De overstap van Toprak Razgatlioglu naar het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team is één van de verhalen die het World Superbike kampioenschap zeer interessant zal maken. Tijdens de officiële test op het Phillip Island Grand Prix Circuit, voorafgaand aan het eerste raceweekend van 2024 op het Australische circuit, hadden we de kans om de zeer sympathieke wereldkampioen van 2021 te spreken.
Het is maandag 19 februari, een dag waarop Toprak Razgatlioglu eigenlijk op zijn BMW M 1000 RR had moeten zitten om te rijden op het prachtige Phillip Island Grand Prix Circuit. Dat is echter niet het geval omdat de Pirelli banden nog niet gearriveerd zijn en alleen de World Supersport coureurs in actie komen. Uiteindelijk zouden de banden wel op tijd aankomen voor dinsdag en konden de WorldSBK coureurs alsnog naar hartenlust testen.
Een goedgemutste Razgatlioglu gaat zitten en geeft uitgebreid antwoord op wat hem voorgelegd wordt. Sterker nog, gooi er een muntje in en de sympathieke Turkse coureur blijft maar praten. Lees hieronder het eerste deel van het exclusieve interview met ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team coureur Toprak Razgatlioglu:
Hoe is het proces verlopen om je aan te passen aan je nieuwe team? Daar is namelijk niet zoveel tijd voor geweest.
Het voelt ook nog niet 100% als mijn team maar ik voel me wel heel goed. De test in Portimão verliep heel goed maar ik heb het al vaak gezegd: dit is slechts testen, geen raceweekend. De raceweekenden zijn altijd anders en we zullen zien hoe dat dit weekend gaat verlopen. Dit circuit is niet makkelijk voor mij en past ook niet echt bij mijn rijstijl omdat je hier geen bochten hebt waar je hard voor moet remmen, het is zaak om rustig en vloeiend te rijden.
In de test moeten we zien hoe het gaat met de (hardere) SC1 achterband want dit geeft altijd een compleet ander gevoel. We gaan een aantal nieuwe setups proberen want de banden zijn hier anders dan bij de Europese races en ik verwacht dat ze niet zo goed zullen werken. Er is ook nieuw asfalt en de BMW is natuurlijk nog steeds een beetje nieuw voor mij dus we gaan zien hoe het verloopt. Ik kijk er in ieder geval naar uit.
Dit circuit is natuurlijk zo anders dan alle andere circuits op de kalender dus als het hier niet goed gaat wil dat nog niet zoveel zeggen.
Gedurende het seizoen zijn er drie circuits waar ik het altijd moeilijk heb: Phillip Island, Catalunya en Aragón. Het is moeilijk om daar de banden heel te houden. De eerste van deze drie moeilijke circuits hebben we nu en daarna gaan we naar Catalunya. Gelukkig heb ik nu wel een hele snelle motor maar dat zegt niet zoveel. In het algemeen kijk ik er in ieder geval ontzettend naar uit. Vandaag (maandag) heb ik naar de Supersport test gekeken en geprobeerd Bahattin [Sofuoglu] en Can [Öncü] te helpen maar ik verveelde me wel een beetje, toekijken is toch anders dan zelf rijden.
Je hebt Phil Marron (crew chief) wederom meegenomen naar BMW. Jullie werken al jaren samen en in het begin, toen je nog bijna geen Engels sprak, kon hij jou alsnog begrijpen en inmiddels weet hij precies wat je bedoelt zonder wat te zeggen. Hoe belangrijk is hij voor jou?
In 2019 werkten we voor het eerst samen bij Puccetti Kawasaki omdat hij toen al in mij geloofde. Dat was voor mij een goed seizoen met een paar heel goede races, onder andere mijn eerste World Superbike overwinning in Magny-Cours. Dat was een geweldig jaar en daarna tekende ik voor Yamaha waarna we in 2021 samen wereldkampioen werden.
Nu heb ik getekend voor BMW en hij had natuurlijk kunnen kiezen om bij Yamaha te blijven. Gelukkig geloofde hij in mij en in de machine en is hij met mij meegegaan. We zijn samen een heel goed team want hij kent mij goed, kent mijn stijl goed en gelooft in mij. Dat vind ik heel belangrijk. Als ik niet met Phil samen zou werken dan zou ik misschien geen wereldkampioen geworden zijn, of misschien pas veel later. Hij is heel belangrijk voor mij. Niemand geloofde in BMW en dit team maar ik wel en hij ook: voor mij is dat genoeg. Ook Kenan [Sofuoglu] heeft er vertrouwen in dus we gaan ervoor en ik heb er veel zin in.
Ook dat ik Michael [van der Mark] aan de andere kant van de pitbox heb zitten is fijn, ik denk dat hij de beste teamgenoot is die je kunt hebben in deze paddock. In 2020 waren we ook al samen bij Yamaha maar nu dus opnieuw. Hij is een aardige kerel maar het blijft uiteindelijk wel racen. We zullen op de baan de strijd aangaan met elkaar maar daarbuiten zijn we goede vrienden.
Wat wel lastig is met Phil is zijn accent. Hij is Iers en ik heb wel wat uitspraken van hem geleerd, onder andere: “What’s the craic?” (Letterlijk: “Wat is het nieuws?” Betekent in algemene zin: “Hoe gaat het?”) In ons eerste jaar samen sprak hij heel snel en ik zei altijd maar oké, ook al begreep ik er bijna niets van. Daarna kreeg hij door dat ik niet begreep wat hij zei en toen begon hij heel langzaam en veel duidelijker Engels te praten, daarna begreep ik hem veel beter. Als hij bijvoorbeeld met Eugene [Laverty, ook een Ier] praat dan zit ik gewoon toe te kijken en lijkt het wel een compleet andere taal. Hoe dan ook, ik ben heel blij met Phil.
De BMW is een heel andere machine dan de Yamaha maar het duurde niet lang voordat we foto’s zagen van jou met het achterwiel hoog in de lucht. Heb je je rijstijl veel aan moeten passen of kon je al gauw op eenzelfde manier rijden?
Ik heb vier jaar bij Yamaha gereden maar het eerst jaar reed ik ook niet zoals ik later zou doen, mijn stijl is ook flink veranderd. De afgelopen twee jaar was mijn rijstijl ‘perfect’ maar nu met BMW heb ik het nog niet 100% zoals ik zou willen, we zijn wel dichtbij. We moeten de motorremstrategie en de elektronica nog wat verbeteren. Ik denk dat we op 90% zitten dus we hebben nog wat om aan te werken. Ik denk dat ik momenteel goed rijd, vooral in Portimão. Ook ons racetempo is goed en in het algemeen ben ik heel tevreden, maar het feit is dat we niet alleen in Portimão racen. Nu zijn we hier [in Australië] en het is belangrijk om heel sterk aan het seizoen te beginnen.
Deel 2 volgt binnenkort …
Handige links WorldSBK Test Phillip Island – 2024:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.