Troy Bayliss is dit seizoen weer aan de slag gegaan als coureur in het Australian Superbike Championship. In onderstaand interview verteld de Australiër over zijn comeback, het seizoen tot nu toe, zijn verwachtingen voor de komende races maar ook over de de nieuwe Ducati Panigale V4, de bij Ducati vertrekkende Jorge Lorenzo en zijn opvolger Danilo Petrucci.
Na vier ronden verreden ronden in het 2018 Yamaha Motor Finance Australian Superbike Championship stuurden wij Racesport.nl correspondent in Australië, Russell Colvin, op pad om bij te praten met drievoudig WorldSBK kampioen en MotoGP racewinnaar en dit is wat de inmiddels 49-jarige Troy Bayliss ons te vertellen had.
Racesport.nl: Met vier ronden verreden in het Australian Superbike Championship sta je op het moment derde in de tussenstand, 19 punten achter Wayne Maxwell en nog 48,5 punt achter Troy Herfoss. Tot zover heb je een vierde plaats weten te behalen tijdens de openingsronde in Phillip Island, een vijfde plaats op Wakefield Park en The Bend, en de laatste ronde kwam je op het podium met een tweede plaats. Vanuit jouw oogpunt, hoe is je seizoen tot nog toe gegaan? Ben je blij met het verloop?
TB: “Ik ben redelijk blij, het DesmoSport Ducati team en ik zijn zeker competitief. Er is een en ander positief veranderd, met name tijdens het afgelopen raceweekend in Darwin. Misschien vraag ik te veel, maar eerlijk gezegd had ik verwacht dat we de resultaten van de laatste race al aan het begin van het seizoen zouden bereiken. Ik had vanaf het begin aan moeten winnen, maar het duurde even voor we alles op orde hadden en het juiste team bijeen hadden om het goed te doen. Daarbij kregen we Paul Free erbij, hij en ik moesten elkaar leren kennen om een goede setting met de machine te vinden. Hoe dan ook zijn we nu in de situatie waarin we ons aan het begin hadden moeten bevinden. Ik geloof dat we vanaf nu voor de laatste drie races van het seizoen altijd voorin mee zullen doen.”
Racesport.nl: Jij en het DesmoSport Ducati team zijn tussen de derde en vierde ronde van het seizoen gaan testen in Morgan Park en daar vonden jullie wat in de set-up, iets dat zich meteen uitbetaalde op Hidden Valley Raceway in Darwin eind juni, waar je de pole op je naam zette en de eerste race won. Wat vonden jullie?
TB: “Sinds we Paul in het team hebben, is hij heel druk geweest met de Ducati 1299 Panigale R. Het duurde even voor hij mij en mijn richting met de machine begreep. Alles viel langzaam op zijn plaats. Het kwam uiteindelijk aan op één bepaalde setting en wat kleinere dingen hebben me een comfortabel gevoel gegeven op de machine. Sindsdien hebben we nog wel wat kleine dingen die we kunnen proberen aan de fiets, waardoor wij geloven dat we hem nog beter kunnen maken dan hij nu al is.”
Racesport.nl: Wat betekende de pole en eerste overwinning in Darwin voor jou en het team? Ik stel deze vraag omdat jij en Ben Henry samen eigenaar zijn van het team, en ik vraag me af of er veel druk op stond voor jou om pole en een overwinning te behalen?
TB: “Je wilt het als racer altijd goed doen. Ik hou van winnen, maar die overwinning en P2 in Darwin was echt voor het team, iedereen die ons support en voor de sponsoren. Het was goed om te winnen, maar voor iedereen die ons helpt is het geweldig door de aandacht die we daardoor krijgen en waardoor iedereen blij is erbij te horen. Daar gaat het om. We hebben veel sponsors en mensen die helpen, die willen we blij houden.”
Racesport.nl: Met de resterende races op Morgan Park, Winton en Phillip Island, welke van deze drie zie je als beste circuit, voor jezelf en de 1299 Panigale R?
TB: “Ik weet dat Phillip Island een goede ronde voor ons moet worden. Ik hoop wel dat de test die we een paar maanden terug deden op Morgen Park, en die van aankomende dinsdag en woensdag, ons zullen helpen. De tweedaagse test op Winton aan het einde van augustus zal erg belangrijk zijn voor ons, omdat ik daar sinds 1997 al niet geracet heb. Ik heb wel wat 2UP ritten gemaakt daar, maar niet gereden op een race machine.”
Racesport.nl: Een paar weken terug op het Misano Circuit kon je aan de slag met de splinternieuwe Panigale V4 tijdens de World Ducati Week. Wat zijn je gedachten over deze nieuwe motor?
TB: “Het was de eerste keer dat ik de nieuwe Ducati Panigale V4 reed en het was zeker een goede fiets! Het was wel een gewone wegmotor met een setje slicks er onder. Dus met ABS en andere vering. Maar het was zeker indrukwekkend.”
Racesport.nl: Zouden jij en het team kunnen overwegen om in 2019 gebruik te maken van een Panigale V4?
TB: “We hopen het wel. Maar eerst moet Ducati dan de V4R vrijgeven, met 1000cc. Ik denk dat dat tijdens de EICMA gaat gebeuren. Dan zal de productie starten en normaal gesproken in Australië éen van de laatste landen die de machines krijgt. Dus begin volgend jaar zullen we die nog niet hebben. Er is een 1100 onderweg, dus kunnen we daar mee met de setting spelen en verschillende dingen proberen, dan hebben we zodra we de 1000cc’s komen een idee welke kant we op moeten qua set-up. In het slechtste scenario rijden we in 2019 helemaal niet met de Panigale V4 R, hebben we nog steeds de 1299 Panigale R die goed genoeg zal zijn om races mee te winnen.”
Racesport.nl: Over 2019 gesproken, heb je al nagedacht of je nog een jaar doorgaat? Of wacht je tot het einde van het jaar met een beslissing? Je hebt bewezen dat je nog steeds de snelheid hebt, dus waarom zou je stoppen?
TB: “Eerlijk gezegd voel ik me goed op de motor nu en ik heb plezier. Ik weet dat als ik door ga zoals nu, met mijn gezondheid en fitheid, ik competitief kan zijn en kan winnen. Het enige wat mij kan stoppen, is fysiek ongemak of een ongeluk. Tot dat gebeurt, wil ik op de motor blijven rijden. Als ik voorin mee kan doen en kan strijden, blijf ik racen. En ik kijk er naar uit!”
Racesport.nl: Sinds 2016 wordt de competitie in het ASBK Superbike veld sterker en sterker, maar dit jaar is helemaal op een ander level. Hoe moeilijk is het om dit jaar in de ASBK Superbikes te rijden vergeleken met de andere competities waarin je hebt gestreden?
TB: “Het ASBK kampioenschap is zeker sterker dan het in tijden is geweest, dat is iets dat ik me kan herinneren. Het is erg leuk en ik geniet ervan. Het niveau van de machines hier in Australië is eigenlijk zoals Superstock fietsen zijn met slicks er onder gestoken. Ik denk dat de toprijders uit de Superbike klasse de machines tot op de max benutten. Het maakt niet uit wie ze erop zetten, ze gaan niet harder dan ze nu al gaan, en daardoor is het ASBK op het moment een fantastisch kampioenschap met een aantal geweldige rijders.”
Racesport.nl: Over naar een ander onderwerp, MotoGP. Het grootste nieuws van de afgelopen weken was natuurlijk het vertrek van Jorge Lorenzo bij Ducati aan het einde van het jaar, waarna hij de overstap maakt naar het Repsol Honda Team. Hoe denk jij daarover en denk je dat Jorge de juiste stap maakt?
TB: “Dat is moeilijk te zeggen. Jorge doet het op het op dit moment erg goed op de Desmosedici GP18. Hij heeft duidelijk iets gevonden tijdens de laatste paar Grand Prix weekenden wat werkt voor hem. Ik voel ergens dat als Jorge en Ducati elkaar meer tijd hadden gegeven ze allebei blij konden zijn en Jorge meer races zou gaan winnen. Ik denk daarom dat de beslissing te vroeg is gemaakt.”
Racesport.nl: En dan Danilo Petrucci die Lorenzo zal vervangen in het Ducati fabrieksteam? Zie jij hem als titelkandidaat binnen het fabrieksteam?
TB: Eerlijk gezegd denk ik dat we dezelfde situatie krijgen als nu. Danilo zal hier en daar wel een race winnen. Ik denk dat hij altijd een goede top zes rijder zal zijn. Ik geloof alleen niet dat hij wat speciaals zal doen. Wel oké, maar geen wereldwonderen.”
Racesport.nl: Troy, bedankt voor je tijd, we wensen je het allerbeste voor het nog resterende deel van het seizoen!
TB: “Geen probleem, dankjewel.”
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl