Exclusief interview met Toprak Razgatlioglu – deel 2: “Ik hoop dat ik als een goed persoon herinnerd word”

2173
Toprak Razgatlioglu in gesprek met Guido Fenneman | © Randy van Maasdijk

De overstap van Toprak Razgatlioglu naar het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team is één van de verhalen die het World Superbike kampioenschap zeer interessant zal maken. Tijdens de officiële test op het Phillip Island Grand Prix Circuit, voorafgaand aan het eerste raceweekend van 2024 op het Australische circuit, hadden we de kans om de zeer sympathieke wereldkampioen van 2021 te spreken.

Het is maandag 19 februari, een dag waarop Toprak Razgatlioglu eigenlijk op zijn BMW M 1000 RR had moeten zitten om te rijden op het prachtige Phillip Island Grand Prix Circuit. Dat is echter niet het geval omdat de Pirelli banden nog niet gearriveerd zijn en alleen de World Supersport coureurs in actie komen. Uiteindelijk zouden de banden wel op tijd aankomen voor dinsdag en konden de WorldSBK coureurs alsnog naar hartenlust testen.




Een goedgemutste Razgatlioglu gaat zitten en geeft uitgebreid antwoord op wat hem voorgelegd wordt. Sterker nog, gooi er een muntje in en de sympathieke Turkse coureur blijft maar praten. Lees hieronder het tweede deel van het exclusieve interview met ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team coureur Toprak Razgatlioglu:


Vorig jaar werd er veel gesproken over een mogelijke overstap naar de MotoGP klasse en je hebt meerdere keren de Yamaha YZR-M1 getest. Ze lijken nu steeds meer te veranderen in Formule 1 machines op twee wielen, je ziet ze niet zoveel bewegen als een Superbike. Was het moeilijk om jouw rijstijl daarop aan te passen en denk je dat, als je de stap gemaakt had, het mogelijk was om volledig te rijden als een GP-rijder?
Ik denk wel dat het mogelijk is. Je moet je eigen stijl aanpassen maar ook de motor een beetje aanpassen. Ik werk nu met BMW en ook nu probeer ik mijn stijl aan te passen. Met de MotoGP machine had ik gewoon iets meer tijd nodig. Het lijkt er nu steeds meer op dat de MotoGP coureurs zich focussen op het remmen. Je ziet dat ze bij het aanremmen ook de achterkant steeds meer laten glijden, ze remmen veel af met de achterkant. Die stijl vind ik wel mooi en ik denk dat ik zo kan rijden, het is gewoon een kwestie van aanpassen. Met een goede setup denk ik dat het kan. Maar goed, nu focussen we ons op dit kampioenschap, misschien is de GP nog iets voor de toekomst.

Denk je dat je het had gekund wat betreft de kalender? Er stonden 22 raceweekenden op de MotoGP kalender en we hebben 12 raceweekenden in WorldSBK, bijna het dubbele aantal.
Ik begrijp niet waarom we maar twaalf raceweekenden in het World Superbike kampioenschap hebben. Waarom niet vijftien of zestien? Vooral dit jaar ben ik niet blij met de kalender. Het is een wereldkampioenschap, geen Europees kampioenschap. Hierna racen we alleen nog maar in Europa. Ik begrijp dat dit geen MotoGP is maar we zijn ook geen BSB bijvoorbeeld. Veel mensen volgen dit kampioenschap, vooral de afgelopen paar seizoenen. In sommige landen of gebieden wordt het zelfs beter bekeken dan de MotoGP omdat je hier in WorldSBK altijd gevechten ziet. De MotoGP lijkt steeds meer op de Formule 1, iedereen rijdt alleen. Hier strijdt iedereen maar Dorna organiseert gewoon niet meer races. Misschien is dit een politiek besluit om de MotoGP meer naar voren te schuiven voor de show maar ik vind het niet fijn. En schrijf alles op wat ik hier zeg!

© Randy van Maasdijk

We hebben al eens eerder gesproken over een mogelijke race in Turkije. Met jou, Can en Bahattin heb je alles voor een geweldig evenement.
Dat is inderdaad moeilijk momenteel in Turkije. De overheid zal moeten betalen om een race te organiseren maar dat is lastig. Het circuit [Istanbul Park] ligt er momenteel wel geweldig bij, het is klaar om te racen. Ik heb er deze winter een BMW GT4 auto gereden en het is circuit is geweldig. Als je volgende week een race zou moeten organiseren op Istanbul Park dan zou dat zo kunnen.

Jouw groep met Can, Deniz en Bahattin is heel hecht en we hebben allemaal de video’s gezien van jullie die aan het trainen zijn op het circuit van Kenan. Hoe belangrijk is deze groep voor jou?
Naast het circuit zijn we als broers maar op het circuit racen we zo hard mogelijk. Als we samen trainen leren we altijd wat. We leren veel van de gevechten die we hebben met elkaar op de baan. Als ik alleen ben dan is het alleen maar rijden, dan probeer ik niet om ergens extra laat te remmen of iemand in te halen. Ik maak dan geen plan om aan te vallen. Als we samen rijden ben ik altijd aan het denken om in te halen of dat ik word ingehaald, welke bocht ik iets kan doen etc. Je bent altijd aan het denken en dat is hele goede training.

© Randy van Maasdijk

Jonathan Rea, met wie je een lange geschiedenis hebt, is overgestapt naar jouw vorige team. Hoe denk je dat hij het gaat doen en wat vind je ervan dat hij Kawasaki na zo’n lange periode heeft verlaten?
Het is voor hem weer een nieuwe uitdaging maar na negen jaar bij Kawasaki is het toch wel een bijzondere keuze. Ik denk dat het niet goed is, dat zeg ik vanwege zijn leeftijd. Het is een nieuwe uitdaging en dat begrijp ik, daar respecteer ik hem ook voor. Hij is een World Superbike legende en rijdt ook op de Yamaha heel goed. Ik denk dat zijn stijl wel bij die motor past maar we gaan het pas echt zien in de race. Van Álvaro [Bautista] geloof ik trouwens niet dat hij zo erg geblesseerd is als hij doet denken. Hij is niet aan het pushen. Maar goed, ook dat gaan we dit weekend zien.

Laatste vraag: over een aantal jaren zul je niet meer actief zijn als coureur en uiteindelijk komt er een einde aan het leven van eenieder. Hoe zou jij herinnerd willen worden?
Veel mensen zullen me herinneren als coureur en als iemand met een mooie rijstijl maar het belangrijkste voor mij is dat ik herinnerd word als een respectvol iemand en een goed persoon. Dat is genoeg voor mij. De herinnering als coureur boeit mij niet, de menselijke kant vind ik belangrijk. Als iedereen mij herinnert als een goed persoon vind ik dat genoeg.”


Het 2024 World Superbike seizoen begint komend weekend op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië met twee vrije trainingen op vrijdag, een kwalificatie en Race 1 op zaterdag en de Superpole Race en Race 2 op zondag.



Handige links WorldSBK Test Phillip Island – 2024:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



  • #47 Axel Bassani - ITA - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #21 Michael Ruben Rinaldi - ITA - Team Motocorsa Racing  -  Ducati Panigale V4R
  • #5 Philipp Oettl - GER - GMT94 Yamaha  -  Yamaha YZF R1
  • #21 Michael Ruben Rinaldi - ITA - Team Motocorsa Racing  -  Ducati Panigale V4R
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • Phillip Island
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #27 Adam Norrodin - MAS - PETRONAS MIE Racing Honda  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • Dusky Moorhen (Gallinula tenebrosa)
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #95 Tarran Mackenzie - GBR - PETRONAS MIE Racing Honda  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #45 Scott Redding - GBR - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #97 Xavi Vierge - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • #21 Michael Ruben Rinaldi - ITA - Team Motocorsa Racing  -  Ducati Panigale V4R
  • #28 Bradley Ray - GBR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #7 Iker Lecuona - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #97 Xavi Vierge - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #95 Tarran Mackenzie - GBR - PETRONAS MIE Racing Honda  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #45 Scott Redding - GBR - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #77 Dominique Aegerter - SUI 0 GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #9 Danilo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #5 Philipp Oettl - GER - GMT94 Yamaha  -  Yamaha YZF R1
  • #47 Axel Bassani - ITA - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #53 Tito Rabat - ESP - Kawasaki Puccetti Racing  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #51 Anupab Sarmoon - THA - Yamaha Thailand Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #9 Jorge Navarro - ESP - WRP-RT Motorsport by SKM-Triumph - Triumph Street Triple RS 765
  • Russell Colvin
  • #74 Piotr Biesiekirski - POL - Ecosantagata Althea Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #5 Niccolo Antonelli - ITA - Ecosantagata Althea Racing Team - Ducati Panigale V2
  • Yari Montella
  • #17 John McPhee - GBR - WRP-RT Motorsport by SKM-Triumph - Triumph Street Triple RS 765
  • #54 Bahattin Sofuoglu - TUR - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #50 Ondrej Vostatek - CZE - PTR Triumph - Triumph Street Triple RS 765
  • #27 Kaito Toba - JPN - Petronas MIE Honda Racing Team - Honda CBR600RR
  • #94 Lucas Mahias - FRA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R6
  • Cape Barren Goose
  • Cape Barren Goose
  • #25 Marcel Brenner - SUI - Viamo Racing - Kawasaki ZX-6R
  • #61 Can Oncu - TUR - Kawasaki Puccetti Racing - Kawasaki ZX-6R
  • #66 Niki Tuuli - FIN - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #99 Adrian Huertas - ESP - Aruba.It Racing - Ducati - Ducati Panigale V2
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #99 Adrian Huertas - ESP - Aruba.It Racing - Ducati - Ducati Panigale V2
  • Glenn van Straalen
  • Stefano Manzi
  • #66 Niki Tuuli - FIN - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #54 Bahattin Sofuoglu - TUR - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • Cape Barren Goose
  • Andrea Iannnone
  • Randy van Maasdijk & Guido Fenneman
  • _QR44069 copy
  • Niki Tuuli
  • Oliver Bayliss
  • Michael van der Mark
  • Jonathan Rea
  • Toprak Razgatlıoğlu #54


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.