De overstap van Toprak Razgatlioglu naar het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team is één van de verhalen die het World Superbike kampioenschap zeer interessant zal maken. Tijdens de officiële test op het Phillip Island Grand Prix Circuit, voorafgaand aan het eerste raceweekend van 2024 op het Australische circuit, hadden we de kans om de zeer sympathieke wereldkampioen van 2021 te spreken.
Het is maandag 19 februari, een dag waarop Toprak Razgatlioglu eigenlijk op zijn BMW M 1000 RR had moeten zitten om te rijden op het prachtige Phillip Island Grand Prix Circuit. Dat is echter niet het geval omdat de Pirelli banden nog niet gearriveerd zijn en alleen de World Supersport coureurs in actie komen. Uiteindelijk zouden de banden wel op tijd aankomen voor dinsdag en konden de WorldSBK coureurs alsnog naar hartenlust testen.
Een goedgemutste Razgatlioglu gaat zitten en geeft uitgebreid antwoord op wat hem voorgelegd wordt. Sterker nog, gooi er een muntje in en de sympathieke Turkse coureur blijft maar praten. Lees hieronder het tweede deel van het exclusieve interview met ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team coureur Toprak Razgatlioglu:
Vorig jaar werd er veel gesproken over een mogelijke overstap naar de MotoGP klasse en je hebt meerdere keren de Yamaha YZR-M1 getest. Ze lijken nu steeds meer te veranderen in Formule 1 machines op twee wielen, je ziet ze niet zoveel bewegen als een Superbike. Was het moeilijk om jouw rijstijl daarop aan te passen en denk je dat, als je de stap gemaakt had, het mogelijk was om volledig te rijden als een GP-rijder?
Ik denk wel dat het mogelijk is. Je moet je eigen stijl aanpassen maar ook de motor een beetje aanpassen. Ik werk nu met BMW en ook nu probeer ik mijn stijl aan te passen. Met de MotoGP machine had ik gewoon iets meer tijd nodig. Het lijkt er nu steeds meer op dat de MotoGP coureurs zich focussen op het remmen. Je ziet dat ze bij het aanremmen ook de achterkant steeds meer laten glijden, ze remmen veel af met de achterkant. Die stijl vind ik wel mooi en ik denk dat ik zo kan rijden, het is gewoon een kwestie van aanpassen. Met een goede setup denk ik dat het kan. Maar goed, nu focussen we ons op dit kampioenschap, misschien is de GP nog iets voor de toekomst.
Denk je dat je het had gekund wat betreft de kalender? Er stonden 22 raceweekenden op de MotoGP kalender en we hebben 12 raceweekenden in WorldSBK, bijna het dubbele aantal.
Ik begrijp niet waarom we maar twaalf raceweekenden in het World Superbike kampioenschap hebben. Waarom niet vijftien of zestien? Vooral dit jaar ben ik niet blij met de kalender. Het is een wereldkampioenschap, geen Europees kampioenschap. Hierna racen we alleen nog maar in Europa. Ik begrijp dat dit geen MotoGP is maar we zijn ook geen BSB bijvoorbeeld. Veel mensen volgen dit kampioenschap, vooral de afgelopen paar seizoenen. In sommige landen of gebieden wordt het zelfs beter bekeken dan de MotoGP omdat je hier in WorldSBK altijd gevechten ziet. De MotoGP lijkt steeds meer op de Formule 1, iedereen rijdt alleen. Hier strijdt iedereen maar Dorna organiseert gewoon niet meer races. Misschien is dit een politiek besluit om de MotoGP meer naar voren te schuiven voor de show maar ik vind het niet fijn. En schrijf alles op wat ik hier zeg!
We hebben al eens eerder gesproken over een mogelijke race in Turkije. Met jou, Can en Bahattin heb je alles voor een geweldig evenement.
Dat is inderdaad moeilijk momenteel in Turkije. De overheid zal moeten betalen om een race te organiseren maar dat is lastig. Het circuit [Istanbul Park] ligt er momenteel wel geweldig bij, het is klaar om te racen. Ik heb er deze winter een BMW GT4 auto gereden en het is circuit is geweldig. Als je volgende week een race zou moeten organiseren op Istanbul Park dan zou dat zo kunnen.
Jouw groep met Can, Deniz en Bahattin is heel hecht en we hebben allemaal de video’s gezien van jullie die aan het trainen zijn op het circuit van Kenan. Hoe belangrijk is deze groep voor jou?
Naast het circuit zijn we als broers maar op het circuit racen we zo hard mogelijk. Als we samen trainen leren we altijd wat. We leren veel van de gevechten die we hebben met elkaar op de baan. Als ik alleen ben dan is het alleen maar rijden, dan probeer ik niet om ergens extra laat te remmen of iemand in te halen. Ik maak dan geen plan om aan te vallen. Als we samen rijden ben ik altijd aan het denken om in te halen of dat ik word ingehaald, welke bocht ik iets kan doen etc. Je bent altijd aan het denken en dat is hele goede training.
Jonathan Rea, met wie je een lange geschiedenis hebt, is overgestapt naar jouw vorige team. Hoe denk je dat hij het gaat doen en wat vind je ervan dat hij Kawasaki na zo’n lange periode heeft verlaten?
Het is voor hem weer een nieuwe uitdaging maar na negen jaar bij Kawasaki is het toch wel een bijzondere keuze. Ik denk dat het niet goed is, dat zeg ik vanwege zijn leeftijd. Het is een nieuwe uitdaging en dat begrijp ik, daar respecteer ik hem ook voor. Hij is een World Superbike legende en rijdt ook op de Yamaha heel goed. Ik denk dat zijn stijl wel bij die motor past maar we gaan het pas echt zien in de race. Van Álvaro [Bautista] geloof ik trouwens niet dat hij zo erg geblesseerd is als hij doet denken. Hij is niet aan het pushen. Maar goed, ook dat gaan we dit weekend zien.
Laatste vraag: over een aantal jaren zul je niet meer actief zijn als coureur en uiteindelijk komt er een einde aan het leven van eenieder. Hoe zou jij herinnerd willen worden?
Veel mensen zullen me herinneren als coureur en als iemand met een mooie rijstijl maar het belangrijkste voor mij is dat ik herinnerd word als een respectvol iemand en een goed persoon. Dat is genoeg voor mij. De herinnering als coureur boeit mij niet, de menselijke kant vind ik belangrijk. Als iedereen mij herinnert als een goed persoon vind ik dat genoeg.”
Het 2024 World Superbike seizoen begint komend weekend op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië met twee vrije trainingen op vrijdag, een kwalificatie en Race 1 op zaterdag en de Superpole Race en Race 2 op zondag.
Handige links WorldSBK Test Phillip Island – 2024:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.