Elektrisch vs benzine

117

Begin januari zal er geschiedenis geschreven gaan worden als een elektrisch aangedreven motor het in een professionele race gaat opnemen tegen door benzine aangedreven motoren.

De meesten onder ons zullen de TTXGP en het FIM e-Power kampioenschap kennen. In deze kampioenschappen nemen voornamelijk elektrisch aangedreven motoren het tegen elkaar op. <br /> <br /> Een van de teams die mee deed aan de TTXGP, het SWIGZ.com Pro Racing team, kreeg recentelijk te horen dat hun motor in het nieuwe reglement te zwaar is en dus ging het team op zoek naar andere uitdagingen en die hebben ze gevonden.<br /> <br /> De volgens het team meest krachtige en mees vooruitstrevende racer zal op 9 januari meedoen aan een race in de WERA Pirelli Sportsman Heavyweight Twins Superbike klasse. Op de Auto Club Speedway in Californië zal de momenteel 194 pk sterke machine het op gaan nemen tegen machines zoals de Ducati 1198 en de KTM RC8.<br /> <blockquote>ÒWe moeten WERA bedanken voor hun uitnodiging om in hun klasse te komen racen en zo geschiedenis te kunnen schrijven,Óvertelde coureur en eigenaar Chip Yates. ÒOnze elektrische motor zal het op gaan nemen tegen gevestigde motoren zoals de Ducati, de KTM RC8 en andere fabrikanten. We gaan hard werken om de wereld te laten zien dat je met elektrische technologie vergelijkbare rondetijden kan bereiken als met benzine aangedreven motoren. We gaan niet meedoen om als veldvulling te dienen. We gaan racen om beter te kunnen worden en om het gat naar die benzine mannen te dichten.Ó</blockquote>







Het team was dus van plan om weer aan de TTXGP deel te gaan nemen maar een recente wijziging in het reglement zorgde ervoor dat hun 266 kg wegende machine 16 kg te zwaar is.<br /> <blockquote>ÒOnze Superbike weegt nu 266 kg en het is duidelijk dat deze kampioenschappen zich meer bezighouden met de ontwikkeling van scooters. Onze motor is zo veel sneller dan de elektrische competitie dat we er meer voor voelden om deze unieke technologie verder te ontwikkelen in de competitieve omgeving van het racen met benzine aangedreven motoren.Ó<br /> </blockquote>De SWIGZ motor heeft nu een vermogen to gewicht verhouding die iets beter is dan die van een 600cc motor maar het is de bedoeling om op niet al te lange termijn het vermogen met 20% te verhogen.<br /> <br /> Recentelijk testte het team op de Infineon Raceway, waarbij Yates het in de bochten nog wat rustig aan deed, en gaf daarvan de onboard video vrij.<br /> <blockquote>ÒIk deed het erg voorzichtig in de bochten maar verhoogde langzaamaan het tempo en draaide het gas goed open op de rechte stukken Ð de acceleratie is echt ongekend,Ó vertelde Yates. ÒDe data liet zien dat ik het gas maar 70% open draaide waarbij ik gebruik maakte van zoÕn 270Nm van de beschikbare 400Nm aan koppel. We gaan nu aan de hand van de dat in de raceshop verbeteringen doorvoeren.Ó</blockquote> <object width="480" height="385"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/WMzGa-uhACc?fs=1&amp;hl=nl_NL&amp;color1=0xe1600f&amp;color2=0xfebd01"> <param name="allowFullScreen" value="true"> <param name="allowscriptaccess" value="always"><embed src="http://www.youtube.com/v/WMzGa-uhACc?fs=1&amp;hl=nl_NL&amp;color1=0xe1600f&amp;color2=0xfebd01" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" height="385" width="480"> </object> </br> </br> <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FHOME%2FWelkom%2Ftabid%2F38%2FOVERIG%2FAlgemeen%2Felektrisch-vs-benzine%2Ftabid%2F156%2FiNews_ID%2F25289%2FDefault.aspx&amp;layout=standard&amp;show_faces=true&amp;width=450&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;height=80" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:80px;" allowTransparency="true"></iframe>