Fabio Quartararo maakt tot dusver een moeizaam seizoen door in de MotoGP klasse. De Yamaha loopt duidelijk achter op de concurrentie en dat ziet de Fransman zelf ook. Vooral wat de KTM’s afgelopen weekend in Jerez hebben laten zien wekt jaloezie op bij de wereldkampioen van 2021.
Met veertig punten uit de eerste vier Grand Prix weekenden van 2023 staat Fabio Quartararo op de elfde plaats in het kampioenschap, vlak voor teamgenoot Franco Morbidelli. Daarmee heeft de Fransman al 47 punten achterstand op WK leider Pecco Bagnaia die zelf ook al twee fouten heeft gemaakt dit jaar.
Tot dusver is het vooral frustratie bij Quartararo die van zichzelf weet dat hij met de snelste coureurs meekan maar vooral wordt gelimiteerd door zijn Yamaha YZR-M1. Het nieuwe motorblok met meer vermogen was een verbetering maar na het testen van meerdere chassis en aerodynamische pakketten gedurende de winter werd uiteindelijk toch gekozen om terug te gaan naar het materiaal van 2022. Dat geeft weer dat de ontwikkeling van Yamaha niet de juiste richting op is gegaan en dat men veel tijd heeft verspild, niet alleen afgelopen winter maar ook in de seizoenen daarvoor.
Afgelopen weekend werd de huidige stand van zaken bij Yamaha nog eens pijnlijk duidelijk op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Beide Yamaha coureurs strandden in Q1 met Franco Morbidelli die daardoor vanaf de veertiende plaats moest starten en Quartararo vanaf P16. Gezien de huidige krachtsverhoudingen in de MotoGP klasse, en de kleine verschillen tussen de verschillende fabrikanten en coureurs, werd het daardoor een zo goed als onmogelijke taak voor Quartararo om er nog een goed resultaat uit de slepen op zaterdagmiddag en zondagmiddag.
In de Sprint race op zaterdag werd Quartararo twaalfde waardoor hij geen punten scoorde. Zondagmiddag in de 25 ronden lange Grand Prix ging er bij de ellende nog een schepje bovenop want in de eerste ronde kwam hij al ten val. De Fransman zat tussen Marco Bezzecchi en Miguel Oliveira waardoor hij geen kant op kon, toch werd hij door het FIM MotoGP Stewards Panel als schuldige gezien en kreeg hij een Long Lap penalty.
Vervolgens kwam hij enkele centimeters buiten de baan terecht bij het uitvoeren van de penalty om te kijken of er niemand aankwam waardoor hij de straf nogmaals moest uitvoeren. Uiteindelijk werd de Fransman tiende en scoorde hij daarmee zes WK punten maar de frustratie was groot.
Op maandag stond er een belangrijke test op het programma in Jerez, één van de twee dagen gedurende het seizoen waarbij de vaste MotoGP coureurs mogen testen. In zijn media debrief aan het einde van de dag gaf Quartararo uitleg over de huidige situatie en waar hij op maandag mee bezig is geweest.
Fabio Quartararo: “Ik ben een beetje gelukkiger dan na de race. We hebben gewerkt aan onze kwalificatie dus reden we meerdere keren met een nieuwe band en een lage hoeveelheid brandstof. Ik kon een goede rondetijd rijden in vergelijking met het raceweekend en dat was positief. Maar ons tempo tijdens de Grand Prix was ver verwijderd van de top. Het probleem is dat ik altijd tegen de limiet zit, zowel op racetempo als in een kwalificatieronde. Of het nou een oude of een nieuwe band is, ik zit altijd op de limiet.”
Yamaha had een nieuwe, veel grotere uitlaat meegenomen die Franco Morbidelli vrijdagochtend al aan de tand voelde. Het gewenste resultaat werd echter niet behaald waardoor we deze waarschijnlijk niet terug gaan zien. Een nieuw chassis zal nog verder moeten worden uitgeprobeerd om te kijken of deze wel betere optie is.
Fabio Quartararo: “Het klinkt heel anders, ook als je op de motor zit. In rechterbochten hoor je veel meer. Het was om te kijken of we de topsnelheid konden verbeteren maar op dit circuit is dat moeilijk te zeggen. Er hangt veel vanaf hoe je uit bocht 5 komt.
We hebben ook nieuwe aerodynamica getest maar het voelde niet beter, dus die gaan we niet inzetten als update. We hebben ook een nieuw chassis gebruikt, en de feedback was goed, maar het is moeilijk te zeggen of deze echt beter is. Misschien is die hier wel beter maar op een ander circuit weer niet. Ik denk dat we dit chassis in Le Mans nog eens back-to-back met het huidige chassis zullen testen om te kijken of het een verbetering is.”
Tijdens de races in Jerez werden Quartararo en Yamaha met hun neus op de feiten gedrukt terwijl met name KTM hoge ogen gooide. Met Brad Binder, Jack Miller en testrijder Dani Pedrosa in de voorste gelederen werd het duidelijk dat de RC16 een grote stap heeft gemaakt en in staat is om dingen te doen waar andere fabrikanten bij lange na niet in de buurt komen.
Fabio Quartararo: “We hebben momenteel meerdere problemen die we moeten zien op te lossen. Het ene is probleem is de kwalificatieronde en de andere is het volgen van andere rijders. Dat we snel kunnen zijn hebben we in de test wederom laten zien maar het is duidelijk dat we problemen hebben.
Ik was ontzettend onder de indruk van Brad [Binder] tijdens de Sprint race, ik heb nog nooit iemand zo met een MotoGP machine zien rijden. Wat mij nog het meest verraste is dat hij niet crashte: het is zijn rijstijl maar dat de machine het toelaat om zo bereden te worden, terwijl hij ook nog achter iemand reed … Het is mijn droom om zo’n machine te hebben. Dat is wat er bij ons ontbreekt om vooraan mee te doen.
Wij hebben dit jaar meer vermogen, en iedereen denkt dat dat goed is, maar op dit moment zijn onze vleugels daarvoor te klein. De anderen hebben veel grotere vleugels en ook nog van alles aan de zijkant, als wij dat ook doen dan missen we weer 4 km/h aan topsnelheid. Dan vallen we weer terug naar vorig jaar of nog erger. We hebben dus veel meer vermogen nodig om ook meer downforce te kunnen gebruiken, dan kunnen we de strijd aangaan. Dit is één ding maar ook het feit dat we nu niet dicht achter iemand kunnen rijden en inhalen is een probleem. Ik denk dat we het limiet van onze machine hebben bereikt. Als we een stap willen maken dan moeten we iets anders gaan doen.”
Klik hier voor de volledige uitslag van de test
Lees: Bezzecchi het snelst tijdens zonnige MotoGP test in Jerez, veel nieuwe onderdelen
Fotogallery: Bekijk de technische snufjes van de Jerez Test
Over iets meer dan een week staat er een belangrijke Grand Prix op het programma voor Quartararo. In het weekend van 12 t/m 14 mei wordt namelijk de Franse Grand Prix verreden in Le Mans waar meer dan 100.000 fans verwacht worden die uiteraard hoge verwachtingen hebben van de 2021 MotoGP wereldkampioen en zijn landgenoot Johann Zarco.