Exclusief interview met Toprak Razgatlioglu – deel 1: “Ik heb al voor 90% het juiste gevoel met de BMW”

2802
toprak-razgatlioglu
Toprak Razgatlioglu in gesprek met Guido Fenneman | © Russell Colvin

De overstap van Toprak Razgatlioglu naar het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team is één van de verhalen die het World Superbike kampioenschap zeer interessant zal maken. Tijdens de officiële test op het Phillip Island Grand Prix Circuit, voorafgaand aan het eerste raceweekend van 2024 op het Australische circuit, hadden we de kans om de zeer sympathieke wereldkampioen van 2021 te spreken.

Het is maandag 19 februari, een dag waarop Toprak Razgatlioglu eigenlijk op zijn BMW M 1000 RR had moeten zitten om te rijden op het prachtige Phillip Island Grand Prix Circuit. Dat is echter niet het geval omdat de Pirelli banden nog niet gearriveerd zijn en alleen de World Supersport coureurs in actie komen. Uiteindelijk zouden de banden wel op tijd aankomen voor dinsdag en konden de WorldSBK coureurs alsnog naar hartenlust testen.







Een goedgemutste Razgatlioglu gaat zitten en geeft uitgebreid antwoord op wat hem voorgelegd wordt. Sterker nog, gooi er een muntje in en de sympathieke Turkse coureur blijft maar praten. Lees hieronder het eerste deel van het exclusieve interview met ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team coureur Toprak Razgatlioglu:


Hoe is het proces verlopen om je aan te passen aan je nieuwe team? Daar is namelijk niet zoveel tijd voor geweest.
Het voelt ook nog niet 100% als mijn team maar ik voel me wel heel goed. De test in Portimão verliep heel goed maar ik heb het al vaak gezegd: dit is slechts testen, geen raceweekend. De raceweekenden zijn altijd anders en we zullen zien hoe dat dit weekend gaat verlopen. Dit circuit is niet makkelijk voor mij en past ook niet echt bij mijn rijstijl omdat je hier geen bochten hebt waar je hard voor moet remmen, het is zaak om rustig en vloeiend te rijden.

In de test moeten we zien hoe het gaat met de (hardere) SC1 achterband want dit geeft altijd een compleet ander gevoel. We gaan een aantal nieuwe setups proberen want de banden zijn hier anders dan bij de Europese races en ik verwacht dat ze niet zo goed zullen werken. Er is ook nieuw asfalt en de BMW is natuurlijk nog steeds een beetje nieuw voor mij dus we gaan zien hoe het verloopt. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

Dit circuit is natuurlijk zo anders dan alle andere circuits op de kalender dus als het hier niet goed gaat wil dat nog niet zoveel zeggen.
Gedurende het seizoen zijn er drie circuits waar ik het altijd moeilijk heb: Phillip Island, Catalunya en Aragón. Het is moeilijk om daar de banden heel te houden. De eerste van deze drie moeilijke circuits hebben we nu en daarna gaan we naar Catalunya. Gelukkig heb ik nu wel een hele snelle motor maar dat zegt niet zoveel. In het algemeen kijk ik er in ieder geval ontzettend naar uit. Vandaag (maandag) heb ik naar de Supersport test gekeken en geprobeerd Bahattin [Sofuoglu] en Can [Öncü] te helpen maar ik verveelde me wel een beetje, toekijken is toch anders dan zelf rijden.

Je hebt Phil Marron (crew chief) wederom meegenomen naar BMW. Jullie werken al jaren samen en in het begin, toen je nog bijna geen Engels sprak, kon hij jou alsnog begrijpen en inmiddels weet hij precies wat je bedoelt zonder wat te zeggen. Hoe belangrijk is hij voor jou?
In 2019 werkten we voor het eerst samen bij Puccetti Kawasaki omdat hij toen al in mij geloofde. Dat was voor mij een goed seizoen met een paar heel goede races, onder andere mijn eerste World Superbike overwinning in Magny-Cours. Dat was een geweldig jaar en daarna tekende ik voor Yamaha waarna we in 2021 samen wereldkampioen werden.

Nu heb ik getekend voor BMW en hij had natuurlijk kunnen kiezen om bij Yamaha te blijven. Gelukkig geloofde hij in mij en in de machine en is hij met mij meegegaan. We zijn samen een heel goed team want hij kent mij goed, kent mijn stijl goed en gelooft in mij. Dat vind ik heel belangrijk. Als ik niet met Phil samen zou werken dan zou ik misschien geen wereldkampioen geworden zijn, of misschien pas veel later. Hij is heel belangrijk voor mij. Niemand geloofde in BMW en dit team maar ik wel en hij ook: voor mij is dat genoeg. Ook Kenan [Sofuoglu] heeft er vertrouwen in dus we gaan ervoor en ik heb er veel zin in.

Ook dat ik Michael [van der Mark] aan de andere kant van de pitbox heb zitten is fijn, ik denk dat hij de beste teamgenoot is die je kunt hebben in deze paddock. In 2020 waren we ook al samen bij Yamaha maar nu dus opnieuw. Hij is een aardige kerel maar het blijft uiteindelijk wel racen. We zullen op de baan de strijd aangaan met elkaar maar daarbuiten zijn we goede vrienden.

Wat wel lastig is met Phil is zijn accent. Hij is Iers en ik heb wel wat uitspraken van hem geleerd, onder andere: “What’s the craic?” (Letterlijk: “Wat is het nieuws?” Betekent in algemene zin: “Hoe gaat het?”) In ons eerste jaar samen sprak hij heel snel en ik zei altijd maar oké, ook al begreep ik er bijna niets van. Daarna kreeg hij door dat ik niet begreep wat hij zei en toen begon hij heel langzaam en veel duidelijker Engels te praten, daarna begreep ik hem veel beter. Als hij bijvoorbeeld met Eugene [Laverty, ook een Ier] praat dan zit ik gewoon toe te kijken en lijkt het wel een compleet andere taal. Hoe dan ook, ik ben heel blij met Phil.

© Russell Colvin

De BMW is een heel andere machine dan de Yamaha maar het duurde niet lang voordat we foto’s zagen van jou met het achterwiel hoog in de lucht. Heb je je rijstijl veel aan moeten passen of kon je al gauw op eenzelfde manier rijden?
Ik heb vier jaar bij Yamaha gereden maar het eerst jaar reed ik ook niet zoals ik later zou doen, mijn stijl is ook flink veranderd. De afgelopen twee jaar was mijn rijstijl ‘perfect’ maar nu met BMW heb ik het nog niet 100% zoals ik zou willen, we zijn wel dichtbij. We moeten de motorremstrategie en de elektronica nog wat verbeteren. Ik denk dat we op 90% zitten dus we hebben nog wat om aan te werken. Ik denk dat ik momenteel goed rijd, vooral in Portimão. Ook ons racetempo is goed en in het algemeen ben ik heel tevreden, maar het feit is dat we niet alleen in Portimão racen. Nu zijn we hier [in Australië] en het is belangrijk om heel sterk aan het seizoen te beginnen.


Deel 2 volgt binnenkort …



Handige links WorldSBK Test Phillip Island – 2024:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



  • #47 Axel Bassani - ITA - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #21 Michael Ruben Rinaldi - ITA - Team Motocorsa Racing  -  Ducati Panigale V4R
  • #5 Philipp Oettl - GER - GMT94 Yamaha  -  Yamaha YZF R1
  • #21 Michael Ruben Rinaldi - ITA - Team Motocorsa Racing  -  Ducati Panigale V4R
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • Phillip Island
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #27 Adam Norrodin - MAS - PETRONAS MIE Racing Honda  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • Dusky Moorhen (Gallinula tenebrosa)
  • #11 Nicolo Bulega - ITA - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #95 Tarran Mackenzie - GBR - PETRONAS MIE Racing Honda  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #45 Scott Redding - GBR - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #97 Xavi Vierge - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing - Ducati  -  Ducati Panigale V4R
  • #14 Sam Lowes - GBR - ELF Marc VDS Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #29 Andrea Iannone - ITA - TEAM GO ELEVEN  -  Ducati Panigale V4R
  • #21 Michael Ruben Rinaldi - ITA - Team Motocorsa Racing  -  Ducati Panigale V4R
  • #28 Bradley Ray - GBR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #7 Iker Lecuona - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #97 Xavi Vierge - ESP - Team HRC  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team  -  BMW M 1000 RR
  • #95 Tarran Mackenzie - GBR - PETRONAS MIE Racing Honda  -  Honda CBR1000 RR-R
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #45 Scott Redding - GBR - Bonovo Action BMW  -  BMW M 1000 RR
  • #77 Dominique Aegerter - SUI 0 GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team  -  Yamaha YZF R1
  • #9 Danilo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team  -  Ducati Panigale V4R
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - PATA PROMETEON YAMAHA  -  Yamaha YZF R1
  • #5 Philipp Oettl - GER - GMT94 Yamaha  -  Yamaha YZF R1
  • #47 Axel Bassani - ITA - Kawasaki Racing Team WorldSBK  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #53 Tito Rabat - ESP - Kawasaki Puccetti Racing  -  Kawasaki ZX-10RR
  • #51 Anupab Sarmoon - THA - Yamaha Thailand Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #9 Jorge Navarro - ESP - WRP-RT Motorsport by SKM-Triumph - Triumph Street Triple RS 765
  • Russell Colvin
  • #74 Piotr Biesiekirski - POL - Ecosantagata Althea Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #5 Niccolo Antonelli - ITA - Ecosantagata Althea Racing Team - Ducati Panigale V2
  • Yari Montella
  • #17 John McPhee - GBR - WRP-RT Motorsport by SKM-Triumph - Triumph Street Triple RS 765
  • #54 Bahattin Sofuoglu - TUR - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • #50 Ondrej Vostatek - CZE - PTR Triumph - Triumph Street Triple RS 765
  • #27 Kaito Toba - JPN - Petronas MIE Honda Racing Team - Honda CBR600RR
  • #94 Lucas Mahias - FRA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R6
  • Cape Barren Goose
  • Cape Barren Goose
  • #25 Marcel Brenner - SUI - Viamo Racing - Kawasaki ZX-6R
  • #61 Can Oncu - TUR - Kawasaki Puccetti Racing - Kawasaki ZX-6R
  • #66 Niki Tuuli - FIN - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #99 Adrian Huertas - ESP - Aruba.It Racing - Ducati - Ducati Panigale V2
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #99 Adrian Huertas - ESP - Aruba.It Racing - Ducati - Ducati Panigale V2
  • Glenn van Straalen
  • Stefano Manzi
  • #66 Niki Tuuli - FIN - EAB Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #28 Glenn van Straalen - NED - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #55 Yari Montella - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V2
  • #54 Bahattin Sofuoglu - TUR - MV Agusta Reparto Corse - MV Agusta F3 800 RR
  • Cape Barren Goose
  • Andrea Iannnone
  • Randy van Maasdijk & Guido Fenneman
  • _QR44069 copy
  • Niki Tuuli
  • Oliver Bayliss
  • Michael van der Mark
  • Jonathan Rea
  • Toprak Razgatlıoğlu #54


Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.