De start van de eerste MotoGP race van 2024, zondag op het Lusail International Circuit in Qatar verliep verre van vlekkeloos. Een ‘error code’ op het dashboard van de Aprilia van Raul Fernandez zorgde voor een uitgestelde start en een op voorhand verloren race voor de Trackhouse Racing MotoGP coureur.
Nadat het eerder op de dag ook al misging in de Moto3 klasse, verliep zondagavond in Qatar ook de start van de eerste MotoGP race van 2024 allesbehalve vlekkeloos. Op het moment dat de MotoGP coureurs klaar stonden voor de start was het Raul Fernandez die op de grid zijn hand op stak ten teken dat er een probleem was en er niets anders opzat dan de start uit te stellen.
Na enige discussie met de wedstrijdleiding werden de Aprilia coureur en zijn machine van de grid gehaald. Ook in de pitstraat kon het euvel niet verholpen worden waardoor Fernandez rennend naar de Trackhouse Racing MotoGP terugkeerde om zijn reservemotor te pakken om vervolgens vanaf de laatste plaats op de grid aan de uitgestelde race te beginnen.
De nummer drie uit de warm-up wist echter op voorhand al dat het een moeilijk opgave zou worden aangezien de reservemotor op gebruikte banden stond. Ondanks dit euvel wist de Spanjaard zich gedurende de race terug te knokken naar de zeventiende plaats in de race. In de slotfase bleken de gebruikte banden toch iets te veel van het goede waardoor Fernandez zijn RS-GP23 uiteindelijk vroegtijdig in de pits moest
Raul Fernandez: “Eerlijk gezegd ben ik echt wel een beetje gefrustreerd. Na een heel goede warm-up en een goed weekend in het algemeen waren we heel competitief. Op de grid had ik echter een probleem met de elektronica… Ik zag de lampjes op het dashboard en er was iets niet goed. Ik moest rennend terug naar pitbox om de reservemotor te pakken. Deze stond echter op gebruikte banden waardoor ik op voorhand al wist dat het een verloren race ging worden. Ik heb nog wel geprobeerd de race uit te rijden maar de laatste vijf ronden was het echt moeilijk om met de banden om te gaan, ik kon niet verantwoord mijn ronden rijden waarop ik besloot het vroegtijdig voor gezien te houden en de motor in de pitbox te parkeren.”
De tegenslag was echter niet de enige tegenslag in deze eerste race voor het dit seizoen nieuwe Trackhouse Racing MotoGP. Fernandez’s ervaren teamgenoot Miguel Oliveira moest vanwege een straf uit een eerdere race een Longlap penalty nemen waardoor ook voor hem een goed resultaat op voorhand al verkeken was. Het in Amerika gevestigde MotoGP team vertrok zondagavond uit Qatar met slechts één WK punt. Dat was duidelijk een flinke tegenvaller voor het team dat tot in de trainingen, kwalificaties en warm-up goed voor de dag wist te komen.
Wilco Zeelenberg, teammanager Trackhouse Racing MotoGP: “Het eerste drama van 2024 hebben we inmiddels gehad. Raul had een foutcode op zijn dashboard vlak voordat hij van start ging. Na twee of drie seconden leek het euvel verdwenen, maar op dit soort momenten moet je zo snel mogelijk de grid verlaten. Gezien de fout moesten we overschakelen naar de tweede motor omdat het te lastig was om te starten met deze foutcode. Met de tweede motor moest hij achteraan starten en helaas, na een paar ronden met een goed tempo zakte de achterband enorm en ook de voorband zat op de limiet. Hij pushte en forceerde en probeerde terug te komen vanaf de laatste positie, maar hij moest opgeven.
Miguel moest zijn straf van Qatar 2023 uitzitten [dit omdat hij er tijdens de laatste Grand Prix van 2023 in Valencia niet bij was en deze dus doorschoof naar dit weekend]. Dit voerde hij uit in de vijfde ronde waardoor hij terugviel naar de negentiende plaats Je verliest natuurlijk maar een paar seconden, maar ook vier posities, wat op dit moment veel is op deze grid. Hij bleef vechten, de rondetijden waren aan het eind echt goed omdat hij de band wist te sparen, iets dat niet iedereen in deze race lukte. Hij pakte daardoor een punt, mede omdat hij bleef vechten tot het einde. Natuurlijk is 15e niet waar we willen zijn, maar als je kijkt naar waar we vandaan kwamen met de Longlap penalty en Raul’s problemen, denk ik dat we blij moeten zijn met ten minste één punt. Laten we nu naar Portimão gaan met de snelheid die we hebben. We hebben dit weekend al een paar keer laten zien dat we veel beter kunnen. Maar alles moet in elkaar passen en dat is dit weekend duidelijk niet gebeurd.”
Het tweede Grand Prix weekend van het seizoen, die over twee weken wordt verreden op het Autodromo Internacional do Algarve in Portugal, wordt voor het team niet alleen een herkansing, het is ook een heel belangrijke race voor Oliveira omdat hij zijn thuisrace is.
Handige links Qatar Airways Grand Prix of Qatar:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.