Eric Mahé: “Al 2,5 aanbiedingen voor Fabio op zak voor het seizoen 2023”

8879
fabio-quartararo
Fabio Quartararo | foto© motogp.com

Fabio Quartararo is op dit moment de belangrijkste kandidaat voor de 2021 MotoGP wereldtitel. De Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur kan in theorie zelfs tijdens de eerstvolgende Grand Prix op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de titelstrijd al in zijn voordeel beslissen. Eric Mahé, persoonlijk manager en de man die ervoor zorgde dat Quartararo in 2019 tot veler verrassing in de koningsklasse kon debuteren, blikt terug het seizoen tot nu toe en lichte onlangs al een tipje van de sluier op wat betreft de toekomstplannen van zijn protegé.

Eric Mahé was de man die het mogelijk maakte dat Fabio Quartararo in 2019 zijn debuut kon maken in de MotoGP klasse en een contract tekenden bij het destijds nieuwe Petronas Yamaha SRT. Tijdens zijn debuutseizoen wist de Fransman menigeen te verrassen door op zijn één jaar oude Yamaha B-spec machine de nodige successen te boeken. Voor 2020 kreeg Quartararo weliswaar de beschikking over de nieuwste versie van de Yamaha M1, dit bracht echter niet de successen waarop gehoopt werd. Ondanks dit maakte Quartararo wel een belangrijkste stap door een tweejarig contract te tekenen bij het Monster Energy Yamaha MotoGP Team waar hij de plaats innam van niemand minder dan Valentino Rossi. Het bleek een gouden greep van Yamaha want met vijf overwinningen en maar liefst tien behaalde podiumplaatsen is Quartararo de trotse leider in de tussenstand van het kampioenschap en voorlopig de belangrijkste kandidaat voor de wereldtitel.







Tijd om één van de personen achter het succes van Quartararo, zijn landgenoot en persoonlijk manager Eric Mahé, een aantal vragen te stellen.

Had je zo’n seizoen van Fabio verwacht?

Eric Mahé: “Heel eerlijk, ja. Voor mij persoonlijk is het referentieseizoen 2019. Hij was destijds een rookie, maar ondanks dit wist hij op een B-spec machine regelmatig Marc Marquez te verslaan. Om Fabio’s echte potentieel te bekijken moet je dus teruggaan naar 2019 en niet naar het seizoen 2020. Ik ken de redenen waarom het vorig jaar af en toe slecht ging en voor mij was er geen enkele twijfel over zijn toekomst.”

Maar wat gebeurde er dan precies in 2020?

Eric Mahé: “Vanwege Covid-19 waren er nagenoeg geen testdagen en waren er binnen Yamaha de problemen met de kleppen. We vroegen na afloop van het seizoen 2019 om deze fiets, maar het was een vergissing, want er was de pandemie. Maar door in november te onderhandelen, was het onmogelijk om ook maar één moment te denken dat Covid-19 een paar maanden later alles op zijn kop zou zetten. We hadden nu eenmaal om deze motor gevraagd en zelfs als het niets opleverde, hadden we geen reden om te klagen. We wonnen twee races in Jerez en toen was er het kleppenprobleem. Op sommige circuits kostte de noodzakelijke aanpassing van de elektronica ons de kop, op sommige andere circuits was het de set-up. Dus Fabio kreeg te maken met dingen die technisch niet te managen waren en het seizoen eindigde zoals we inmiddels allemaal weten.”

Maar wat bracht de ommekeer dit seizoen?

Eric Mahé: “Het moge duidelijk zijn… Fabio raakte vorig jaar geïrriteerd omdat het bij lange na niet was wat hij hoopte. Dit jaar is hij dicht bij waar hij naar streefde. Dus er is minder irritatie en hij heeft zijn lessen van vorig jaar geleerd. Het is een combinatie van die twee dingen. Hij worstelt niet zo met zijn pakket, en dus hij is niet zo boos, natuurlijk. En, omdat hij de lessen van 2020 heeft geleerd, is hij beter geworden in het omgaan met moeilijkheden. Hij is niet langer de 21-jarige Fabio, maar de 22-jarige Fabio. Het is de natuurlijke ontwikkeling van een coureur die het in 2019 met een B-spec machine moeilijk had tegen Marquez… Hij is het ijkpunt. Er is geen nieuwe Fabio, er is niets magisch aan. Het is de logische progressie van een getalenteerde en gemotiveerde kerel.”

Wat betreft zijn huidige rivalen, had je verwacht dat Fabio aan het eind van dit seizoen zou rivaliseren met Francesco Bagnaia?

Eric Mahé: “Ja, helemaal. We hebben het er tijdens de afgelopen winter zelfs nog onderling over gehad. In termen van puur talent, Bagnaia is een belangrijke rivaal. Vorig jaar liet hij al zien dat hij het talent heeft, maar dat hij toen ook wat moeite had om het allemaal samen te brengen. Als ik zeg talent bedoel ik natuurlijk vermogen, ik bedoel niet agressie of psychologie, gewoon het vermogen om zo snel mogelijk rond te gaan. Bagnaia, voor mij, was het duidelijk dat hij dit talent had. Of hij het allemaal samen kon brengen, wisten we niet. Op mijn talentenlijst voor het 2021 stonden Bagnaia, Marquez en Fabio.”

En voor 2022, wie zie je als belangrijkste kandidaten voor de titel?

Eric Mahé: “Ik zie opnieuw Fabio, Marquez, Bagnaia en ik zou er Martin aan toe willen voegen. Het duo Fernandez/Gardner dat volgend jaar in de koningsklasse gaat debuteren, dat is ook heel interessant: natuurtalent als ik kijk naar Raul en agressiviteit als ik de naam Remy noem.”

Hoe gaat het met de ontwikkeling van de 2022 YZR-M1? Met de verschillende transfers en vervangers binnen de Yamaha familie, is Fabio de enige geweest die keuzes heeft gemaakt?

Eric Mahé: “Sportief gezien, is er niemand anders die er elke race staat. Maar bij een fabrikant die zo professioneel is als Yamaha, houden de ingenieurs rekening met alle meningen. Fabio geeft zijn mening, maar anderen kunnen die ook geven. Er is ook nog een Cal Crutchlow (Yamaha-testrijder) die volgt wat er gaande is. In feite zijn er onder de vaste rijders maar weinig die op dit moment hun mening kunnen geven. Maar het is niet een kwestie van alleen luisteren naar degene die wint. De ingenieurs zijn niet gek, zij streven vooral naar de homogeniteit van het materiaal en naar een globale groei op het gevoel van alle rijders. De Japanners sorteren dan echt wel de relevante en irrelevante commentaren.”

We kunnen ons voorstellen dat je nu al langzaam begint na te denken over 2023, gaat Fabio na afloop van zijn huidige contract eind volgend seizoen Fabio verder met Yamaha?

Eric Mahé: “Fabio zal gaan waar het beste pakket voor hem beschikbaar is en tot aan dit moment is alles nog open. Voorlopig is er nog niets duidelijk over 2023. Natuurlijk is Fabio blij met zijn prestatie, maar je moet het in meer detail bekijken, want het zijn Fabio’s prestaties en niet zijn pakket. De tendens is om een jaar of anderhalf jaar van tevoren te tekenen. Als er duidelijke vooruitzichten zijn, dan moet je ervoor gaan. Maar de belangrijkste strategie is om nooit te snel te willen en te overhaasten, dus we zullen zien wat er gebeurt. Wij zijn inmiddels al door 2,5 teams benaderd: twee echte benaderingen en nog één die nergens op slaat… Wij zullen dit te zijner tijd met de nodige precisie evalueren. Fabio is nog jong, hij heeft hopelijk nog een mooie toekomst voor zich.”

Met nog drie Grand Prix weekenden te gaan dit seizoen (Misano 2, Portimão en Valencia) gaat Quartararo aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap met 254 gescoorde WK punten voor Bagnaia met 202 punten en regerend wereldkampioen Joan Mir met 175 punten. Aangezien er nog slechts 75 punten te vergeven zijn dit seizoen zijn Quartararo en Bagnaia nog de enige overgebleven kandidaten voor de 2021 titel. Mocht Quartararo tijdens de eerstvolgende Grand Prix in Misano zijn voorsprong van 52 punten weten te behouden, uit te breiden of beperkt te houden tot minimaal 50 punten dan is de wereldtitel al over ruim een week een feit voor de Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur.

 



Handige links Red Bull Grand Prix of The Americas:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter