Met de komst van Jorge Martin en Marco Bezzecchi begint Aprilia Racing met een volledig nieuwe rijdersbezetting aan het 2025 MotoGP seizoen. Maar de twee genoemde coureurs zijn niet de enige twee aanwinsten voor Aprilia binnen het MotoGP project. Fabiano Sterlacchini is sinds januari namelijk de opvolger van Romano Albesiano als Aprilia Racing technisch directeur.
Donderdag tijdens de Aprilia Racing teampresentatie in Milaan sprak Fabiano Sterlacchini, die in het verleden in een vergelijkbare rol werkzaam was voor Ducati en KTM, voor het in het openbaar over zijn nieuwe rol en zijn plannen bij zijn nieuwe werkgever.
Fabiano Sterlacchini: “Het is natuurlijk fantastisch om de regerend wereldkampioen in huis te hebben. Dit is echter niet alleen een geweldige kans, het brengt ook zeker een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Met een coureur als Jorge verwacht je te winnen, maar we hebben in het verleden al gezien hoe zeer getalenteerde coureurs een aanpassingsperiode nodig hadden, zelfs een vrij lange periode. Het doel voor 2025 is om altijd competitief te blijven, zowel in de sprints als in de langere races, met als doel om gedurende het seizoen de best mogelijke resultaten te behalen. Het is cruciaal dat we blijven groeien, door te werken met twee nieuwe, zeer getalenteerde coureurs. Dit is echt een nieuw tijdperk voor ons, met een belangrijke verandering na vele jaren, zowel op het gebied van technisch management als de samenstelling van onze coureurs. We zijn bijzonder gemotiveerd voor het nieuwe seizoen en trots om twee nieuwe toprijders in ons team te hebben, waaronder dus de wereldkampioen. We hebben alle voorwaarden om het goed te doen, we zullen zien of het ons lukt.”
Na Ducati en KTM is Aprilia de derde fabrikant waarvoor Sterlacchini aan de slag gaat. Wat is er anders, wat is zijn eerste indruk bij Aprilia en wat zijn de plannen voor 2025?
Fabiano Sterlacchini: “Ik voel me hier iets meer in mijn comfortzone. Niet alleen qua taal en communicatie, maar ook qua mentaliteit en manier van werken. Ik voelde meteen an de nodige vertrouwdheid bij Aprilia, KTM daarentegen is een bedrijf dat is opgegroeid in off-road, dus daar kreeg ik destijds te maken met een compleet andere werkwijze.
Maar goed, alle ontwikkelingsprocessen hier moeten in fases worden opgevat. Ons eerste doel is om allemaal te begrijpen wat de problemen zijn, wat de beperkende factoren van de prestaties zijn en om zo snel mogelijk het maximale potentieel van het project te kunnen benutten. In de motorsport mag je je nooit te veel richten op één factor en je mag geen enkele factor verwaarlozen. Ik gebruik wat ik het ‘spinnendiagram’ noem, een spinnenweb. Je gaat bijvoorbeeld snel in de bochten, je hebt een geweldige aerodynamica, maar op de rechte stukken komen ze je voorbij: elke keer moet je de prestaties opnieuw opbouwen. Tijdens de eerste wintertest hebben we ons met name gericht op het elektronische gedeelte van de motor, om te begrijpen hoe we de motor ‘rustiger’ kunnen maken, zoals Martin en Bezzecchi ook aangaven toen ze eenmaal op de motor zaten. Daarnaast zijn we ook bezig met aerodynamische ontwikkelingen, we bereiden materiaal voor dat we hopen mee te kunnen nemen naar de eerste tests van 2025 over een paar weken in Sepang. Dit meenemen betekent automatisch een werkplan opstellen en testen: laten we zeggen dat we aan de reis zijn begonnen.”
Omdat er tijdens de eerste MotoGP test van 2025 veel werk te doen zal zijn heeft Aprilia maar liefst 10 RS-GP 25 machines op transport gezet richting het Sepang International Circuit in Maleisië. Niet alleen Martin en Bezzecchi zullen er ieder een tweetal machines tot hun beschikking hebben, ook de twee Trackhouse Racing MotoGP coureurs – Raul Fernandez en Ai Ogura – hebben beiden de beschikking over twee Aprilia prototypes terwijl ook Aprilia Racing MotoGP testcoureur Lorenzo Savadori aanwezig zal zijn en een tweetal machines zal gebruiken.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’