Eugene Laverty zal in 2017 weer als coureur actief zijn in het MOTUL FIM Superbike World Championship. De huidig Team Aspar MotoGP coureur en dertienvoudig World Superbike winnaar heeft dit nieuws aan de redactie van worldsbk.com laten weten.
Eugene Laverty is momenteel bezig aan zijn tweede seizoen als MotoGP coureur. Onlangs besloot zijn Aspar Team echter de Spanjaard Alvaro Bautista aan te trekken terwijl teamgenoot Yonny Hernandez vanwege politieke redenen – een Colombiaan als MotoGP coureur past beter in de strategie van Dorna – ook voor komend seizoen een overeenkomst kreeg aangeboden. Door deze verandering was er voor 2017 geen plaats meer voor Laverty binnen het team van voormalig Grand Prix coureur Jorge Martinez.
De Noord Ier liet echter de afgelopen weken al doorschemeren dat hij niet veel trek meer had om elke wedstrijd voor een veertiende plaats te moeten knokken en af en toe met een beetje geluk eens een keer een uitslag binnen de top tien kon behalen.
In eerste instantie werd Laverty genoemd als belangrijkste kandidaat binnen het officiële Ducati WorldSBK team om daar vanaf komend seizoen de plaats in te nemen van Davide Giugliano. Op het laatste moment besloot Ducati – mede onder druk van titelsponsor aruba.it en de Italiaanse media – echter in zee te gaan met de Italiaanse veteraan Marco Melandri.
Inmiddels is bekend dat Laverty komend seizoen als officiële Aprilia fabriekscoureur actief zal zijn in het WorldSBK, en ondanks dat er nog geen officiële bevestiging is vanuit Aprilia of vanuit het team zal dit zo goed als zeker gebeuren met het Milwaukee team dat na dit seizoen de overstap zal maken van BMW naar Aprilia en in 2017 als officieel Aprilia fabrieksteam op zal treden in het op productie machines gebaseerde wereldkampioenschap.
“Ik ben heel blij om met Aprilia terug te keren in het World Superbike kampioenschap,” aldus Laverty in het gesprek met worldsbk.com. “In het verleden heb ik er veel successen weten te behalen, het was een geweldige periode toen. Gedurende mijn twee seizoenen in de MotoGP heb ik veel geleerd; het was zeker niet altijd even makkelijk maar als coureur heb ik me zeker weten te verbeteren en ik kijk nu dan ook uit naar de volgende stap in mijn carrière. Ik ben heel erg gemotiveerd omdat de afgelopen twee steeds een andere strijd is geweest; meestrijden in het middenveld en het proberen om me elke keer weer te verbeteren. Een terugkeer naar een fabrieks Aprilia en kans te maken op het winnen van races en het meestrijden voor de wereldtitel is een andere manier van denken, maar ik ben er helemaal klaar voor. Komend jaar wordt een spannend seizoen. Er zijn op dit moment al veel sterke coureurs en dat zullen er volgend seizoen nog meer worden nu ook Stefan Bradl de overstap maakt van de MotoGP naar het WorldSBK. Het zal een competitief seizoen worden. Natuurlijk, Jonathan Rea is de regerend wereldkampioen en momenteel de leider in de tussenstand en hij zal moeilijk te verslaan zijn, maar er zullen een aantal jongens heel gemotiveerd zijn om het te verslaan. Ik keer terug met maar één doel en dat is om wereldkampioen te worden.”
Wie komend seizoen de nieuwe teamgenoot gaat worden van Laverty binnen het Milwaukee Aprilia Team is officieel ook nog niet bekend. De verwachting is echter dat dit Lorenzo Savadori zal worden. De Italiaan, die dit seizoen samen met Alex de Angelis uitkomt voor IodaRacing Project, staat rechtstreeks onder contract bij Aprilia en zou volgens de laatste berichten door de Italiaanse motorenfabrikant in de deal met het Milwaukee team meegenomen zijn in de deal.
Eugene Laverty
De Noord Ier kwam eerder uit in het WorldSBK van het seizoen 2011 t/m het seizoen 2014. In deze periode wist Laverty dertien races te winnen en drieëndertig keer op het podium te finishen tijdens de honderdvier wedstrijden waarin hij aan de start verscheen. In het seizoen 2013 eindigde Laverty als tweede in het kampioenschap achter toenmalig wereldkampioen Tom Sykes. In de afgelopen twee seizoenen wist de Aspar Team coureur met een vierde plaats tijdens de 2016 Grand Prix van Argentina zijn beste prestatie te scoren in de MotoGP klasse.