De laatste Europese race van het 2018/2019 Endurance World Championship seizoen is geëindigd in een prima overwinning voor het F.C.C. TSR Honda France team. SRC Kawasaki pakte de tweede plaats voor het VRD IGOL PIERRET EXPERIENCES Yamaha team. Het Moto Ain team finishte op de vierde plaats en dat was net genoeg om de de titel in de European World Cup, zoals het klassement in de SST klasse officieel heet, voor de neus van het GERT56 by GS YUASA team weg te kapen.
Pinksterzondag om klokslag 13.00 uur vertrokken de rijders, onder een stralende zon, om te beginnen aan de uitputtingsslag. Het werd vanaf het begin vuurwerk. SERT pakte direct de leiding gevolgd door Honda en SRC Kawasaki. Yonny Hernandez nam namens Honda snel de leiding over waarna er een safetycar kwam. Oorzaak was een crash van Nigel Walraven (Bolliger). Het koste Walraven enkele minuten om de motor weer aan de praat te krijgen en terug te keren naar de pits. De schade werd gerepareerd en de Kawasaki keerde met acht ronden achterstand terug op de baan.
Direct na afloop van de safetycar probeerde Philippe namens SERT de leiding weer over te nemen door buitenom te gaan bij de Honda. Hernandez blokte vakkundig. In plaats van terug te steken probeerde Phillipe echter door te drukken met als gevolg een touché met Hernandez en een valpartij van Phillipe. De Suzuki werd snel opgeraapt maar het kostte het SERT team veel tijd en posities.
Na een klein uur wedstrijd deed Stefan Kerschbaumer het GERT56 team geen plezier door de benzinetank leeg te rijden. Het team had de titel in de SST klasse voor het grijpen maar gooide die titel met de lege tank, op dat moment in elk geval, weg.
Naarmate de race vorderde tekende zich om de overwinning een tweegevecht af tussen YART en F.C.C TSR Honda. Beide teams gaven elkaar maar weinig toe totdat met nog een kleine 1’5 uur te gaan het noodlot toesloeg voor de Oostenrijkers. Marvin Fritz kreeg te maken met een ploffend motorblok en Yonny Hernandez ging hard onderuit over het neergelegde oliespoor. Er volgde uiteraard een safetycar procedure.
Hierna had het F.C.C TSR Honda France team vrij spel en konden Josh Hook, Freddy Foray en Mike di Meglio de overwinning eenvoudig naar huis rijden. Datzelfde gold voor de tweede plaats voor het SRC Kawasaki team met Jeremy Guarnoni, David Checa en Erwan Nigon. De derde plaats kwam in de slotfase voor het VRD IGOL PIERRET EXPERIENCES (Florian Alt, Florian Marino en Xavier Simeon) ook niet meer in gevaar.
De gebeurtenissen hadden helaas ook grote gevolgen voor het GERT56 team met Pepijn Bijsterbosch in de gelederen. Het team was na het benzinegebrek vanuit het achterveld weer opgeklommen naar de zestiende plaats en dat hield in dat men 1 punt voorsprong zou behouden op het, op dat moment op de zesde plaats, rijdende Moto Ain team. Door het wegvallen van YART en Honda werden dat respectievelijk een vierde plaats voor Moto Ain en een veertiende plaats voor GERT56. Het punt voorsprong werd op die manier omgezet in een punt achterstand.
Het GERT56 team wisselde met nog een dik half uur te gaan naar een zachte achterband waarna Stefan Kerschbaumer moest proberen om bijna een ronde dicht te rijden naar het Team LRP Poland. Kerschbaumer won 6 tot 7 seconden per ronde en met nog een kleine 10 minuten te gaan had de Oostenrijker het kunststukje geklaard en werd de dertiende plaats gepakt. Dit betekende een gelijke puntenstand met Moto Ain maar de balans sloeg helaas voor het team van Stefan Kerschbaumer, Lucy Glöckner en Pepijn Bijsterbosch door naar de Franse kant.
Het Bolliger Kawasaki team wist na de crash van Nigel Walraven in de openingsfase ook nog op te klimmen naar de puntenrangen. Het team sloot de voor hen moeilijke race af op de 18e plaats.
Bobby Bos reed een sterke tweede stint voor zijn team maar het team werd vervolgens met een zwarte vlag uit de wedstrijd gehaald. De reden is tot op heden nog niet bekend.
Handige links IDM Oschersleben 2019:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App