Álvaro Bautista heeft sinds zijn komst naar het World Superbike kampioenschap het niveau opgekrikt. De tweevoudig WorldSBK kampioen wist in 2019 meteen een groot aantal races te winnen maar greep uiteindelijk naast de titel, in 2022 en 2023 was hij uiteindelijk wel de sterkste.
Jarenlang was Álvaro Bautista vaste waarde in de Grand Prix paddock. Eerst in de 125cc klasse waarin hij in 2002 debuteerde en uiteindelijk in 2006 de wereldtitel wist te winnen. Vervolgens werd de overstap gemaakt naar de 250cc klasse waarin hij streed met namen als Jorge Lorenzo, Héctor Barbera, Hiroshi Aoyama en Marco Simoncelli. Zijn beste klassering was een tweede plaats in het kampioenschap in 2009 waarna hij in 2010 overstapte naar de MotoGP klasse.
Bautista was twee jaar lang fabriekscoureur van het Rizla Suzuki team waarna hij in 2012 overstapte naar Gresini Honda. Vanaf 2015 werd Gresini het officiële Aprilia team en daar reed hij tot en met 2016 totdat hij in 2017 overstapte naar Aspar Ducati. Daar reed de Spanjaard nog twee seizoenen totdat hij in 2019 verhuisde naar de World Superbike paddock, de rest is geschiedenis.
Van iemand die er in de MotoGP klasse niet echt aan te pas kwam werd Bautista een coureur die races in de World Superbike klasse kon domineren. Samen met Toprak Razgatlioglu en Jonathan Rea behoorde hij de afgelopen seizoenen tot ‘De Grote Drie’ maar daar kan vanaf dit seizoen wel eens verandering in komen.
Op donderdagmiddag, voorafgaand aan het eerste World Superbike raceweekend van 2024 op het Phillip Island Grand Prix Circuit, sprak Bautista exclusief met Racesport.nl.
Álvaro, ik heb onlangs jouw documentaire over het seizoen 2023 bekeken en daarin zei je dat er in jouw carrière veel meer mogelijk zou zijn geweest als je eerder wist wat je nu weet. Zou je dat eens kunnen toelichten?
Vooral in de afgelopen jaren heb ik me als coureur veel ontwikkeld. Een paar jaar geleden ben ik anders gaan trainen en op een andere manier de races gaan voorbereiden, daardoor denk ik dat ik nu als coureur veel gegroeid ben. Ik heb meer ervaring en ben veel geduldiger. Ik denk dat de Álvaro van vandaag veel beter had kunnen presteren in de MotoGP toen ik daar zes jaar geleden nog reed. De leeftijd en de ervaring geeft je een nieuw perspectief over van alles, dat is wat ik ermee bedoelde. Ik heb veel geleerd hoe ik bepaalde situaties moet aanvliegen.
Het is nu natuurlijk makkelijk praten over het verleden maar voelt het daardoor dat je niet het maximale hebt gehaald uit de mogelijkheden die je vroeger hebt gehad?
Ja absoluut. Toen ik in de 125cc klasse reed won ik de wereldtitel en in de 250cc streed ik ervoor, uiteindelijk werd ik tweede. Voor mijn gevoel waren dat mijn beste jaren maar toen ik naar de MotoGP ging was ik nooit op het juiste moment op de juiste plaats. Daardoor denk ik dat ik een aantal goede resultaten in de MotoGP klasse ben misgelopen maar ik kan het verleden niet meer veranderen. Ik had graag mijn volledige potentie laten zien in de MotoGP klasse maar goed, nu zijn we hier.
Dan had je natuurlijk nog de teleurstellende wildcard in de MotoGP klasse afgelopen jaar, en vanaf dit seizoen kun je met Ducati geen wildcards meer doen vanwege de gewijzigde reglementen.
Voor mij heeft die wildcard niet meegeteld. Ik kan me geen moment herinneren dat ik me slechter heb gevoeld op een motor dan in Sepang. Ik kon de machine gewoon niet besturen. Ik had geen gevoel in de linkerkant van mijn lichaam en ik was gesloopt, zowel fysiek als mentaal. Ik wilde zo graag maar ik kon het niet. Na afloop van die race zat ik te huilen, niet per se vanwege de pijn maar vanwege de teleurstelling. Ik had grote verwachtingen en wilde plezier hebben maar dat gebeurde niet. Het was een grote frustratie en ik probeer het te vergeten maar dat is lastig.
Ook toen we vorige maand in Jerez waren voor de eerste wintertest was ik behoorlijk bezorgd. De laatste herinnering die ik had van het rijden op een motor was vreselijk. Het gevoel was tijdens die test nog steeds niet perfect maar in ieder geval niet zo slecht als in Sepang.
Denk je dat de World Superbike grid van 2024, met alle rijders en fabrikanten, de meest competitieve is sinds je hier rijdt?
Zeker weten. Ieder jaar wordt het lastiger maar ik denk dat het dit jaar echt een geweldige grid is. Als je alle namen langsgaat zijn er wel vijftien of zestien coureurs die echt heel snel zijn. Een paar jaar geleden waren dat er vijf of zes maar ieder jaar worden het er meer. Ook de fabrikanten werken hard om hun motoren te verbeteren dus het wordt lastiger. Ik ben er op zich wel blij mee want sinds mijn komst in 2019 kijken alle rijders met een andere blik naar dit kampioenschap. In het verleden wilde niemand er heen, dat wilde ik zelf ook niet, maar nu zien veel coureurs het wel zitten. Het draait niet alleen meer om de MotoGP. Dit kampioenschap groeit en ik ben blij om daar een deel van uit te maken. De reputatie is verbeterd.
In de documentaire sprak je ook over de twee levens die je leidt, één als coureur en de andere thuis met je familie. Mocht je over een tijdje stoppen met racen, zal het dan moeilijk zijn om afscheid te nemen van één van deze levens? Of weet je al of je hier iets zult blijven doen.
Dat weet ik nog niet want mijn brein kijkt niet zo ver naar voren. De volgende stap is het raceweekend waarin ik het gevoel met de motor weer wil terugkrijgen en uiteindelijk zo goed mogelijk wil presteren. Daarna kijken we weer naar het volgende raceweekend, verder dan dat kijk ik nog niet. Ik zou het daarom niet weten, ik heb nog geen idee wat ik ga doen als ik stop met racen.
Als jouw dochters zouden willen racen, zou je ze daar dan mee helpen?
Natuurlijk. Ze gaan zeker leren om motor te rijden en als ze eventueel willen racen zullen ze al mijn steun krijgen. Mijn ouders hebben mij ook altijd op alle vlakken gesteund dus als zij iets in de motorsport of een andere sport willen doen dan zal ik ze daar volledig bij helpen.
Als we dan kijken naar het World Superbike kampioenschap dit jaar zien we bijvoorbeeld dat er een vreemde kalender is. Er zijn heel veel clashes met andere evenementen en er is maar één race buiten Europa. Denk je dat dat schadelijk is voor het kampioenschap?
Het lijkt erop dat alle nieuwe categorieën bij dit kampioenschap worden neergelegd. Aan de ene kant is dat oké want meer rijders en meer races is prima maar aan de andere kant lijkt het wel alsof er geen limiet aan zit. Ik vind de Superbike, Supersport en Supersport 300 genoeg maar met de promotiecups (Yamaha R3 bLU cRU Cup) en het Women’s WCR wordt het wel veel. Uiteindelijk kan ik daar niets aan veranderen en zal ik me op mijn eigen werk richten.
En als we dan kijken naar het MotoGP kampioenschap? Je hebt een hele recente GP machine gereden, gaan we met de aerodynamica, de ride height devices en 22 races op de kalender de juiste kant op?
Heel eerlijk gezegd vind ik dat het met de aerodynamica en de devices steeds meer op Formule 1 gaat lijken. Voor mijn gevoel heeft de coureur steeds minder invloed op wat de motor doet. Als de motor een goed niveau heeft kunnen in principe alle coureurs daarmee dat niveau halen. In het verleden was het de rijder die het grote verschil maakte, tegenwoordig is dat lastig om te doen. Als je geen goede machine hebt kun je ook niet winnen, als je wel een goede machine hebt kun je heel ver komen. Ik denk dat we niet de juiste kant opgaan. Aan de andere kant heb je natuurlijk de fabrikanten die een zo goed mogelijke machine willen maken en zich blijven ontwikkelen, het zou voor hen ook lastig zijn als die ontwikkeling ineens werd gestopt. Het is een moeilijke kwestie.
Ook het aantal races vind ik te veel. Achttien weekenden per jaar, vooral nu met de Sprint race, lijkt me meer dan genoeg. Aan de andere kant zijn de twaalf weekenden per jaar hier in het WK Superbike te weinig. Ik denk dat vijftien raceweekenden per jaar een goed aantal zou zijn. Het is niet eenvoudig, vooral wat betreft de economische kant.
Laatste vraag: hoe zou jij herinnerd willen worden?
Ik denk dat het mooi zou zijn om herinnerd te worden als iemand die onderdeel was van de verandering in het WK Superbike, het verhogen van het niveau in het kampioenschap en het verbeteren van het imago. Het zou mooi zijn als mensen dan denken aan de periode van voor Bautista en na Bautista. Naast het racen zou ik graag herinnerd willen worden als een normale jongen, niet iemand die heel uitbundig is maar gewoon iemand die van simpele dingen houdt. Ik spendeer graag tijd met mijn vrienden en familie en ik geniet van zulke momenten, ik probeer van alles het positieve in te zien. Ik wil gewoon een simpel leven leiden en verder weinig bijzonders. Op hetzelfde moment ben ik wel iemand die altijd meer wil en altijd probeert beter te worden. Ik probeer aan de dingen te werken die ervoor zorgen dat je aan de top staat. Uiteindelijk is het verschil tussen een goede atleet en een kampioen bijna niets maar je moet wel zorgen dat alles klopt.”
Voor de World Superbike coureurs is er na de openingsronde van het kampioenschap nu een aantal weken rust. De tweede ronde wordt in het weekend van 22 t/m 24 maart verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya, een week daarvoor zullen de teams nog een tweedaagse test afwerken op hetzelfde circuit. Vier weken later, van 19 t/m 21 april, racet het World Superbike kampioenschap op het TT Circuit Assen.
Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.