Enea Bastianini: “Ik ben naar dit team gekomen om wereldkampioen te worden”

2400
enea-bastianini
Enea Bastianini | foto© Ducati Corse

Enea Bastianini en Pecco Bagnaia zijn naast vrienden en teamgenoten in 2023 ook elkaars rivalen binnen het Ducati Lenovo Team. Het tweetal zal maximaal samenwerken aan de ontwikkeling van de Ducati GP23, maar volgens Bastianini worden er op de baan geen cadeautjes uitgedeeld, sterker nog hij gaat er volgens eigen zeggen alles aandoen om zijn teamgenoot en regerend wereldkampioen te verslaan.

Francesco Bagnaia en Jack Miller vormden in 2022 het Ducati Lenovo Team. Het tweetal zorgde het afgelopen seizoen voor een perfecte balans binnen het team, Bagnaia en Miller waren niet alleen goede vrienden men gunde elkaar het succes en de Australiër schikte zich in zijn rol op het moment dat teamgenoot Bagnaia op koers was voor de 2022 MotoGP wereldtitel. Kortom de balans binnen het team was perfect.







Maar zoals bekend, Miller besloot zijn aflopende contract bij Ducati niet te verlengen en vanaf 2023 te kiezen voor een nieuw avontuur bij KTM. Ducati maakte vervolgens al vroeg na het bekend worden van dit nieuws bekend dat de keuze op Jorge Martin of Enea Bastianini zou gaan vallen als vervanger van Miller binnen het officiële Ducati MotoGP fabrieksteam. Na veel wikken en wegen viel de keus uiteindelijk op Bastianini waarmee het team in 2023 niet alleen een volledige Italiaanse rijdersbezetting zal krijgen maar een bezetting met twee ‘spitsen’ die beiden één doel voor ogen hebben: races winnen en wereldkampioen worden.

Bastianini heeft het afgelopen seizoen met vier overwinningen al laten zien dat hij competitief kan zijn. Met de komst van de eind deze maand 25 jaar wordende Italiaan heeft Ducati zeker een sterke tweede troef binnen het Ducati Lenovo Team, maar ook iemand die koppig kan zijn zoals hij afgelopen seizoen al een aantal keren liet zien. Zo bezorgde Bastianini het afgelopen seizoen de mannen in de Ducati Lenovo Team pitbox al diverse keren kippenvel in zijn onderlinge strijd met Bagnaia en het daardoor in gevaar brengen van zijn titelrace.

Onlangs tijdens het Ducati feest in Bologna, het feest waar Ducati haar dubbele wereldtitel (Francesco Bagnaia – MotoGP en Alvaro Bautista – WorldSBK) vierde met haar fans zette Bastianini de boel meteen redelijk op scherp.

Enea Bastianini: “Ducati aan de top zien staan ​​was een grote triomf. Maar we kijken vooruit en we moeten dit zien te herhalen, ik zal het volgend jaar proberen. We kunnen het heel goed doen in dit team, ik kan met Pecco werken en ik ben erg gemotiveerd.”

Bastianini is dan ook vastberaden om er meteen vanaf het eerste Grand Prix weekend van het seizoen in Portimão vol voor te gaan om zo zijn positie binnen het team af te dwingen.

De focus zal eerst echter liggen op de eerste Official MotoGP Test van 2023, begin februari in Maleisië. In 2022 kon hij op een bestaande Ducati meteen vanaf het eerste Grand Prix weekend aanvallen en scoren, terwijl de Ducati mannen destijds op de nieuwste GP22 machine te kampen kregen met een aantal ‘kinderziektes’ en nog niet vlekkeloos werkende updates. Nu zullen de Italiaanse ingenieurs niet opnieuw dezelfde fout maken, maar toch is de rol van Bastianini nu anders dan een jaar geleden. Als officiële fabriekscoureur krijg je nu eenmaal ook regelmatig de rol van testcoureur in je schoenen geschoven.

Enea Bastianini: “Van dat laatste, daar ben ik met terdege van bewust. We hebben al het nodige getest in Valencia, maar ik denk dat we pas de definitieve motor zullen hebben tijdens de laatste test voor de start van het nieuwe seizoen. Ik vond de nieuwe GP23 leuk, misschien is deze iets moeilijker om te rijden, maar het is leuk.”

Het zijn de details die het verschil maken, daarnaast heb je te maken met je rivalen. De eerste bevindt zich in dezelfde pitbox en draagt ​​de naam ‘Pecco’ Bagnaia.

Enea Bastianini: “Op de baan zullen de vonken eraf vliegen, we zijn hier allemaal namelijk om 100 procent te geven. Ik denk dat we het afgelopen seizoen al een aantal mooie onderlinge gevechten hadden in o.a. Misano, Aragon en Maleisië en dat moeten we zien te herhalen. Maar goed, ze hebben me gekozen als rijder in het officiële team en dus heb ik ook een kans om de wereldtitel te winnen. Pecco zal natuurlijk proberen de titel te verdedigen, maar er zijn veel coureurs die momenteel competitief zijn. Ik ben naar dit team gekomen om wereldkampioen te worden, dat moge duidelijk zijn. Daarnaast is het zeker ook belangrijk om samen te werken en de motor zo goed mogelijk te ontwikkelen.”

Bastianini en Bagnaia vormen in 2023 dan wel het rijdersduo binnen het officiële Ducati MotoGP Team, maar naast het tweetal zullen ook Jorge Martin en Johann Zarco (beiden Pramac Racing) in 2023 gebruik maken van dezelfde GP23 machines. Naast deze vier GP23 machines zullen Luca Marini en Marco Bezzecchi (beiden Mooney VR46 Racing), Fabio Di Giannantonio en Alex Marquez (beiden Gresini Racing MotoGP) ook op een Ducati aan de start verschijnen, zij zullen het echter moeten doen met een 2022 versie van de Ducati Desmosedici.