Fabio Di Giannantonio: “Fysiek nog niet helemaal de oude, momenteel op ongeveer 85%”

931
fabio-digiannantonio
Fabio Di Giannantonio | foto© VR46 Racing

Ondanks dat hij fysiek nog niet weer helemaal de oude is na zijn schouderoperatie was Fabio Di Giannantonio zaterdag tijdens de presentatie van het Pertamina Enduro VR46 Racing Team in Jakarta positief gestemd. Geen wonder: “Diggia”heeft in 2025 een bijzondere status, en wel als Ducati fabriekscoureur.

Het Pertamina Enduro VR46 Racing Team begint in 2025 aan een nieuw tijdperk, het team van negenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi is na het vertrek van Pramac Racing het belangrijkste Ducati Independent MotoGP team. Zo krijgt het team in 2025 de beschikking over één van de drie GP25 fabrieksmotoren welke in handen komt van Fabio Di Giannantonio. Voor de van een schouderblessure herstellende Italiaan – die in 2024 de laatste Grand Prix weekenden liet schieten en zich liet opereren om zo op tijd fit te zijn voor de start van het 2025 seizoen – niet alleen een nieuwe rol binnen het team maar ook een flinke boost in zijn tot nu toe niet altijd van een leien dakje verlopen MotoGP carrière.




Na in 2022 zijn debuut te hebben gemaakt als coureur in de koningsklasse wist Di Giannantonio met in zijn eerste seizoen tijdens de Italiaanse Grand Prix in Mugello een pole te scoren. In 2023 bleef Di Giannantonio Gresini Racing MotoGP trouw. Na een moeizame start van het seizoen kwamen de successen in het tweede deel van het seizoen, maar ondanks een podium in Australië, een overwinning op het Lusail International Circuit in Qatar en een podium tijdens de seizoen finale in Valencia leek het er lange tijd op dat er in 2024 geen plaats meer zou zijn voor de Italiaan in de koningsklasse. Di Giannantonio moest binnen het team van wijlen Fausto Gresini namelijk plaats maken voor niemand minder dan Marc Márquez. Na veel wikken en wegen, de tussenkomst van Dorna kwam het uiteindelijk goed en vond Di Giannantonio voor 2024 onderdak bij het Pertamina Enduro VR46 Racing Team als teamgenoot van Marco Bezzecchi. Diggia’s 2024 seizoen kwam opnieuw moeizaam op gang, dit mede ook vanwege het feit dat de GP23 iets minder competitief was en het duidelijk af moest leggen tegen de nieuwe GP24 machines. Vervolgens zorgde een crash tijdens de Oostenrijkse Grand Prix voor een schouderblessure welke hem vervolgens flink parten speelde. Ondanks dit werden er in Australië en Thailand een vierde plaats gescoord voordat de Italiaan besloot om de laatste twee Grand Prix weekenden in Sepang en Barcelona aan zich voorbij te laten gaan en te kiezen voor een schouderoperatie. Zijn vorm bleef echter niet onopgemerkt, want Di Giannantonio is in 2025 één van de slechts drie coureurs die de beschikking krijgt over een GP25 machine met fabrieksspecificatie. Hoewel hij in 2025 voor het tweede seizoen op rij in de Pertamina Enduro VR46 Racing Team kleuren zal rijden is hij samen met Francesco Bagnaia en Marc Márquez als MotoGP coureur in dienst van Ducati.

Fabio Di Giannantonio: “De mogelijkheid om in 2025 de volledige steun van de fabriek in Bologna te krijgen is een groot succes zowel voor mij persoonlijk als ook voor het team. Deze situatie is een groot voorrecht. Maar dit brengt ook een grotere druk met zich mee. Maar alleen deze druk maakt de mogelijkheden om iets heel groots te bereiken duidelijk, en is ook de sleutel tot een groter succes. Een geweldig gevoel. Wat mijn schouder betreft herstel ik redelijk goed van de operatie, die erg zwaar was. Ik denk dat ik momenteel op 85 procent zit, maar we hebben de afgelopen winter veel en hard gewerkt en ik denk dat ik voor de eerste race van het seizoen op 100 procent zal zitten. Wat ik kan zeggen: we hebben al het andere al heel vroeg ondergeschikt gemaakt aan het 2025 seizoen en ik zal er alles aan doen om mijn volledige potentieel te kunnen gebruiken.”

Maar niet alleen de status als Ducati fabriekscoureur zorgt bij de 26-jarige Italiaan voor optimisme, de Pertamina Enduro VR46 Racing coureur ziet de steun van zijn team richting de partners, vooral Pertamina, als een belangrijke en motiverende factor. De Indonesische titelsponsor brengt het team in aanraking met een boeiende fancultuur zo werd zaterdag wel duidelijk tijdens de teampresentatie die voor het eerst in de geschiedenis van het team plaatsvond in Jakarta, Indonesië.

Fabio Di Giannantonio: “In dit deel van de wereld zijn mensen zo gepassioneerd over onze sport. Het is veel meer dan alleen maar bekend staan ​​als coureur. De mensen identificeren zich voor de volle 100 procent met het team en willen net als wij alles geven om deel uit te maken van de MotoGP.”

Di Giannantonio krijgt in 2025 binnen het Pertamina Enduro VR46 Racing Team zijn landgenoot Franco Morbidelli als teamgenoot. Morbidelli neemt de plaats in van Marco Bezzecchi die het team verliet en komend seizoen uit gaat komen voor Aprilia Racing. Morbidelli zal komend seizoen in tegenstelling tot Di Giannantonio niet de beschikking krijgen over een GP25 machine maar het moeten doen met een GP24 machine, de machine welke hij het afgelopen seizoen ook tot zijn beschikking had bij Prima Pramac Racing.



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’