Home Blog

Aleix Espargaró aan de slag als profwielrenner bij Lidl-Trek

aleix-espargaró
Aleix Espargaró (l) als wielrenner met één van zijn toekomstige teamgenoten | foto© Instagram

Aleix Espargaró lijkt een opvallende carrièreswitch te gaan maken. De Spanjaard, inmiddels gestopt als fulltime MotoGP coureur en momenteel actief als MotoGP testcoureur bij Honda, zal volgens diverse Spaanse media vanaf volgend jaar in het wielerpeloton actief zijn. De 35-jarige Spanjaard gaat als wielrenner aan de slag voor de bekende profploeg Lidl-Trek.

Het is geen geheim dat Aleix Espargaró een passie heeft voor wielrennen. Ondanks dat hij tot aan dit seizoen fulltime MotoGP coureur was zat hij veel op de fiets. Hij was zelfs deelnemer aan diverse wielerkoersen, zowel op de racefiets als ook op de mountainbike. Zo zagen we de oudste van de twee Espargaró broers al eens aan de start verschijnen van de Cape Epic in Zuid-Afrika en nam hij al regelmatig deel aan amateurkoersen in zijn geboorteland.

Enige tijd terug werd Espargaró zelfs al eens in verband gebracht met een overstap naar het professionele wielrennen. De Spanjaard zou hierover gesprekken hebben gevoerd met de Spaanse wielerploeg Movistar. Hoe dan ook, van een overstap kwam het in ieder geval niet.

Nu Espargaró vanaf 2025 geen fulltime MotoGP coureur meer is maar inmiddels begonnen is aan een nieuw avontuur als MotoGP testcoureur bij Honda lijkt hij alsnog de stap te gaan maken en aan de slag te gaan als (prof)wielrenner.

Volgens het Spaanse AS gaat Espargaró, naast zijn werk als Honda MotoGP testcoureur, in 2025 daadwerkelijk aan de slag als wielrenner. Espargaró zou hiervoor een contract hebben getekend bij Lidl-Trek. Het nieuws zal naar verwachting de komende week door het genoemde team via een officieel persbericht wereldkundig gemaakt gaan worden.

AS meldt in het bericht dat Espargaró eerst vooral deel zal nemen aan gravelwedstrijden in dienst van de opleidingsploeg van de bekende profwielerploeg Lidl-Trek, dit vanwege het feit dat de WorldTeam afdeling van het team al het maximale aantal van 30 renners heeft ingeschreven bij de UCI. Later in het jaar zal Espargaró op de weg ook voor de hoofdmacht van Lidl-Trek zal gaan koersen. De Vuelta a Burgos (5-9 augustus) wordt als mogelijke debuutkoers voor het WorldTeam genoemd.

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

MotoGP keert in 2026 terug naar Brazilië

ayrton-senna

Na 20 jaar keert het MotoGP wereldkampioenschap in 2026 terug naar Brazilië. Dorna Sports, de regering van Goiás en Brasil Motorsport hebben onlangs een vijfjarige deal gesloten waardoor de Argentijnse Grand Prix van 2026 t/m 2023 weer onderdeel wordt van de MotoGP kalender.

De Grand Prix van Brazilië maakt sinds 2004 geen deel meer uit van de MotoGP kalender. De Goiânia International Racetrack Ayrton Senna, waar de evenementen in het verleden plaatsvonden en ook van 2026 t/m 20230 plaats zullen vinden, verwelkomde de MotoGP voor het eerst in 1987. Na ook in 1988 en 1989 deel uitgemaakt te hebben van de kalender werd het evenement vervolgens op een aantal andere locaties in Brazilië verreden. Tot aan het seizoen 2004, daarna verdween het evenement van de kalender.

Na iets meer dan twintig jaar gaat daar in 2026 dus verandering in komen. Dorna Sports wil zijn publiek de komende seizoen exponentieel uitbreiden in Zuid-Amerika. De Spaanse rechtenhouder is namelijk van mening dat Zuid-Amerika – en dus ook Brazilië – een belangrijke markt is voor het kampioenschap en de sport veel te bieden heeft.

supporter-728-90-3

Carmelo Ezpeleta, CEO Dorna Sports: “We kijken er erg naar uit om terug te keren naar Brazilië. We hebben een goede fanbase waarvan we weten dat ze enthousiast zijn over dit nieuws, net zoals we graag weer voor hen willen racen, en deze nieuwe overeenkomst biedt ook een fantastische kans om uit te breiden in een belangrijke markt voor de sport en onze fabrikanten. Brazilië is een wereldspeler en een plek waarvan we altijd hebben geloofd dat het een plek op onze kalender verdient. Samenwerken met de regering van Goiás en Brasil Motorsport, die een indrukwekkend en bewezen trackrecord hebben, is een kans die we erg graag aangrijpen.”

Laten we hopen dat Brazilië een ommekeer wordt, dit aangezien het MotoGP wereldkampioenschap de afgelopen tijd weinig succes heeft gekend met de nieuwe locaties op de MotoGP kalender. Naast dit feit heeft Zuid-Amerika het MotoGP wereldkampioenschap het afgelopen seizoen ook weinig gebracht, dit aangezien de Argentijnse Grand Prix noodgedwongen vanwege economische redenen van de kalender gehaald moest worden.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 





De Nederlandse wegracetopper in de dop: Luuk de Vries

luuk-de-vries
Luuk de Vries | foto© Luuk de Vries Motorsport

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie, Luuk de Vries.

supporter-728-90-3

Wie is Luuk de Vries?

  • Naam: Luuk de Vries
  • Bijnaam:
  • Geboren op: 24-05-2011
  • Woonplaats: Lunteren
  • Opleiding & school: Havo (Johannes Fontanus College in Barneveld)
  • Start wegrace carrière: 2019
  • Actief geweest in: Minibikes (Junioren A & B), Molenaar NSF100 Cup, Moto5 (MIR Racing Cup)
  • Actief in 2025: Promo3 (MIR Racing Cup)

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader heeft vroeger zelf ook geracet en omdat hij monteur is geweest bij een raceteam ben ik opgegroeid op de paddock. Om deze reden wilde ik zelf ook motor gaan rijden en kreeg ik op m’n derde verjaardag mijn eerste motor, een Yamaha PW50.

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

Ik vind het een hele mooie sport en ik vind alles aan het racen leuk. Om deze reden werk ik er hard voor om mijn doelen te behalen en mijn grote droom binnen de motorsport waar te maken.

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

Om te beginnen ben ik mijn sponsoren natuurlijk ontzettend dankbaar en in het bijzonder mijn hoofdsponsor, die is er al bij sinds ik voor het eerst op een motor ben gestapt. Zonder de trouwe sponsorgroep om mij heen is het simpelweg niet mogelijk om deze sport op dit niveau uit te oefenen.
Daarnaast heb ik sinds de afgelopen drie jaar een heel fijn team om mij heen verzameld met allemaal hetzelfde doel: het maximale uit mijzelf en het team halen, veel plezier maken en zo hoog mogelijk eindigen.
Zodra ik specifieke vragen heb kan ik altijd terecht bij Jurgen v/d Goorbergh. Iemand die zelf heel hoog geracet heeft en een vergelijkbaar pad heeft bewandeld met zijn zoon Zonta.

luuk-de-vries
Luuk de Vries | foto© Luuk de Vries Motorsport

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Ik sta bekend om mijn hoge bochtensnelheid, inhalen, mijn weerbaarheid en mijn uithoudingsvermogen.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?

Ik wil sterker worden met remmen en mijn kwalificaties verbeteren.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

Red Bull MotoGP Rookies Cup in 2027.

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Jerez, omdat dit een hele snelle baan is en ik er al op het podium heb gestaan dit seizoen.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Valentino Rossi, 9x wereldkampioen is echt heel bijzonder. Maar ook de prestatie van Jorge Martin vind ik heel gaaf, omdat hij niet bij een fabrieksteam zat en er keihard voor heeft moeten werken.

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Naast dat ik er hard voor werk om fit te aan de start te verschijnen, hebben wij met ons team een duidelijk meerjarenplan tot aan seizoen 2027. Hiermee begonnen we drie jaar geleden, toen werd ik Nederlands Kampioen in de Molenaar NSF100 Cup. Hierna zijn we als een van de weinigen in Spanje gaan racen en dit seizoen ben ik de enige Nederlander die actief is in de competitieve Moto5 klasse bij MIR Racing. In deze klasse heb ik dit seizoen vijf podiumplaatsen weten te behalen en ben ik in dit sterke startveld als vierde geëindigd in het eindklassement. Volgend seizoen zal ik een stap hogerop gaan binnen de MIR Racing Cup. Ik zal dan van start gaan in de Promo3 klasse en daarnaast veel trainingskilometers gaan maken met mijn Moto3 machine.
Naast dat ik hard werk op en naast de motor zijn wij als team druk bezig om de trouwe sponsorgroep om mij heen te vergroten en hen zoveel mogelijk te bieden. Tijdens een raceweekend blijf je als sponsor op de hoogte middels onze race- en trainingsverslagen en werken we met Eventsponsoring, waarmee we bepaalde sponsoren in een specifiek raceweekend extra exposure kunnen geven. Na ieder raceweekend maken wij een recap van het weekend waarin de bedrijfsnaam terugkomt, maar waarin je ook een exclusief kijkje hebt achter de schermen. Wij werken met meerdere sponsorpakketten, mochten hier vragen over zijn dan zijn wij bereikbaar via onze Social Media kanalen of via [email protected]

Eerdere items:

8. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Manny van Tilburg
7. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jurrien van Crugten
6. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Casper Pennings
5. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Timo Suos
4. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland
3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal

2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Liqui Moly Dynavolt Intact GP Team contracteert Guido Pini, Tatsuki Suzuki exit

guido-pini
Guido Pini | foto© Intact GP

Het Duitse Liqui Moly Dynavolt Intact GP Team heeft Guido Pini gecontracteerd voor het 2025 Moto3 seizoen. De pas 16-jarige Italiaan wordt de teamgenoot van de reeds door het team bevestigde Spanjaard David Muñoz en wordt daarmee één van de jongste rijders in het veld.

Na het contracteren van David Muñoz heeft het Duitse Liqui Moly Dynavolt Intact GP Team – de laatste twee seizoen nog actief onder de naam Liqui Moly Husqvarna Intact GP Team – de 16-jarige Guido Pini, een veelbelovend talent afkomstig uit het FIM Junior GP aangetrokken voor het 2025 Moto3 wereldkampioenschap seizoen.

Pini trok de aandacht van het Duitse team vanwege zijn uitstekende prestaties in het FIM Junior GP. Met in totaal drie overwinningen en twee tweede plaatsen werd de jonge Italiaan tweede in de eindstand van het kampioenschap. Met deze prestatie is de jonge Italiaan gerechtigd om in 2025 van start te gaan als fulltime Grand Prix coureur. Pini is aan het begin van het seizoen namelijk 17 jaar oud.

Met de komst van Pini is er binnen het Duitse team definitief gaan plaats meer voor Tatsuki Suzuki. De Japanner werd onlangs nog wel door het team op de voorlopige deelnemerslijst geplaatst, dit vanwege het feit dat het team afhankelijk was van de prestaties van Pini tijdens de laatste ronde van het FIM JuniorGP seizoen in Estoril. Pini moest hier namelijk in de eindstand van het kampioenschap bij de eerste drie eindigen om zo toestemming te krijgen om op 17-jarige leeftijd te mogen debuteren in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Met een tweede plaats slaagde Pini in deze opzet hetgeen betekende dat de kleine kans die Suzuki nog had op een langer verblijf bij het Duitse team definitief voorbij was.

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

2025 NK Junior Moto Racing kalender

juniorE-lelystad-2024
Start JuniorE- Lelystad | foto© Mariska Grob

De KNMV heeft de NK Junior Moto Racing kalender voor het seizoen 2025 bekendgemaakt. Het seizoen telt in totaal negen wedstrijddagen welke op vier verschillende circuits in Nederland en België worden verreden.

Onderstaand de 2025 NK Junior Moto Racing kalender (per 12-12-2024):

  • 10 april: Assen – TT Junior Track (Hemelvaartsdag)
  • 19 april: Assen – TT Junior Track
  • 24 mei: Veldhoven – Circuit de Landsard
  • 21 juni: Assen – TT Junior Track
  • 12 juli: Lelystad – Circuit Midland
  • 19 juli: Assen – TT Junior Track
  • 30 augustus: Assen – TT Junior Track
  • Tbc: Spa – Francorchamps
  • 28 september: Assen – TT Junior Track

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

KICXSTART Eindejaarspecial, een nummer dat je niet mag missen

kicxstart

Naar goede traditie luidt Kicxstart het afgelopen jaar in stijl uit met de extra dikke eindejaarspecial!

Zo kiest de redactie de Motor van het Jaar 2024, worden op ludieke wijze de redactionele hoogte- en dieptepunten onder de loep genomen en blikken drie Nederlandse motorsporttoppers – Michael van der Mark, Bo Bendsneyder en Kay de Wolf – terug op hun seizoen.

Er wordt met een schuin oog natuurlijk ook naar 2025 gekeken, onder andere met tests van de nieuwe Kawasaki Ninja 1100SX SE, Ducati Multistrada V4 S en Husqvarna Vitpilen 801.

Kortom, een nummer dat je niet mag missen (…en de perfecte cadeau-tip) bestel ‘m hier!

IN DIT NUMMER:

Kawasaki Ninja 1100SX SE

Pump up the volume! Meer cc’sen voor het eerst een SE-versie voor de Ninja SX!

Motor van het Jaar 2024

Laatste test van het jaar, tijd om de balans op te maken: iedere redacteur kiest zijn

favoriete machine van 2024!

Husqvarna Vitpilen 801

Als de Svart is geweest, weet je dat de Vit niet ver is

Ducati Multistrada V4 S

Ducati strooit werkelijk met nieuwe modellen voor 2025, ook de Multistrada V4 S moet eraan geloven

  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd
  • 036_047_KXS_AMA Superbikes.indd

Het jaar van … Michael van der Mark

Hoe doen ze het?!

Pakjestijd, en laten ze nu juist daarin gespecialiseerd zijn bij het Nederlandse MOL Cargo

Het Jaar van … Kay de Wolf

2024 KicXstart Classic Superbike Roadtrip

We kijken terug op een meer dan geslaagde eerste editie van deze wonderlijke lezersreis. Minder elektronica is meer lol!

Het grote KicXstart Jaaroverzicht 2024

Een kijkje in de KicX-keuken na een jaar vol hoogtepunten, missers, lachsalvo’s, uitglijders en aanverwante zaken

Het jaar van … Bo Bendsneyder

Mooiste van de Straat

De Aprilia RS50 van Max van den Haak

Round-Up GP Manager 2024

Wie is de beste GP Manager van 2024 en wint de motor, en wie pakken de andere prijzen?

Column Zonta

Een van Nederlands grootste racetalenten over het leven in de paddock



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Nederlandse wegracetopper in de dop: Manny van Tilburg

manny-van-tilburg
Manny van Tilburg (96) | foto© CIV Junior

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie Manny van Tilburg.

supporter-728-90-3

Wie is Manny van Tilburg?

  • Naam: Manny van Tilburg
  • Bijnaam: de Rat
  • Geboren op: 6 september 2010
  • Woonplaats: Amersfoort
  • Opleiding & school: Mavo Muurhuizen
  • Start wegrace carrière: 2017
  • Actief geweest in: RAP Holland/Coppa Italia/CIV
  • Actief in 2025: Afhankelijk van loting, maar het zal NTC of Italië worden waarschijnlijk.

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik was vanaf kleins af aan al geïnteresseerd in alles wat snel ging, zowel met 4 als met 2 wielen. Toen ik 6 jaar oud was, heb ik beide geprobeerd, een kart, en daarna een minibike. Bij de laatstgenoemde was ik direct verkocht.

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

Ik hou van de snelheid, hoe harder hoe mooier. Ook de onderlinge strijd op de baan vind ik erg leuk. Maar ook de algehele techniek en de motor steeds beter te leren begrijpen is iets wat mij aanspreekt.

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

Dit zijn mijn sponsors en de supportersclub, zonder hun had ik al niet meer gereden. Daarnaast natuurlijk mijn vader die overal mee naar toe gaat. Ook thuis moet er best veel rekening mee gehouden worden want ik kom uit een redelijk groot gezin en er wordt best veel opgeofferd. Mijn opa is ook vaak langs de baan dus die moet ik zeker niet vergeten.

manny-van-tilburg
Manny van Tilburg | foto© Instagram

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Ik heb al het nodige meegemaakt, maar heb er nog nooit minder gas door gegeven. Ik ben nooit bang, en zenuwen heb ik ook niet echt. Onderlinge gevechten is ook één van mijn sterkste punten.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?

De rem- en schakel momenten zo weten te fine tunen dat het naar perfectie neigt. Ook een motor zo goed leren te begrijpen, dat ik exact kan aangeven wat er veranderd moet worden.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

Eigenlijk zoals elke jonge coureur dat graag wilt, de MotoGP halen, of de WSBK.

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Dit is zonder twijfel circuit Cremona in Italië, zowel op het droge als een natte baan. Deze baan ligt mij perfect. Zelfs al is deze baan drijfnat, dan voel ik mij als een vis in het water. Dit circuit heeft mijn inziens alles wat een circuit hoort te hebben.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Dan kies ik toch voor Marc Márquez. Sinds ik deze motorsport volg, is hij degene die nooit opgeeft en een duidelijke missie heeft. Ook Marc kent geen angst, en zoekt graag het randje op.

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Ik heb de afgelopen jaren al aangetoond dat ik tot de betere rijders behoor. Daarnaast begint sponsoring altijd met gunnen. Dus iemand zal het mij moeten gunnen om verder te komen in deze sport. Uiteraard zal ik diegene dan zo goed mogelijk gaan vertegenwoordigen. Mijn inziens krijg je er een hoop voor terug en wordt overal bij betrokken, ook langs de baan.Ik ben op de goede weg om verder te komen, echter red je het in deze sport nooit alleen.

Eerdere items:

7. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jurrien van Crugten
6. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Casper Pennings
5. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Timo Suos
4. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland
3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal

2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

2025 FIM Sidecar World Championship kalender

idm-most
FIM Sidecar World Championship - Most | foto© Damon Teerink

De FIM heeft een eerste voorlopige kalender van het 2025 FIM Sidecar World Championship seizoen bekend gemaakt. Het seizoen telt een zevental raceweekenden, waarvan twee keer twee back to back weekenden.

Het 2025 seizoen wordy zoals de afgelopen jaren ook in 2025 geopend in het bijprogramma van het bekende Le Mans24H Motos FIM EWC evenement welke komend seizoen in het weekend van 18-19 april wordt verreden. Via Estoril, de Pannonia Ring in Hongarije, Most, twee keer Assen wordt het seizoen in het eerste weekend van oktober afgesloten in Oschersleben, en wel tijdens het bekende Sidecar Festival op het Duitse circuit.

Onderstaand de 2025 FIM Sidecar World Championship kalender (per 12-12-2024):

18-19 April: Le Mans (Le Mans 24h Motos)
26-27 April: Estoril (Campeonato National de Velocidade)
14-15 Juni: Pannonia Ring (Alpe Adria International Motorcycle Championship)
21-22 Juni: Most (IDM)
16-17 Augustus: Assen (IDM)
20-21 September: Assen (BSB)
04-05 Oktober: Oschersleben (Sidecar Festival)

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Toprak Razgatlioglu in 2025 definitief met startnummer 1

toprak-1
Toprak Razgatlioglu | foto© screenshot

Toprak Razgatlioglu, Michael van de Mark en BMW WorldSBK testcoureur Sylvain Guintoli zijn in Jerez neergestreken om tijdens een tweedaagse test voor het eerst kennis te maken met de nieuwe 2025 BMW M 1000 RR. Opvallend daarbij, we zagen Razgatlioglu voor het eerst in actie met het startnummer 1 op zijn machine.

Nadat een eerdere test op Motorland Aragon onlangs in het water viel en BMW Motorrad besloot om Toprak Razgatlioglu en Michael van der Mark tijdens deze test langs de kant te houden – dit aangezien men slechts 10 testdagen in het seizoen heeft – is het ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team woensdag in Jerez begonnen aan een tweedaagse test. Een hele belangrijke test waar Razgatlioglu en Van der Mark in gezelschap van Sylvain Guintoli voor het eerst kennismaken met de 2025 versie van de BMW M 1000 RR. Zoals gezegd, een hele belangrijke test aangezien de BMW-engineers met smart zaten te wachten op de eerste data en reacties van de coureurs om zo de komende weken aan de slag te kunnen met de verdere doorontwikkeling van de machine.

Razgatlioglu verraste woensdag tijdens de eerste dag, Razgatlioglu en het startnummer 54 zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. De grote vraag was de afgelopen tijd dan ook of de 2024 WorldSBK wereldkampioenen in 2025 zijn startnummer 54 trouw zou blijven of zou kiezen voor het startnummer 1. Het antwoord lijkt sinds een dag duidelijk, de BMW M 1000 RR van de regerend wereldkampioen is tijdens de test namelijk voorzien van het startnummer 1.

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Einde sponsordeal VR46 Racing Apparel & Monster Energy Yamaha MotoGP Team

vr46-racing-tavullia

Na vier seizoenen komt er een einde aan de sponsordeal tussen VR46 Racing Apparel en het Monster Energy Yamaha MotoGP Team. VR46 Racing Apparel, dat de afgelopen vier jaar als Official Sponsor & Clothing Supplier verbonden was aan het team, wordt per 01 januari opgevolgd door het Italiaanse kledingmerk Macron.

De leden van het Monster Energy Yamaha MotoGP-team en het personeel van Yamaha Corporate gaan het MotoGP-seizoen 2025 in met een nieuwe en frisse uitstraling, dit dankzij een vierjarige overeenkomst van het Monster Energy Yamaha MotoGP met Macron als de nieuwe Official Sponsor & Clothing Supplier.

Het gerenommeerde Europese sportkledingmerk wordt de opvolger van VR46 Racing Apparel dat de afgelopen vier jaar als Official Sponsor & Clothing Supplier en leverancier van de officiële teamkleding, merchandise en bedrijfskleding verbonden was aan het officiële Yamaha MotoGP fabrieksteam.

Vanaf 1 januari 2025 zal het Monster Energy Yamaha MotoGP Team met de nieuwe teamkleding, ontworpen door Macron, waaronder kleding voor op het circuit en reiskleding. Macron zal ook de bedrijfskleding leveren voor het management van Yamaha Motor Co, Ltd. en Yamaha Motor Racing Srl en voor de technici en ingenieurs van Yamaha.

De samenwerking tussen Monster Energy Yamaha MotoGP en Macron zal ook de betrokkenheid van de fans vergroten door een grotere verscheidenheid aan kleding aan te bieden. In 2025 kunnen Yamaha-fans zich verheugen op maar liefst drie nieuwe collecties.

Macron website: Macron

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

 




De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jurrien van Crugten

jurrien-van-crugten
Jurrien van Crugten | foto© Damon Teerink

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie, onze enige Nederlandse Red Bull MotoGP Rookies Cup coureur in 2025….. Jurrien van Crugten.

supporter-728-90-3

Wie is Jurrien van Crugten?

  • Naam: Jurrien van Crugten
  • Bijnaam: Jur
  • Geboren op: 18-09-2008
  • Woonplaats: Hoogerheide
  • Opleiding & school: Havo 5 op RSG ´t Rijks
  • Start wegrace carrière: 2013
  • Actief geweest in: minibike junior A en B, Molenaar nsf100, Northern talent cup.
  • Actief in 2025: Red Bull MotoGP Rookies Cup en European Talent Cup (ETC)

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Mijn vader keek bijna elke race van de MotoGP op de televisie en ik keek heel erg vaak vol enthousiasme mee. Op mijn vijfde verjaardag had mijn vader geregeld dat ik het mocht proberen op een minibike. Ik was gelijk verkocht.

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

Wat de wegracesport voor mij zo bijzonder maakt is de snelheid waarmee je over de baan kan gaan. Hierdoor vergeet ik even alles wat er buiten de baan speelt en kan ik me focussen op dat ene ding dat ik het liefste doe motorrijden.

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

De belangrijkste mensen binnen de sport voor mij zijn natuurlijk mijn vader en Jan Poppe. Mijn vader regelt alles voor mij en gaat over mee naar toe. Jan Poppe zorgt er altijd voor dat de motoren er weer helemaal tiptop bij staan. Ook mijn moeder, zusje en de rest van de familie zijn een enorme steun voor mij en leven altijd mee.

jurrien-van-crugten
Jurrien van Crugten | foto© Damon Teerink

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Ik denk dat mijn sterke punt als coureur het late remmen is. Ik ben daar vanaf jongs af aan al goed in geweest en dat gaat mij nu nog steeds heel goed af.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?

De punten waar ik nog kan verbeteren zijn meer mijn achterrem gebruiken en de tijd tussen gas en remmen een stuk korter houden.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

Mijn ambitie in de sport is om in het MotoGP World Championship te rijden.

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Mijn favoriete circuit is Sachsenring. Het is een baan die relatief kort is en met heel veel linkerbochten. Maar het gene dat Sachsenring echt mijn favoriete circuit maakt is dat er veel hoogteverschillen zijn.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Mijn grote voorbeeld is Valentino Rossi, dit omdat ik hem vanaf kinds af aan al volg en altijd ben geïnspireerd in zijn stijl van rijden. 

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Ik zou in het gesprek met de potentiële sponsor zeggen dat mijn ambitie in de motorsport is het MotoGP World Championship te halen. Ik ga nu in de Red Bull MotoGP Rookies Cup rijden. Dit heb ik bereikt doordat ik altijd met gedrevenheid en plezier in alle klassen heb gereden. Naast mijn doel op sportgebied vind ik het ook belangrijk om in ieder geval mijn Havo-diploma te halen. Hieraan werkt mijn school aan mee, ik mag gespreid examen doen, waardoor ik mijn school op een goede manier kan afronden en meer tijd heb om mijn ambitie in de motorsport te behalen. Daarnaast heb ik hierbij ook mensen nodig die mij begeleiden en steunen om mijn doel te kunnen behalen.

Eerdere items:

6. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Casper Pennings
5. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Timo Suos

4. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland
3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal

2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Pol Espargaró en Dani Pedrosa met KTM MotoGP testteam in Jerez

dani-pedrosa
Dani Pedrosa - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © KTM Racing / Polarity Photo

Ondanks de financiële crisis bij o.a. KTM AG werkt het KTM MotoGP testteam volop door aan de voorbereidingen voor het 2025 MotoGP seizoen. Pol Espargaró en Dani Pedrosa zijn samen met het KTM MotoGP testteam neergestreken in Jerez om op het Zuid-Spaanse circuit de KTM RC16 klaar te stomen voor het komende MotoGP seizoen.

De afgelopen weken is er veel gesproken over de moeilijke financiële situatie van KTM, dat zwaar in de schulden zit, onder bewind is geplaatst en een ​​herstructurering ervoor moet gaan zorgen dat een faillissement wordt voorkomen. Het is echter niet alleen maar kommer en kwel, de problemen betreffen een drietal werkmaatschappijen te weten KTM AG, KTM Components en KTM Research and Development. De overige bedrijfsonderdelen blijven vooralsnog buiten schot, zo ook KTM Factory Racing.

Ondanks dat de ontwikkeling van het nieuwe MotoGP project op dit moment even stilligt wordt er wel met man en macht doorgewerkt aan de MotoGP plannen voor 2025. De KTM RC16 machines voor komend seizoen zijn inmiddels klaar en de crewchiefs van Brad Binder, Pedro Acosta, Maverick Viñales en Enea Bastianini waren de afgelopen weken dan ook in Oostenrijk te vinden voor het opbouwen van de MotoGP machines van hun protegés.

De vier 2025 KTM RC16 machines zijn dus gereed, maar Pol Espargaró en Dani Pedrosa zijn deze week woensdag en donderdag op Circuito de Jerez-Angel Nieto te vinden om de ontwikkeling van de RC16 voort te zetten. Het tweetal test niet alleen een aantal nieuwe aerodynamica – en elektronica onderdelen die Acosta en Binder onlangs in Barcelona al hebben getest, maar ook een aantal onlangs geproduceerde nieuwe onderdelen die aan een shakedown test onderworpen dienen te worden alvorens Binder, Acosta, Viñales en Bastianini deze begin februari in Sepang kunnen gaan gebruiken.

supporter-728-90-3



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Oliver Bayliss tekent bij PTR Factory Triumph Racing

oli-bayliss
Oli Bayliss | foto© PTR Factory Triumph Racing

Oli Bayliss zal in 2025 actief blijven als coureur in het FIM Supersport World Championship. De Australiër – zoon van WorldSBK legende Troy Bayliss – heeft hiervoor een contract getekend bij PTR Factory Triumph Racing waar hij de teamgenoot wordt van de Brit Tom Booth-Amos.

De naam van Troy Bayliss is onlosmakelijk verbonden met Ducati en het leek erop dat het lot van Bayliss zijn zoon Oli ook verbonden was met het bedrijf Borgo Panigale. Maar de werkelijkheid is anders, na twee jaar op een Ducati actief te zijn geweest in het FIM Supersport World Championship verruild Bayliss junior in 2025 zijn Panigale V2 in voor een Triumph Street Triple RS 765.

Oli Bayliss maakte zijn debuut als coureur in het FIM Supersport World Championship in de kleuren van het Italiaanse Barni Racing. Vervolgens stapte de jonge Australiër over naar het D34G Racing-team van voormalig WorlSBK coureur Davide Giugliano. Giugliano koos voor 2025 echter voor de Nederlander Glenn van Straalen en de jonge Spanjaard Eduardo Montero. Bayliss moest hierdoor op zoek naar een nieuwe werkgever en heeft deze inmiddels gevonden. De Australiër gaat komend seizoen aan de slag bij PTR Factory Triumph Racing.

supporter-728-90-3

Tot op heden heeft Bayliss junior als coureur in het FIM Supersport World Championship het geluk nog niet aan zijn zijde. De 21-jarige Australiër kende niet alleen veel pech maar kreeg ook een aantal keren te maken met fysiek ongemak. Begin dit jaar blesseerde hij zijn pols, waarna hij vervolgens in Donington tijdens de Superpole lelijk ten val kwam en een pittige schouderoperatie moest ondergaan in Australië. Bayliss moest hierdoor meerdere races missen waardoor er uiteindelijk niet meer in zat dan een veertiende plaats in de eindstand van het kampioenschap. In 2025 hoopt Bayliss junior revanche te kunnen nemen, niet meer op een Ducati maar op een Triumph.

Bayliss krijgt in het door Simon Buckmaster geleidde team de Brit Tom Booth-Amos als teamgenoot. Voor Booth-Amos wordt het zijn tweede seizoen in dienst van het team.



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Nederlandse wegracetopper in de dop: Casper Pennings

casper-pennings
Casper Pennings | foto© Nico Schneider

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. Onderstaand het verhaal van Casper Penning.

supporter-728-90-3

Wie is Casper Pennings?

  • Naam: Casper Pennings
  • Bijnaam: heb ik nog niet
  • Geboren op: mei 2011
  • Woonplaats: Leersum
  • Opleiding & school: Nxt Maarsbergen, VMBO
  • Start wegrace carrière: 2020
  • Actief geweest in: Pocketbike NK junior B (2019:6e, 2020:3e), Molenaar NSF100 (2021: beste rookie) Ohvale 110 (2021: EK en Nederlands kampioen), Ohvale 160 MiniGP (2023: 3e in Duitsland, 2024:1e in Nederland, 2e in Duitsland).
  • Actief in 2025: Ohvale 190 (MiniGP) en trainen op de Honda NSF 250R.

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik ben altijd gek geweest op alles met wielen. Daarom wilde graag een keertje karten. Helaas bleek ik daarvoor veel te klein. Bij Race-Kids kon je ook op een pocket bike rijden. Dat mocht ik voor een keertje proberen. Dat werd nog een keertje en nog een keertje…

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

De snelheid.

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

Papa, Scott Deroue en al mijn race vrienden.

casper-penning
Casper Penning | foto© Nico Schneider

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Goed kunnen inhalen. Laat remmen. En heel vloeiend rijden.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou verbeteren?

Dit jaar bij de start merk ik dat ik soms plaatsen verlies die ik weer moet inhalen. Inhalen is superleuk, maar vooraan blijven is misschien makkelijker. Op de motor blijven zitten helpt misschien ook.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

Als ik heel veel geluk heb: MotoGP World Champion!

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Spa-Francorchamps en Albaida: beide hebben hoogteverschil en het zijn vermoeiende banen. Dit maakt het racen interessant.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Deniz Öncü, hij heeft een mooie rijstijl en is interessant om te kijken.

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Bij elk kampioenschap waar ik aan heb meegedaan (soms meerdere per jaar, in meerdere landen) heb ik in de top gereden. Ik heb bewezen dat ik dus met de top van mijn klasse(s) mee kan doen. Ik zet mij daar met behulp van familie en ook dankzij mijn school helemaal voor in.
Ik zal de sponsor dus vertellen over wat ik nu heb bereikt en hoe ik met behulp van de sponsor kan verder groeien.
Mijn leven draait nu om de motorsport en het is mijn ultieme passie. Ik zal de sponsor daarin meenemen zodat de sponsor een onderdeel van ons team is. Ik wil tijdens een presentatie de sponsor het enthousiasme en de lol van de motorsport laten beleven, zodat de sponsor voelt daar een onderdeel van te zijn.

Eerdere items:

5. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Timo Suos
4. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland
3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal

2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

 

MTM Kawasaki in 2025 met Gennai, Thompson, Svoboda en Fernandez

mtm-kawasaki-2025
V.l.n.r. Carter Thompson, Mirko Gennai, Petr Svoboda en Roberto Fernandez | foto© Kawasaki Racing

Het Belgische MTM Kawasaki zal in 2025 met maar liefst vier coureurs aan de start verschijnen in het FIM Supersport 300 World Championship. Mirko Gennai blijft het team trouw en krijgt de talentvolle Australiër Carter Thompson als teamgenoot terwijl Petr Svoboda en de jonge Spaanse Roberto Fernandez het Kawasaki Junior Team by MTM zullen vormen.

MTM Kawasaki heeft haar rijdersbezetting voor komend seizoen rond. Teameigenaar Ludo Van Der Veken heeft besloten om in het laatste seizoen van de FIM Supersport 300 klasse zijn team uit te breiden met een juniorteam, een team dat onder de naam Kawasaki Junior Team by MTM aan de start zal verschijnen.

Binnen het reguliere team begint Mirko Gennai in 2025 aan zijn tweede seizoen bij MTM Kawasaki, met als doel het werk dat hij in 2024 begon af te maken. De jonge Australiër Carter Thompson zal de Italiaanse coureur vergezellen. De pas 17 jaar geworden Thompson nam in 2024 al aan vier raceweekenden in de klasse deel, en niet onverdienstelijk aangezien hij een pole en twee podiumplaatsen wist te scoren. Thompson zal in 2025 dus zijn debuut als fulltime coureur in de klasse gaan maken.

De nieuwe tak van het Belgische team, het Kawasaki Junior Team by MTM zal gevormd worden door Petr Svoboda, de Tsjech die in 2024 een moeilijk seizoen kende in de klasse vanwege een vervelende en langdurige blessure, en het jonge Spaanse talent Roberto Fernandez die na een aantal wildcard optredens in 2024 het komende seizoen zijn debuut als fulltime coureur in de klasse gaat maken.

supporter-728-90-3

Ludo van Der Veken, MTM Kawasaki teameigenaar: “Eindelijk kunnen we onze plannen voor 2025 onthullen en ik ben erg blij met de line-up die we in de World Supersport 300 gaan hebben. Ik ben blij dat we Mirko hebben kunnen bevestigen, want we hebben samen een heel sterk eerste jaar gehad. Daarnaast hebben we een sterke jonge rijder aan het team toegevoegd, namelijk Carter Thompson, die in zijn eerste wedstrijden in de World Supersport 300 al op het podium stond.
Ik ben ook erg blij dat ik nog twee rijders mag verwelkomen in onze familie met het Kawasaki Junior Team by MTM, met Petr Svoboda, die al een race heeft gewonnen in dit kampioenschap en een groot potentieel heeft, en Roberto Fernandez die zijn debuut maakt bij ons en ik weet zeker dat hij nog veel kan groeien tijdens dit eerste seizoen samen met ons. Ik wil al onze sponsors en partners bedanken en in het bijzonder Kawasaki Europe voor de grote steun in dit project”

Mirko Gennai: “Ik ben erg blij dat ik mijn overeenkomst met MTM Kawasaki kan verlengen en voor een tweede jaar bij een team kan blijven. Dit seizoen hebben we drie overwinningen en sterke resultaten behaald, maar door een beetje pech hebben we niet meer kunnen bereiken, maar ik heb er alle vertrouwen in dat we in 2025 heel sterk zullen zijn. Ik heb een heel goed gevoel bij het hele team, ik ben nu gewend aan de Kawasaki Ninja 400 en ik kijk er echt naar uit om aan mijn tweede seizoen met het team en Kawasaki te beginnen en te proberen mijn carrière in de Supersport 300 op een hoog niveau af te sluiten.”

Carter Thompson: “Ik ben blij dat ik deel mag uitmaken van het MTM Kawasaki team voor het FIM World SuperSport 300 kampioenschap in 2025. Ik kijk enorm uit naar deze kans en naar de samenwerking met het team. Ik hoop elke race het beste uit onszelf te halen, met zoveel mogelijk overwinningen en podiumplaatsen als maar mogelijk is. Ik kan niet wachten om met het team aan 2025 te beginnen. Ik kijk ernaar uit.”

Roberto Fernandez: “Ik ben erg enthousiast en dankbaar voor de geweldige kans die ik heb gekregen en om mijn debuut te maken als vaste rijder in het FIM World Supersport 300 kampioenschap voor het Kawasaki Junior Team by MTM. Dit is een droom die uitkomt, ik kan echt niet wachten en ik zal me elke race 100% geven en er alles aan doen om het team zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Ik voel me er klaar voor en kan niet wachten om aan dit nieuwe hoofdstuk te beginnen. Laten we ervoor gaan!”

Petr Svoboda: “Het is heel goed voor me om mijn carrière in de Supersport 300 voort te zetten en bij het Kawasaki Junior Team by MTM te komen. Ik ken de Kawasaki’s erg goed en ik kom bij het beste team in deze categorie. Het is dus al een heel mooi startpunt, dus ik kan niet wachten om met het team samen te werken en het beste van mezelf te geven op de baan. Ik herstel momenteel van mijn blessure en het gaat steeds beter met me. Ik concentreer me dus op training en herstel en ik ben erg enthousiast om aan deze nieuwe uitdaging in mijn carrière te beginnen”

De eerste ronde van het 2025 FIM Supersport 300 World Championship wordt verreden in het weekend van 28 t/m 30 maart, plaats van handeling is het Autodromo Internacional do Algarve in Portugal.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Jorge Navarro keert in 2025 als fulltime coureur terug in Moto2

jorge-navarro
Jorge Navarro - Catalunya 2024 | foto© Randy van Maasdijk

Na twee seizoenen actief te zijn geweest in het FIM Supersport World Championship keert Jorge Navarro in 2025 terug als vaste coureur in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. De Spanjaard heeft hiervoor een contract getekend bij Forward Racing.

Onlangs presenteerde het Klint Forward Racing Team de namen van Alex Escrig en Xavi Artigas op de voorlopige Moto2 deelnemerslijst voor 2025. Maar zoals bekend besloot Artigas onlangs het team te verlaten en komend seizoen in de kleuren van GASUp Racing (Preicanos Racing) van start te gaan in het FIM Moto2 European Championship.

Na het vertrek van Artigas moest het Klint Forward Racing Team dus op zoek naar een vervanger, en deze heeft men gevonden in naam van Jorge Navarro. Een toch wel verrassende keuze aangezien de Spanjaard onlangs al door het Verdnatura Orelac Racing Team aangekondigd was als de coureur voor haar 2025 FIM Supersport World Championship campagne.

supporter-728-90-3

Na twee seizoenen keert Navarro in 2025 dus terug in de klasse waarin hij ook van 2017 t/m 2022 als fulltime coureur actief was.

Jorge Navarro: “Ik ben erg blij met deze kans: Ik heb de uitdaging aangenomen omdat ik geloof in dit project en ik ben ervan overtuigd dat we met mijn ervaring en snelheid onze motoren naar de posities kunnen brengen die ertoe doen. Ik kan niet wachten om met het werk en het seizoen te beginnen. Ik wil Forward en titelsponsor Klint bedanken voor het vertrouwen dat ze in mij hebben gesteld: Ik zal het beste van mezelf geven.”

Het Klint Forward Racing Team is niet nieuw voor Navarro, zo verscheen hij in 2024 al diverse keren in de kleuren van het team aan de start in de Moto2 klasse als invaller of met een wildcard. Tijdens het voorlaatste Grand Prix weekend van het seizoen in Maleisië verraste Navarro daarnaast in de klasse als invaller voor de geblesseerde Joe Roberts. Navarro scoorde zaterdag op de American Racing machine zijn eerste Moto2 pole om vervolgens op zondag in de race als tweede de finish te passeren.

Opvallend
De keus van Navarro kan en mag best wel opvallend worden genoemd. De afgelopen tijd steken er namelijk veelvuldig geruchten de kop op dat zowel Preicanos Racing (nu weer GAS-Up) als ook Forward Racing moeten vrezen voor hun twee Moto2 startplaatsen. Velen vragen zich dan ook af waarom Navarro – die een goed WorldSSP op zak had – zich in een dergelijk avontuur durft te storten. Daarnaast is het opvallend dat Artigas het team onlangs verliet en koos voor een nieuw avontuur, uitgerekend bij Preicanos Racing, het team dat de afgelopen dagen ook niet op een hele leuke manier in het nieuws was.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Finishpraat: Einde racecarrière voor Rob Hartog

Team Hartog viert het behalen van de FIM Europe Supersport Cup in 2018 | Foto credit: Team Hartog
Team Hartog viert het behalen van de FIM Europe Supersport Cup in 2018 | Foto credit: Team Hartog

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over de racecarrière van Rob Hartog.

Nederlands kampioen Supersport, Europees kampioen Supersport en derde in de eindstand van de IDM Superbike. Het zijn prestaties waar maar weinig Nederlandse coureurs aan kunnen tippen. Het gaat over Rob Hartog. De neef van de ‘Witte Reus’ beëindigde eind 2024 zijn racecarrière. Het werd helaas geen afscheid die Rob had verdiend. Vanwege een schorsing mocht hij de laatste IDM-ronde niet rijden. Tijdens de voorlaatste race op de Nürburgring werd Rob zo woedend nadat hij door Martin Vugrinec van de motor werd gereden, dat hij de Kroaat in de grindbak een schop verkocht. Een incident dat totaal niet past bij Rob’s karakter. De uitbarsting kwam voort uit het feit dat het niet de eerste keer was dat Vugrinec een dergelijke actie op de baan uitvoerde. Een ‘dure’ uitbarsting, omdat het tevens Rob zijn laatste moment als actief coureur bleek te zijn.

Rob verdiende een veel beter afscheid. Vanwege pittige blessures in 2023 en 2024 ging de race carrière van de 32-jarige coureur als een nachtkaars uit. Zijn prestaties in 2024 pasten niet bij de successen die hij eerder behaalde. De eerste keer dat ik van Rob Hartog hoorde moet in 2013 zijn geweest. Een jaar eerder was hij kampioen geworden in de SuperCup 600 van de OW Cup. De volgende stap was de Dutch Supersport klasse. In het eerste jaar scoorde Rob nog weinig aansprekende resultaten, maar een jaar later groeide hij door tot een titelkandidaat. Samen met Chris Nobel en Davy Thoonen streed hij voor de Nederlandse titel. Het trio deed weinig voor elkaar onder. Na een bizarre ontknoping waarbij Nobel en Thoonen in de laatste bocht ten val kwamen werd Rob Dutch Supersport kampioen. Wat extra knap was; hij deed dit vanaf het begin met zijn eigen Team Hartog.

In 2015 stapte Rob – nog steeds met zijn eigen team – over van Suzuki naar Kawasaki en ging hij rijden in het EK Superstock 600 kampioenschap. Hij maakte snel progressie op internationaal niveau en werd tiende in de eindstand. Rob zijn carrière zat tot dat moment in een constant stijgende lijn, maar vanaf 2016 werden goede met mindere goede jaren van elkaar afgewisseld. Rob stapte in 2016 over naar de FIM Superstock 1000 klasse. Het werd geen succes. Na een moeizaam jaar was hij blij om een jaar later terug te keren naar Supersport-klasse waar hij ging rijden in de FIM Europe Supersport Cup binnen de WK-klasse. Nog steeds gebeurde dit met zijn eigen Team Hartog. Met de Kawasaki ZX-6R kende Rob een heel goed jaar. Hij sloot het jaar af met een knappe achtste plaats in Jerez en eindigde als tweede van de FIM Europe Supersport Cup rijders. Een jaar later pakte Hartog overtuigend de titel in de FIM Europe Supersport Cup. Het was een heel goed jaar waarin hij zich zeer regelmatig kon meten in de top-tien van het WK-veld. En dat met zijn kleine eigen team met beperkte financiële middelen. Ik had de eer om dat jaar – als hun mediaman van Team Hartog – een aantal mee te reizen naar de WorldSBK-evenementen. Naast goede prestaties was er altijd een uitstekende sfeer in het uiterst gastvrije familieteam. De BBQ’s op zaterdagavond waren zeer gezellig.

De laatste drie seizoenen reed Rob Hartog voor Team SWPN in de IDM Superbike | Foto credit: Damon Teerink

Door de goede prestaties kreeg Team Hartog het (financieel) voor elkaar om een volledig WK-seizoen te rijden in 2019. Dit kostte wel zeer veel moeite, omdat het om enorme bedragen ging. Helaas leverden alle inspanningen – financieel en qua tijd – niet het gewenste resultaat op. Tijdens de eerste ronde op Phillip Island in Australië liep Rob een vervelende blessure op. De kwetsuur zou de coureur uit Abbekerk voor een groot deel van het seizoen achtervolgen. Mede daardoor kwam hij niet in de buurt van zijn resultaten van een jaar eerder. Het was voor Team Hartog simpelweg financieel niet haalbaar om nog een jaar WK te rijden. Het familieteam hield op te bestaan en Rob ging zelf verder. De eerste twee jaren zonder zijn eigen familieteam waren lastig. Rob vond voor 2020 onderdak bij een MV Agusta team in de British Supersport. Het werd geen succes. Het team had het technisch niet goed voor elkaar en vanwege de coronapandemie had Rob weinig mogelijkheden om zich voor te bereiden op de uitdagende banen in Engeland. Een jaar later ging hij naar het IDM Supersport om daar te rijden met een Kawasaki. Hartog begon als titelkandidaat, maar zijn Kawasaki bleek niet goed genoeg om daar enige kans op te maken. Na een tegenvallende periode in zijn carrière bleef Rob vastberaden om te laten zien wat hij kon. Hij kreeg een nieuwe kans bij Team SWPN op een Yamaha R1M in de IDM Superbike. Deze Nederlandse samenwerking pakte heel goed uit. Rob was gelijk snel op een Superbike en eindigde achter Markus Reiterberger en Florian Alt op een knappe derde plaats in het sterke IDM Superbike kampioenschap. Een prestatie van formaat in zijn eerste seizoen, wat naar meer smaakte. Rob wilde er graag een goed vervolg aan geven met Team SWPN, maar een crash tijdens een deelname aan de 24 uur van Le Mans (WK Endurance) zorgde ervoor dat hij nauwelijks een IDM-race zou rijden. Begin 2024 raakte hij nogmaals geblesseerd. Inmiddels is Rob een trotse vader geworden en focust hij zich op zijn maatschappelijk carrière.

Als mediaman heb ik al zeer goed samengewerkt met Rob. Wanneer je hem een vraag stelde kreeg je altijd een open en oprecht antwoord, ook juist in de periodes toen het wat minder ging. Dat laatste gebeurt niet zo vaak. Bedankt Rob voor de mooie jaren in de motorsport en veel succes in je maatschappelijke carrière!

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

De Nederlandse wegracetopper in de dop: Timo Suos

timo-suos
Timo Suos | foto© Mariska Grob

Als klein wegraceland blazen we met wereldtoppers als Michael van de Mark, Glenn van Straalen, Jeffrey Buis, Loris Veneman, Bo Bendsneyder, Zonta van den Goorbergh, Collin Veijer en vele anderen een aardig potje mee op WK niveau. Maar wie gaan deze genoemde namen in de toekomst opvolgen? In deze rustige winterperiode zullen we een aantal jonge – en aanstormend Nederlandse wegracetalenten in de schijnwerpers zetten in de rubriek: “De Nederlandse wegracetopper in de dop”. In deze editie: Yamaha R3 Cup powered by KicXstart coureur Timo Suos.

supporter-728-90-3

Wie is Timo Suos?

  • Naam: Timo Suos
  • Bijnaam: Geen
  • Geboren op: 22 april 2008
  • Woonplaats: Kapel Avezaath Buren
  • Opleiding & school: Havo 4
  • Start wegrace carrière: 2019
  • Actief geweest in: Minibike Junior B, NSF100, Junior Supermoto 85, Yamaha R125 Cup, Yamaha R3 Cup
  • Actief in 2025: Yamaha R3 of R7 Cup

Hoe ben je destijds in aanraking met de wegrace sport?

Arie Molenaar hield in 2018 een beursdag waar je kon rijden op een minibike. Na een paar rondjes op de minibike had ik de snelheid te pakken en wilde ik niets anders meer! In 2019 ben ik voor het eerst NK Minibike Junior B gaan rijden.

Wat maakt de wegracesport voor jou zo bijzonder?

Allereerst de vriendschap met de jongens waar ik al jaren mee aan het racen ben. Daarnaast de uitdaging om steeds sneller te gaan en beter te worden. Het competitiegevoel, strijden voor de overwinning.

Wie zijn op dit moment voor jou de belangrijkste personen binnen de sport?

Natuurlijk mijn vader en moeder samen met mijn sponsors die het racen mogelijk maken. Daarnaast het team van de Yamaha BluCru Cup met hun begeleiding.

timo-suos
Timo Suos | foto© Mariska Grob

Wat zie jij zelf als je sterkste punten als coureur?

Ik heb geen spanning voor de start, mijn starts zijn bijna altijd sterk. Dit is een geruststelling als ik minder goed kwalificeer. Fysiek en mentaal word ik steeds sterker, waar de R3 in het begin van het seizoen zwaar aanvoelde, lijk het nu meer een NSF100. Op de baan is laat remmen, uitremmen en een hoge bochtensnelheid een sterkt punt.

Wat zijn de punten waar je jezelf als coureur nog graag zou willen verbeteren?

Slimmer kwalificeren. De perfecte afstelling van de motor hebben met behulp van data.

Wat zijn jouw ambities binnen de sport?

MotoGP of World Superbike gaan rijden is het uiteindelijke doel. Het uitstippelen van de weg daar naar toe heb ik wel hulp bij nodig.

Wat is jouw favoriete circuit en waarom?

Circuito do Estoril in Portugal, daar heb ik in oktober in de Yamaha R3 Super Finale gereden met de beste rijders uit de R3 cup. Dat was een geweldige ervaring en strijd op iedere centimeter op de baan. Ik ben heel trots dat ik als Rookie 10e ben geworden en de snelste tijd heb neergezet.

Wie is jouw grote voorbeeld, idool en waarom?

Mijn grote voorbeeld is Valentino Rossi omdat het in mijn ogen de beste motogp rijder blijft door al zijn overwinningen en het doorzettingsvermogen dat hij heeft.

Tot slot, er is een potentiële sponsor die op zoek is naar een jong wegracetalent om deze de komende jaren financieel te ondersteunen. Er zijn vijf kandidaten. Hoe ga jij deze sponsor ervan overtuigen dat jij voor hem de meest geschikte kandidaat bent?

Het zou heel erg mooi zijn als ik uitgekozen word omdat dat de doorgroei mogelijk zou maken voor mij. Ik heb de afgelopen jaren mooie resultaten behaald en altijd mijn best gedaan om bovenaan te staan. Ook tijdens de R3 Superfinale een mooi resultaat behaald met een snelste tijd van het hele weekend wat laat zien dat ik ook bij de top hoor. Ik blijf mezelf verbeteren om fysiek maar ook mentaal sterker te worden en goede resultaten kan behalen en hopelijk ook de top!

Eerdere items:

4. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Ruben Nijland
3. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jaylen Korporaal
2. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Jay-Jay den Hoed
1. De Nederlandse wegracetopper in de dop: Levi Flier



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




MIR Racing Cup: Pole en podiums voor Luuk de Vries in Cartagena

luuk-de-vries
Luuk de Vries (r) op het podium - foto© XanderTukker Productions

Voor de laatste wedstrijd van het seizoen bij de MIR Racing Cup reisde Luuk de Vries Motorsport af naar het zuidelijk gelegen Cartagena. Gezien er een wedstrijdweekend ingehaald werd mochten de coureurs aantreden voor een extra druk weekend, trainingsdagen op donderdag en vrijdag en racedagen op zaterdag en zondag. De derde plaats in het eindklassement zou nog haalbaar zijn voor de jonge Nederlander.

De donderdagmiddag sloot Luuk de Vries af met een flinke crash, waardoor er een hoop werk voor de avonduren gepland stond. Op vrijdagochtend stond de Moto5 machine er weer netjes bij en kon De Vries de spreekwoordelijke puntjes op de “i” gaan zetten alvorens hij de zaterdagochtend zou starten met twee kwalificaties.

De temperatuur was goed en zo ook het gevoel van De Vries, de eerste kwalificatie werd afgesloten met een vierde tijd, maar het echte spektakel zou op zich laten wachten tot de tweede kwalificatie. Constant was De Vries te vinden in de top 3 van de tijdlijst, maar toen de vlag gevallen was leek het erop dat de snelle Spanjaard Victor Cubeles door opnieuw een verbetering de pole op zou eisen, maar niets was minder waar. Er moest nog een iemand over de streep komen en dat was De Vries, met een persoonlijke verbetering van 0,3 sec. wist de jonge coureur uit Lunteren zijn allereerste pole position te pakken in Spanje! Een super prestatie en een betere uitgangspositie voor de races bestaat niet. In de laatste twee ronden werden er problemen met de koppeling geconstateerd, dus voor de zekerheid werd er kort voor de eerste race nog een nieuwe koppeling geplaatst.

Race 1
Vanaf pole starten is toch even anders en zeker met een nieuwe koppeling, De Vries wordt verrast en vertrekt met een wheely. Hij wordt terugverwezen naar plaats twee en later plaats drie. Er wordt een kopgroep gevormd van drie coureurs en het racetempo ligt extreem hoog, de Spanjaard Miguel Roig kan aansluiten, maar kan het de top 3 op dat moment niet moeilijk maken. De Vries probeert diverse keren een inhaalactie te plaatsen bij de Pool Kupczynski, maar hij kan niet uit de slipstream komen. Na een race op hoog niveau komt De Vries als derde over de streep, op 0,133 sec! Opnieuw een podium en de overwinning komt steeds dichterbij, op naar race 2.

Race 2
Een betere start en opnieuw met de kopgroep wegrijden is het plan. Opnieuw komt De Vries de eerste ronde door op een derde plaats en er wordt een kopgroep gevormd van dezelfde vier coureurs als in race 1. Het inhalen blijft een lastig punt deze dag en hierdoor wordt De Vries even terugverwezen naar plaats vier, waar de kopgroep ook wordt uitgebreid naar vijf coureurs strijdend voor de podiumplaatsen. Uiteindelijk komt De Vries nét te kort voor het podium en wordt vierde!

Een mooie dag met een pole position, een podium en een mooie vierde plaats, waardoor De Vries de vierde plaats in het eindklassement alvast heeft veiliggesteld. Op naar de zondag!

De zondag ziet er hetzelfde uit als de zaterdag, twee kwalificaties gevolgd door twee races, wat tevens de laatste races zullen zijn voor De Vries op zijn Moto5. De zondag startte een stuk kouder dan de zaterdag en zo kwamen de coureurs nog niet in de buurt van de op zaterdag verreden tijden in de eerste kwalificatie. Ondanks de korte tijd tussen de twee kwalificaties wordt de temperatuur al een stuk beter, waardoor de tijden in de tweede kwalificatie een heel stuk beter zijn. De Pool Kupczynski en de Spanjaard Cubeles weten zelfs opnieuw het baanrecord te verbreken met de Moto5 en De Vries kan hierin niet mee. Mede door wat gripproblemen en een minder gevoel blijft hij steken op een 5e tijd en mag de races dus ook vanaf tweede rij aanvangen.

Race 3
Goed starten vanaf de vijfde plaats en mee met de kopgroep, want dat kon zaterdag ook. Na gekozen te hebben voor een andere vertanding moet De Vries meer hebben aan de slipstream. Zijn start is erg goed, hij gaat als derde de eerste bocht in en er ontstaat opnieuw een kopgroep van vier coureurs. Voor de neutrale toeschouwer is dit misschien wel de mooiste wedstrijd van het seizoen, want het is constant stuivertje wisselen voor de snelle coureurs. De Vries weet tot tweemaal toe de koppositie te pakken en zelfs een gaatje te slaan, maar helaas wordt hij op het rechte stuk terugverwezen naar de staart van de groep. In de laatste ronde heeft De Vries een plan, maar dit pakt anders uit dan verwacht waardoor hij nét naast het podium grijpt. Ondanks dat is een vierde plaats én de snelste raceronde in zo’n gave race iets om trots op te zijn.

Race 4
Weer een goede start brengt De Vries meteen op een tweede positie en kan samen met twee andere coureurs de strijd aan gaan voor de overwinning. Na twee ronden weet de Pool Kupczynski een gat te slaan en weg te rijden waardoor er twee coureurs overblijven voor de strijd om plaats twee, de kleine Miguel Roig en Luuk de Vries. De twee jonge coureurs maken er een heel mooi gevecht van samen in deze laatste wedstrijd en geven elkaar niets toe. De Vries weet dat hij de strijd niet gaat winnen zodra hij als leider het rechte stuk op gaat, dus laat de Spanjaard passeren in de voorlaatste bocht. Een plan waar heel veel vertrouwen uitspreekt, maar wat ook fantastisch uitpakt! De Vries wordt heel knap de tweede en heeft gestreden voor wat hij waard was.

Een seizoen waarin opnieuw heel veel geleerd, maar vooral genoten is. Meerdere “front-row starts”, een pole position, 5 podiums én een hele knappe vierde plaats in het eindklassement is iets om heel trots op te zijn. Nu is het zaak om te rusten, maar vooral optimaal voorbereiden op volgend seizoen.

De Vries Motorsport wil van de gelegenheid gebruik maken om alle sponsoren, vrienden, familie en iedereen die Luuk dit seizoen gevolgd en/of gesteund heeft te bedanken.



Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender

 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Nieuw binnen de Scorpion collectie: de EXO-TECH Evo Onyx Carbon

scorpion
Scorpion EXO-TECH Evo Onyx Carbon

Nieuw in de Modular line-up van Scorpion EXO is de Scorpion EXO-TECH Evo Onyx Carbon.

Met de Onyx Carbon positioneert Scorpion zich nadrukkelijk aan de bovenkant van de markt. Dit blijkt al uit het zeer lage gewicht van 1250 gram, wat uitzonderlijk licht is voor een systeemhelm. Daarbovenop staat ook de afwerking op een eenzame hoogte. Dit blijkt niet enkel uit carbon helmschaal, maar ook de rest van de afwerking. Zo is de schaal niet enkel uitgevoerd in carbon, maar is deze qua vorm verder fijngeslepen in de windtunnel. Een aerodynamisch design is hiervan het gevolg, wat het draagcomfort uiteraard alleen maar ten goede komt. Scorpion houdt hierbij uiteraard ook rekening met de luchtstromen door de helm. Zo zijn de ventilatieopeningen tactisch geplaatst, om op deze manier warmte en vocht eenvoudig af te voeren. Iedere rit is daardoor een verkoelende en droge ervaring.

Aan de binnenkant van de helm gaat de hoge mate van afwerking uiteraard verder. De bekleding van de EXO-Tech Evo Onyx Carbon is laser gesneden naar de standaard van Scorpions 3D Contour Fit. Dit zorgt voor een betere mate van comfort, maar ook voor de perfecte pasvorm. Doordat de bekleding is uitgevoerd in KwikWick II Liner, is deze ook nog eens antimicrobiologisch en vochtafvoerend. De bekleding zelf is dan ook nog eens voorzien van het KwikFit systeem, waardoor ook brildragers een comfortabele ervaring hebben en de bril eenvoudig op- en af kunnen zetten. Vanzelfsprekend is de bekleding eenvoudig te verwijderen en daardoor uit te wassen of te vervangen.

Verder kent de Evo Onyx Carbon de hoge uitrusting die u van Scorpion gewend bent. Zo is de helm voorzien van het EverClear Spiedview Sun Visor. Dit zonnevizier heeft een anticondenslaag tegen het belsaan en is eenvoudig te bedienen met de schuifknop aan de zijkant van de EXO-Tech Evo Onyx Carbon. Het vizier zelf is daarbovenop nog eens Pinlock MaxVision geschikt, waarbij Scorpion uiteraard de Pinlock 120XLT MaxVision standaard meelevert.

De Onyx Carbon is verder nog voorzien van voorbereiding voor het EXO-Com bluetooth communicatiesysteem. Zo is er aan de binnenzijde van de helm een uitsparing voorzien ten behoeve van de speakers.

Uiteraard voldoet de EXO-Tech Evo Onyx Carbon aan de laatste ECE R22.06 veiligheidsstandaard. De helm is hierbij ook voorzien van een dubbele homologatie. Wat er in de praktijk op neerkomt dat de helm voldoet aan de ECE R22.06 in zowel open als gesloten toestand.

  • Maatvoering: XS tot en met XXL (in twee verschillende buitenmaten)
  • Prijs Onyx: €529,90
  • Kleur: Black
  • Garantie: 5 jaar

Over Scorpion
Scorpion EXO™ biedt zeer complete collecties helmen binnen de segmenten Racing, Full Face, Flip Back, Modular, Open Face, Adventure en Off-Road. Door samenwerking met de beste rijders ter wereld van de MotoGP tot Enduro, weet Scorpion EXO™ wat de motorrijder zoekt in een helm. Dit blijkt wel uit de nieuw geopende tweede fabriek in Vietnam. Productie en in-house ontwikkeling van de motorhelmen zorgt voor de perfecte combinatie tussen veiligheid en kwaliteit. Zeer exclusieve en creatieve helm designs, ontworpen door topontwerpers vanuit de gehele wereld, maken dat Scorpion EXO™ een winnende combinatie te pakken heeft.

Scorpion EXO™ is beschikbaar via een uitgebreid dealernetwerk.

Over Trophy
Trophy BV is al sinds 2006 een vertrouwd gezicht. Door de jaren heen hebben we met ons team een uitgebreid dealernetwerk opgebouwd in de Benelux en Duitsland. Dit is mede te danken aan ons vakkundige personeel en servicegerichte instelling. Hierdoor garanderen wij een optimale samenwerking met u als dealer. Ons merkenportfolio van Scorpion helmen, Bering motorkleding, Segura motorkleding en Bagster zadels sluit dan ook naadloos aan bij onze ambitie in het bieden van kwaliteit, innovatie en design.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig