ik kan zeggen dat ik op dit moment niet in een slechte situatie zit. Een slechte situatie is zoals in de tijd dat ik de Moto2 reed en niet wist waar ik heen moest of kon. In dat soort situaties begin je je zorgen te maken, maar in mijn huidige situatie maak ik me totaal geen zorgen.”
De grote vraag is natuurlijk, mocht Quartararo Yamaha na dit seizoen verlaten waar hij in dat geval zijn carrière voort gaat zetten. Slechts vier van de tweeëntwintig beschikbare MotoGP startplaatsen voor 2025 zijn op dit moment ingevuld (Luca Marini, Brad Binder, Francesco Bagnaia en nieuwkomer Fermin Aldeguer), met andere woorden er zijn momenteel nog achttien beschikbare zitjes voor komend seizoen. Maar of het zo makkelijk zal zijn is nog maar de vraag…zelfs nu het lijkt dat Quartararo samen met Jorge Martin de twee hoofdrolspelers lijken te gaan worden in de op stapel staande MotoGP transfermolen.
Het is geen geheim dat Quartararo op dit moment na Marc Márquez de tweede plaats inneemt op de lijst met bestbetaalde MotoGP coureurs. Met een geschat jaarinkomen van 10 miljoen euro zal het geen makkelijke opgave worden voor de Fransman om ergens anders hetzelfde te gaan verdienen. Helemaal nu Ducati al aangegeven heeft fors te gaan bezuinigen op de salarissen van de aan te trekken MotoGP coureurs. Jorge Martin, die op dit moment binnen Ducati bij lange na niet het salaris ontvangt als Quartararo bij Yamaha, zou uitgerekend mede om die reden overwegen om voor 2025 zijn heil ergens anders te gaan zoeken. De enige fabrikant waar Quartararo een vergelijkbaar salaris zal kunnen vragen is Honda, maar het is de vraag wat de Fransman hier mee op zal schieten aangezien de Honda op dit moment misschien nog wel minder competitief is dan zijn huidige Yamaha.
Mocht zijn huidige salaris medebepalend zijn voor zijn toekomst dan lijkt een langer verblijf misschien wel de meest voor de hand liggende optie. Mocht dit niet allesbepalend zijn dan zou een overstap naar Aprilia een optie kunnen zijn, helemaal omdat de Fransman de afgelopen tijd al veelvuldig in verband wordt gebracht met deze optie. Ook een mogelijke wissel met Martin bij Pramac Racing zou een mogelijkheid zijn indien de Spanjaard kiest voor een fabriekszitje bij Yamaha of mogelijk Honda. Deze laatste optie zal dan wel inhouden dat hij met minder dan een derde van zijn huidige salaris genoegen zal moeten nemen.
Een overstap naar Gresini Racing MotoGP, Pertamina Enduro VR46 Racing of het LCR Honda Team lijkt op voorhand uitgesloten, hetzelfde geldt overigens voor een overstap naar KTM waar Binder al een contract voor 2025 op zak heeft en waar Jack Miller samen met Pedro Acosta zal moeten strijden voor het tweede zitje.
Hoe dan ook, één ding is zeker, en dat is dat Quartararo maandag na afloop van de Portugese Grand Prix op het Autódromo Internacional do Algarve gewoon op zijn Yamaha M1 zal stappen voor een eendaagse test met zijn huidige werkgever. Wat betreft zijn toekomstplannen zullen we dus nog even geduld moeten hebben, maar heel lang zullen we echter niet meer hoeven te wachten zo bleek donderdag in Portimão uit zijn woorden.
Handige links Grande Prémio Tissot de Portugal:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.