Repsol Honda Team coureurs Pol Espargaró en Marc Márquez sloten de eerste dag in Indonesië af met respectievelijk de 19e en 22e plaats op de tijdlijst. Over langere afstand waren de twee coureurs snel maar over één ronde ging het voor beide mis. Het tweetal vreest daardoor voor de slechte weersverwachtingen die er zijn voor zaterdag.
Het was een bewogen dag voor het Repsol Honda Team op het Pertamina Mandalika International Street Circuit in Indonesië. De eerste vrije training werd nog op een deels natte baan verreden vanwege hevige regenval in de ochtend. Echter was de racelijn nagenoeg droog waardoor er gewoon met slicks gereden kon worden. Pol Espargaró was in deze sessie het snelst met een 1’33.499 nadat hij vijf weken geleden de driedaagse test op het Mandalika Circuit ook al als snelste afsloot. Marc Márquez begon eveneens goed aan de dag, de achtvoudig wereldkampioen kwam naar de derde rondetijd in FP1 met slechts 0,079 seconde verschil ten opzichte van zijn teamgenoot.
De twee Repsol Honda coureurs begonnen ook sterk aan de tweede vrije training, die onder veel warmere omstandigheden werd verreden. De zon was achter de bewolking vandaan gekomen en zorgde daarmee voor ontzettend hoge temperaturen. De buitentemperatuur was ruim 33°C en de asfalttemperatuur liep richting de 60°C, in combinatie met de hoge luchtvochtigheid dus zeer veeleisende omstandigheden voor de coureurs op hun MotoGP machines.
Zowel Marc Márquez als Pol Espargaró stonden gedurende de sessie constant in de top vijf en leken te beschikken over een indrukwekkend racetempo. Echter kwamen alle coureurs in de slotfase van de sessie naar binnen voor een nieuwe set banden om daarmee een snelle rondetijd te rijden. Met het oog op de minder gunstige weersvoorspellingen – er wordt veel regen verwacht op zaterdag en zondag – namen de coureurs en teams alvast het zekere voor het onzekere en gingen ze op jacht naar een snelle rondetijd.
Dit is waar het mis ging voor beide Repsol Honda coureurs. Marc Márquez ging met behoorlijke snelheid onderuit in bocht 11 terwijl hij bezig was met een zeer snelle rondetijd. De Spanjaard bleef gelukkig ongedeerd maar hierdoor zat een plaats in de top tien er niet meer in.
Ook Pol Espargaró was snel onderweg en leek een zekerheid te zijn voor een plaats in de top tien. Echter werkte zijn voorrem niet naar behoren en was de podiumfinisher in Qatar genoodzaakt om zijn Honda RC213V naar de pitbox te brengen. Een teleurstellend einde van de dag voor de twee Repsol Honda coureurs waarbij Pol Espargaró de dag afsloot als negentiende en Marc Márquez genoegen moest nemen met de 22e plaats. Gezien hun snelheid over langere afstand reflecteert dit absoluut hun potentieel voor de race, maar in de hedendaagse MotoGP moet je in staat zijn om over één ronde snel te zijn en zorgen dat je vrijwel altijd in de top tien staat, zeker wanneer de weersverwachtingen niet gunstig zijn.
Volgens de voorspellingen gaat het vroeg in de ochtend al regenen op Lombok en houdt dit aan het begin van de avond pas op. Dit zou betekenen dat de baan in ieder geval voor FP3 nat is en de twee Repsol Honda coureurs deel moeten nemen aan Q1. De schade kan dan nog beperkt worden als ze allebei verder kunnen naar Q2, maar met namen als Joan Mir en Pecco Bagnaia die ook buiten de top tien staan is dat niet zomaar voor elkaar gekregen.
Met een startpositie ver buiten de top tien zal het bij een droge race lastig worden om mee te doen voor de overwinning, maar met name met Marc Márquez is natuurlijk alles mogelijk. Zeker als het zondag tijdens de race ook regent zijn de twee Repsol Honda coureurs niet uit te sluiten voor een podiumfinish of zelfs een overwinning, maar ze hadden het tijdens de eerste dag van de Indonesische Grand Prix toch liever anders gezien.
Pol Espargaró: “Als we naar de dag als geheel kijken, is het een goede dag. We begonnen goed met P1 in de ochtend en in de middag was onze snelheid niet al te slecht. Er was een probleem met de voorrem tijdens onze run op de zachte band dus kon ik me niet verbeteren zoals ik wilde. Voor die tijd konden we wel in de top vijf rijden dus met het racetempo zit het wel goed.
\We hadden de potentie om in de top vijf te eindigen en helaas kunnen dit soort problemen gebeuren: we maken ons er geen zorgen over. Het belangrijkste is dat de rondetijd er komt. Als ik wil pushen dan kan ik pushen en de rondetijd halen. Morgen is een nieuwe dag en hopelijk is het ‘s ochtends droog zodat we ons kunnen verbeteren naar Q2, ik heb de snelheid.
Ik had geen voorrem in de laatste run toen ik met nieuwe soft-compound banden de baan opging. Ik was dus vooral boos omdat, als het morgen regent, we niet in Q2 zitten. Het was de enige kans om in Q2 te komen. Ik had de mogelijkheid om in de top drie te komen want we zijn hier snel. Ineens stopte de voorrem met remmen dus hield het gauw op. We hebben veel onderdelen op de motor, dit kan gewoon gebeuren. Het is een technisch probleem en hopelijk kunnen we het morgen oplossen.
Qua snelheid heb ik het gevoel dat we op hetzelfde niveau zitten als de anderen. In de ochtend, toen de baan erg vies was, reed ik met de medium band en kon ik de snelste tijd neerzetten. Ook vanmiddag zat ik rond de top vijf, dus ik voel me OK. Eerlijk gezegd voelt de motor op beide banden erg goed aan.”
Marc Márquez: “Vandaag konden we in de ochtend vrij snel, maar ‘s middags crashte ik terwijl dat niet het moment was om te crashen. Dat kan gebeuren als je pusht voor één snelle ronde. We moeten nog uitzoeken welke band het beste is voor de race, dat is het belangrijkste doel voor morgen. Voor de crash was het OK maar we zullen moeten zien hoe de situatie morgen is. Ik ben niet blij met het resultaat en ik hoop op droge omstandigheden morgenochtend.
Het is waar dat ik in het algemeen over deze dag tevreden ben, maar met die crash kunnen we niet blij zijn omdat we buiten de top 10 vallen en dat was het doel. Maar goed, nu is het tijd om te ‘bidden’ voor goede weersomstandigheden. We veranderden de set-up al een beetje naar mijn richting in FP2, en ik begon me steeds beter te voelen. Het klopt dat ik in de laatste run weer op een andere motor reed, maar dat was niet omdat de eerste motor niet goed was. Het lijkt erop dat het contact met de voorkant van de machine en daarmee het vertrouwen in de voorkant beter wordt. Ik hoop op een droge FP3 en zal proberen in de top 10 te komen.”
De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 10:50 uur lokale tijd, 03:50 uur Nederlandse tijd weer in actie voor de derde vrije training op het Pertamina Mandalika International Street Circuit. De vierde vrije training met aansluitend de twee kwalificatie sessies gaat om 07:25 uur Nederlandse tijd van start.
Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter