Fabio Quartararo: “Ik heb nog nooit met zo’n agressieve machine gereden die niet wil sturen”

4698
Fabio Quartararo | © Randy van Maasdijk

Fabio Quartararo eindigde vrijdag als twaalfde op de gecombineerde tijdlijst na twee trainingen voor de MotoGP klasse. Voor eigen fans werd het andermaal duidelijk dat de Yamaha momenteel grote achterstand heeft op de concurrerende fabrikanten.

Het verhaal dat Fabio Quartararo aan het eind van iedere dag van een Grand Prix weekend vertelt lijkt alsmaar somberder en somberder te worden. De Fransman is weliswaar vrijwel altijd sneller dan Monster Energy Yamaha teamgenoot Franco Morbidelli maar de achterstand op de concurrentie is groot.







Tot en met vorig jaar kon Quartararo er vaak nog wel één snelle ronde uit slepen als hij het tempo niet had, en tot halverwege vorig jaar kwalificeerde hij zich dan ook nog regelmatig op de eerste startrij. Dat is inmiddels al lang geleden, de laatste keer dat de wereldkampioen van 2021 op de eerste startrij stond was tijdens de Dutch TT van 2022.

Vrijdagochtend in de eerste training noteerde de Fransman de elfde rondetijd op een halve seconde van Jack Miller, ‘s middags in de tweede training eindigde hij als twaalfde op 0,7 seconde van de Australiër. Zijn gezicht tijdens het media debrief na afloop sprak boekdelen en ook met zijn woorden maakte Quartararo het niet meer mooier dan het momenteel is.

Fabio Quartararo: “Wat kan ik zeggen, ik heb geen gevoel met de motor. De machine is super agressief en stuurt zoals gebruikelijk maar we verliezen al onze sterke punten. Zelfs toen we minder vermogen hadden, hadden we andere sterke punten. Nu is het zo dat als we ergens wat vinden, we dat voordeel dan ergens anders weer kwijtraken. We hebben nu dus wat meer vermogen maar het stuurgedrag is slechter geworden.”

In 2022 kon Quartararo op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto nog de hele race mee met Pecco Bagnaia. Een jaar later en hij eindigde met moeite in de top tien, op ruim vijftien seconden van de Italiaanse wereldkampioen. Is de ontwikkeling van Yamaha de verkeerde kant op gegaan of heeft de rest ontzettend grote stappen gemaakt?

Fabio Quartararo: “Ik kan niet zeggen dat wij achteruit zijn gegaan maar wij hebben onszelf niet verbeterd, terwijl de concurrentie wel beter is geworden. Zoals ik zei, we hebben wat verbeterd ten opzichte van het motorblok maar daarmee hebben we ook iets van de balans, of wat het ook mag zijn, verslechterd. Ik heb nog nooit met zo’n agressieve machine gereden die niet wil sturen. Een agressieve machine is op zich geen probleem voor mij, maar dan moeten we wel in staat zijn om vooraan mee te doen. Nu is dat onmogelijk. Ik wil in de toekomst natuurlijk wel meer vermogen maar als het iedere keer ten koste gaat van iets anders, dan heeft het geen zin.

Ik ben een coureur die meestal vrij gauw aan kan geven waar we wat missen, maar op dit moment voel ik zoveel agressiviteit van de machine, en de machine beweegt zoveel, dat ik niet weet wat ik moet zeggen. Zodra ik uit de bocht kom schudt de machine tot aan het einde van het rechte stuk. Het is dan moeilijk om te zeggen waar de machine veel beweegt: hij beweegt overal. Het is moeilijk om daar nog wat van te zeggen.”

De duizenden Franse fans, die op vrijdag al naar het Bugatti Circuit in Le Mans kwamen, verwachten natuurlijk veel van de sympathieke Fransman. Daar kan Quartararo niet zoveel mee, wetende dat de problemen niet van de ene op de andere dag op te lossen zijn.

Fabio Quartararo: “Ik heb niet echt een boodschap aan de fans, alleen aan het team dat we bezig zijn met een oplossing te vinden. Ik heb besloten om niet meer boos te worden, want ik ben erachter gekomen dat dat alles alleen maar ingewikkelder maakt. Ik denk dat we momenteel in het moeilijkste jaar zitten sinds dat ik bij Yamaha zit, en we hebben in de eerste acht races (inclusief Sprint) geen oplossing kunnen vinden. We hebben geen basis en geen snelheid. We moeten zien hoe we met deze problemen door het seizoen komen.”

Vorige week maandag werd er na de Grand Prix nog een dag getest op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. De uitkomst van die test was veelzeggend over de ingeslagen weg van Yamaha met betrekking tot de ontwikkeling.

Fabio Quartararo: “De test in Jerez maakte geen enkel verschil. We hebben een nieuwe uitlaat geprobeerd en dat werkte niet, het nieuwe chassis werkte niet, de nieuwe aerodynamica werkte niet, andere elektronica werkte niet. Misschien is één setting die we hebben geprobeerd met Öhlins beter, maar de rest dat we hebben geprobeerd tijdens de test is waardeloos.”

De huidige prestaties hebben ook zeker invloed op de mentale gesteldheid van Quartararo. Waar hij zich in het verlieten nog flink kon oplaaien lijkt hij zich er nu meer bij neer te leggen.

Fabio Quartararo: “Op mentaal gebied is het zwaar als je gewend bent om voor podiums en overwinningen te strijden. Het podium in Austin was een kans die we moesten grijpen. Pecco [Bagnaia] crashte, Jack [Miller] ging vlak voor mij onderuit, maar het is niet het soort podium dat ik graag haal. Het voelde niet als een geweldige prestatie. Het was meer een gelukje, alhoewel ons tempo daar niet heel slecht was. Ik heb een winnaarsmentaliteit, nu staan we telkens in Q1: dat is moeilijk om te accepteren. Voor de sessie werd mij verteld: “Fabio, we gaan niet voor P1 maar we gaan voor een plaats in Q2.” Dat is lastig voor mij, en ik heb het er moeilijk mee, maar we moeten ervan leren. Een paar races geleden werd ik er misschien nog boos over maar nu is het gewoon de positie waar we staan.”



Handige links SHARK Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • Maverick Viñales
  • MotoGP Sprint
  • Collin Veijer
  • Joan Mir
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus & Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Sam Lowes
  • Zonta van den Goorbergh
  • Alex Rins
  • Collin Veijer
  • Brad Binder
  • Jorge Martin
  • Joan Mir
  • Jack Miller
  • Augusto Fernandez
  • Proefstarts
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Johann Zarco
  • Danilo Petrucci
  • Marc Marquez
  • Marco Bezzecchi
  • Francesco Bagnaia
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Bo Bendsneyder
  • Marco Bezzecchi
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Marc Marquez
  • Johann Zarco
  • Brad Binder
  • Shark Grand Prix de France
  • Francesco Bagnaia
  • Pitwalk - donderdag
  • Shark Grand Prix de France
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.