Fabio Quartararo streed in 2022 tot het laatste moment voor de MotoGP wereldtitel maar moest deze uiteindelijk afstaan aan Pecco Bagnaia. Ondanks een handblessure die hij tijdens een motorcrosstraining in de winter opliep is de Fransman klaar om de strijd aan te gaan in het langste MotoGP seizoen ooit.
Het seizoen 2022 bestond voor Fabio Quartararo grotendeels uit opboksen tegen het geweld uit Italië. De Ducati Desmocedici GP22 bleek een fenomenale machine te zijn, vooral in de handen van Pecco Bagnaia, Enea Bastianini, Jack Miller en Jorge Martin terwijl ook Aprilia zeer goed voor de dag kwam met voornamelijk Aleix Espargaró.
Terwijl teamgenoot Franco Morbidelli en Yamaha collega’s Andrea Dovizioso en Darryn Binder veel moeite hadden met de Yamaha YZR-M1 stak Quartararo er met kop en schouders bovenuit op de Japanse machine. In twintig races stond de Fransman slechts vier keer niet op de eerste twee startrijen en vooral in het eerste gedeelte van het seizoen leek hij op weg om zijn wereldtitel te prolongeren met drie overwinningen en vier tweede plaatsen. Na de Grand Prix van Duitsland had Quartararo een voorsprong van 34 punten op Aleix Espargaró met daarachter Johann Zarco (61 punten), Enea Bastianini (72), Brad Binder (90) en Pecco Bagnaia (91).
De ommekeer kwam in Assen toen Quartararo een fout maakte in de Strubben en zichzelf onderuit remde, waarmee hij Aleix Espargaró de grindbak in forceerde. De race in Assen werd er één om te vergeten want enkele ronden later kwam hij, weer in de Strubben, met een flinke highsider ten val en bleek het eerste incident hem ook nog een Long Lap penalty op te leveren voor de race op Silverstone.
Op het Engelse circuit kwam Quartararo niet verder dan een achtste plaats terwijl Bagnaia zijn tweede overwinning op rij behaalde en bezig was met een geweldige reeks. Met zeges in Oostenrijk en San Marino wist de Italiaan met grote stappen dichterbij te komen terwijl de Fransman – met uitzondering van een knappe race in Oostenrijk – het podium niet meer wist te vinden.
Met een zeventiende plaats – en dus nul punten – in Thailand en een crash in Australië werd de voorsprong alsmaar kleiner en stond Bagnaia in Maleisië voor het eerst op matchpoint. In een hectisch weekend met veel crashes – waaronder een crash in Q2 van Quartararo waarbij hij zijn pink brak – wist Bagnaia te winnen maar de Monster Energy Yamaha coureur hield het kampioenschap open door terug te keren naar het podium met een derde plaats.
Quartararo ging naar Valencia toe met 23 punten achterstand waarmee het vrijwel onmogelijk was om de titel nog naar zich toe te trekken. Ondanks dat de Fransman er alles aan deed bleek het uiteindelijk onmogelijk te zijn en moest hij de status van MotoGP wereldkampioen afdragen aan de Ducati coureur.
Gedurende het hele seizoen was het duidelijk dat Quartararo niet over het beste materiaal beschikte maar dat hij er wel het maximale uit wist te halen. Klachten over voornamelijk het gebrek aan topsnelheid werden niet onder stoelen of banken geschoven en de ingenieurs van Yamaha hadden een duidelijke taak voor het nieuwe seizoen.
Achter de schermen werd er door onder andere Cal Crutchlow druk getest met een nieuw motorblok en deze was op meerdere circuits sneller, waaronder het Circuit de Barcelona-Catalunya en het Misano World Circuit Marco Simoncelli waar Quartararo en Morbidelli dit nieuwe blok zelf aan de tand konden voelen.
De verwachtingen waren daarmee dan ook hooggespannen tijdens de ééndaagse test in Valencia na afloop van de Grand Prix maar de verbazing en verontrusting was hier groot toen bleek dat het nieuwe blok geen verbetering was.
Lees: Quartararo over nieuw Yamaha motorblok: “Verrast en teleurgesteld”
Met deze feedback zal er de afgelopen maanden ongetwijfeld veel werk verricht zijn in Iwata om Quartararo en Morbidelli goed materiaal te geven tijdens de eerste wintertest op het Sepang International Circuit in Maleisië (10 t/m 12 februari).
Gedurende de winter liep Quartararo zelf ook nog wat schade op tijdens een motorcrosstraining maar na een operatie zegt de Fransman weer volledig hersteld te zijn.
Lees: Breuk in linkerhand voor Fabio Quartararo na motorcrossincident
Aan de motivatie en honger van de 2021 MotoGP wereldkampioen zal het niet liggen, maar de bal ligt nu aan de kant van Yamaha om dit seizoen met verbeterd materiaal voor de dag te komen. Ook teamgenoot Morbidelli zal een stap moeten maken om de gezamenlijke strijd tegen de andere vier fabrikanten aan te kunnen gaan.
Fabio Quartararo: “Mijn winterstop verliep niet helemaal zoals gepland omdat ik mijn hand blesseerde tijdens een motorcrosstraining. Maar ik ben non-stop blijven werken, ik heb veel cardio gedaan om ervoor te zorgen dat ik 100% fit ben voor het seizoen 2023. Mijn handblessure is nu ook volledig hersteld, dus ik voel me klaar om weer voor de titel te vechten.
We hebben de nieuwe camouflage livery, wat een leuke verandering is. Ik hou van de nieuwe look en het is goed om het een beetje te veranderen. Maar nog belangrijker, ik kijk er naar uit om weer te gaan rijden. Ik ben erg benieuwd om de 2023 YZR-M1 te testen in Sepang. We zullen hard werken dit seizoen, zoals we altijd doen. We hebben veel geleerd in 2022 en nu wil ik gewoon weer vechten voor de titel. Mijn fans hebben me in de winter veel berichten gestuurd en ik kijk er naar uit om ze dit seizoen weer op de circuits te zien. We gaan plezier maken!”