Fabio Quartararo werd zaterdagmiddag 21e in de Sprint race voor de MotoGP klasse op Silverstone. De Fransman kwalificeerde zich ‘s ochtends als laatste en liep in de tien ronden lange Sprint race maar liefst dertig seconden achterstand op.
De Japanse fabrikanten lijken dit weekend op Silverstone een nieuw dieptepunt te hebben bereikt. Voor een groot gedeelte van de Sprint race op zaterdagmiddag waren de laatste zes plaatsen bezet door de vier Honda en twee Yamaha coureurs. Uiteindelijk wist Franco Morbidelli nog voorbij te gaan aan Pol Espargaró voor de vijftiende plaats en viel Raúl Fernández iets terug maar het was duidelijk dat Honda en Yamaha niets tegen het geweld van Ducati, KTM en Aprilia konden inbrengen.
Voor Fabio Quartararo werd het een dag om te vergeten nadat hij ‘s ochtends in de kwalificatie als laatste eindigde. Dit betekende dat hij zowel in de Sprint race op zaterdagmiddag als de volledige Grand Prix op zondagmiddag vanaf de laatste plaats op de grid moet starten.
Fabio Quartararo: “Vanochtend was het gevoel in de vrije training al slecht en daarna maakte ik in de kwalificatie een foutje waardoor de motor stil kwam te staan. Ik ging terug naar de pitbox om iets aan te passen maar er was een misverstandje, daardoor had het resultaat beter kunnen zijn. Ik had het tempo van de coureurs die voor me reden en dat het startmechanisme een halve ronde vastzat hielp ook niet mee.”
In de tien ronden lange Sprint race liep Quartararo uiteindelijk en achterstand van maar liefst dertig seconden op, dat betekende dat hij per ronde drie seconden verloor op de leiders.
Fabio Quartararo: “Waarom het niet lukt weet ik niet. Ik weet wat we tekortkomen maar soms lukt het wel, zoals dit jaar in Argentinië toen ik vanaf de laatste plaats terugkwam naar de zevende positie. Ik weet hoe ik in de regen moet rijden maar om in deze race na tien ronden een achterstand van dertig seconden te hebben is iets wat ik niet begrijp. Ik heb tijdens de race van alles geprobeerd maar het probleem was nog steeds hetzelfde. Op zo’n moment in de race kun je niet echt meer iets leren maar ik heb wel verschillende dingen geprobeerd met de motor. Ik heb geprobeerd mijn positie op de motor te veranderen en meerdere variaties van de motorrem gebruikt, maar echt iets leren doe je niet.
We hebben een groot gebrek aan grip aan de achterkant en hebben last van wielspin op het rechte stuk. Maar ook bij het insturen kunnen we de machine niet plat genoeg gooien omdat er geen grip is, dat betekent dat je geen bochtensnelheid mee kunt nemen. Er zijn veel problemen die samen tot dit resultaat leiden.”
In zijn media debrief werd gevraagd of de Japanse fabrikanten momenteel voor schut staan in de MotoGP klasse.
Fabio Quartararo: “Ja, we staan voor schut momenteel. De Europese merken staan momenteel vooraan terwijl de Japanse merken achteraan staan, dat wijst erop dat wij iets verkeerd doen. Morgen start ik weer vanaf de laatste plaats en dat betekent dat ik weer iets compleet anders moet proberen. We hebben niets te verliezen en mijn prioriteit is nu om te verbeteren en naar voren te komen. Hopelijk kunnen we in de komende races stappen maken ook al is de tweede helft van het seizoen vaak het punt waar wij niet sterk zijn.”
Quartararo legde ook uit hoe groot de verschillen tussen de Japanse en Europese fabrikanten inmiddels zijn.
Fabio Quartararo: “Onze motor lijkt nog steeds op een motor, de anderen lijken niet meer op een motor. Van buiten kun je natuurlijk maar beperkt dingen zien maar het is duidelijk dat ze van binnen ook heel anders zijn. Vooral de Ducati is natuurlijk een volledig andere machine dan jaren geleden terwijl onze machine die evolutie niet heeft gemaakt. De 2024 Yamaha zal waarschijnlijk niet een totaal andere machine zijn maar als ik deze in Misano voor het eerst ga uitproberen is die hopelijk wel een stuk sneller.”
Gezien de neerwaartse spiraal waar Quartararo en Yamaha momenteel in zitten zou het makkelijk zijn om de motivatie te verliezen.
Fabio Quartararo: “Ik kan niet zeggen dat ik mijn motivatie verlies maar ik voel me wel gefrustreerd. Vooral dit soort races zijn een nachtmerrie vanwege de kwalificatie. Maar in het algemeen is het ook moeilijk, met uitzondering van mijn eerste seizoen in de MotoGP klasse heb ik ieder jaar gestreden voor de wereldtitel. Nu rijden we om een paar punten, dat geldt bijvoorbeeld ook voor Marc [Márquez]. Hij verliest zijn capaciteiten echt niet zomaar na het winnen van acht wereldtitels. Het is moeilijk op mentaal gebied en voor mijn gevoel rijd ik goed, maar het is niet genoeg.
Het is moeilijker om mee om te gaan dan toen ik in de Moto2 reed. Toen was ik slecht en had ik niets gepresteerd. Ik reed een paar goede races, behaalde mijn overwinning in Barcelona en reed vervolgens een goede race in Assen. Dat was precies het juiste moment. Maar in de Moto2 heb ik nooit voor de top drie in het kampioenschap gestreden, in die klasse ben ik nooit goed geweest. In de MotoGP klasse is dat niet het geval, daarom is het moeilijker om mee om te gaan.”
Na een warm-up sessie om 09:45 uur lokale tijd, 10:45 uur Nederlandse tijd begint de MotoGP race over twintig ronden op Silverstone om 13:00 uur lokale tijd, 14:00 uur Nederlandse tijd.
Handige links Monster Energy British Grand Prix:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’