Eerste Grand Prix zege voor Arbolino in spectaculaire Moto3 race op Mugello

301
moto3-podium-mugello
Moto3 podium Mugello | foto© Nico Schneider

Tony Arbolino heeft zondagochtend de spectaculaire Moto3 race gewonnen op het Autodromo Internazionale del Mugello. In een spannende strijd tot aan de finishlijn dook de Italiaan op het juiste moment uit de slipstream en behaalde hij voor eigen fans zijn eerste Grand Prix overwinning. Landgenoot Lorenzo Dalla Porta werd tweede, Jaume Masia finishte op de derde plaats.

Zondagochtend om 11:00 uur gingen de lichten uit voor de twintig ronden durende Moto3 race op het Autodromo Internazionale del Mugello in Italië. Het was al behoorlijk warm met een buitentemperatuur rond de 26°C en een asfalttemperatuur boven de 40°C maar de omstandigheden waren ideaal voor een spannende race.




Can Öncü had na afloop van de kwalificatie een penalty gekregen voor het langzaam rijden op de racelijn en werd twaalf plaatsen teruggezet, Sic58 Squadra Corse coureurs Niccolò Antonelli en Tatsuki Suzuki hadden een boete van €500,- en een gridpenalty van twaalf plaatsen ontvangen aangezien zij de baan op gingen toen de lichten nog op rood stonden.

Wat betreft de bandenkeuze was er enige verdeeldheid tussen de coureurs. Ze kozen allemaal voor dezelfde medium voorband maar het was ongeveer 50/50 tussen de soft- en medium achterband.

Ronde 1
Gabriel Rodrigo kende een zeer goede start en ging als leider de eerste bocht in voor polesitter Tony Arbolino en Tatsuki Suzuki. Echter ging de Argentijn in San Donato meteen al wijd en kon Arbolino de leiding overnemen. Daarachter waren het Lorenzo Dalla Porta, Romano Fenati, John McPhee, Andera Migno, Jaume Masia en Aron Canet die daar kort achter reden.

Deze negen coureurs leken in de eerste ronde meteen al een gaatje te slaan en een kopgroep te vormen.

Voor Kazuki Masaki ging het in de eerste ronde al mis door een crash bij het uitkomen van bocht 11 (Palagio). Hij kon zijn KTM oppakken maar een goed resultaat zat er niet meer in.

Ronde 2
Door de slipstream op het lange rechte stuk nam Rodrigo de leiding over en kwamen ook Dalla Porta en McPhee verder naar voren. Arbolino werd hierdoor terugverwezen naar de vierde positie en had Suzuki, Fenati, Masia, Canet en Migno kort achter zich zitten.

Ronde 3
Doordat de coureurs in de kopgroep elkaar meerdere keren passeerden en dwars zaten kon het achtervolgende groepje, bestaande uit Kaito Toba, Dennis Foggia, Alonso López, Marcos Ramirez en Darryn Binder hen achterhalen en bestond de kopgroep nu uit veertien coureurs.

Ronde 4
Het ging mis voor Rodrigo. De Argentijn verloor de voorkant van zijn Honda bij het ingaan van bocht 8 (Savelli) en schoof onderuit. Zijn race kwam ten einde maar de strijd in de kopgroep ging onvervalst door.

Ronde 5
Dalla Porta had de leiding voor het eerst in de wedstrijd overgenomen en had landgenoot Arbolino kort achter zich zitten. De twee Italianen en Binder, Suzuki, McPhee, Canet en Foggia leken los te breken van de achtervolging waardoor de kopgroep kromp naar zeven coureurs.

Ronde 8
Langzaam maar zeker wist Dalla Porta een voorsprong op te bouwen en was zijn marge bij het ingaan van de achtste ronde een halve seconde. Dit was genoeg om op het lange rechte stuk niet achterhaald te worden door middel van een slipstream maar de achtervolging deed er alles aan om de Italiaan nog bij te houden.

Wild-card Kevin Zannoni kwam ten val bij het ingaan van bocht 1 (San Donato). De Italiaan kende een sterk weekend op zijn TM machine.

Ook Alonso López crashte. Hij ging de fout in bij het insturen voor bocht 12 (Correntaio) waardoor zijn race ten einde kwam.

Ronde 9
Nadat Dalla Porta geprobeerd had om weg te rijden had Arbolino hem na anderhalve ronde weer achterhaald. De Marinelli Snipers coureur viel aan maar Dalla Porta wist meteen te counteren. Met name in de derde en vierde sector van het heuvelachtige Mugello Circuit was de Leopard Racing coureur sneller en wist hij enkele tienden te winnen ten opzichte van de concurrentie. Echter zorgde de slipstream op het lange rechte stuk ervoor dat de concurrentie dichtbij bleef.

Ronde 11
Dalla Porta ging tweemaal de fout in en verloor daardoor veel posities. Eerst verloor hij bijna de voorkant van zijn Honda ter hoogte van Casanova / Savelli en moest hij daardoor een wijde lijn nemen. Vervolgens ging hij veel te laat in de remmen bij het ingaan van Correntaio waardoor hij terugviel naar de zesde positie. Enkele meters later wist de Italiaan de leiding echter door middel van een zeer indrukwekkende manoeuvre bij het aanremmen voor Bucine, de laatste bocht voor start / finish, de leiding in één keer weer over te nemen.

Voor Tom Booth-amos was het einde race. De Brit crashte in de snelle Biondetti chicane maar bleef ongedeerd.

Ronde 13
Dalla Porta werd een aantal keren dwars gezeten door Suzuki maar de Italiaan wist telkens meteen terug te slaan en zijn koppositie weer over te nemen. De eerste dertien coureurs waren nog steeds slechts minder dan twee seconden verwijderd van elkaar en passeerden elkaar daar waar mogelijk.

Ronde 15
Arbolino viel aan maar opnieuw wist Dalla Porta binnen enkele bochten weer te counteren. Zelfs na het lange rechte stuk hield de Italiaan zijn leiding in handen en was hij de sterkste coureur van het veld. Of dat ook zo zou blijven tot de laatste ronde was maar de vraag aangezien hij twaalf hongerige coureurs kort achter zich had rijden.

Ronde 16
Einde race voor Romano Fenati en Andrea Migno. Het leek erop dat de twee thuisrijders elkaar niet raakten en ze in afzonderlijke incidenten allebei onderuit gingen.

Ronde 17
Antonelli nam voor het eerst de leiding over na een goede slipstream op het lange rechte stuk. Dalla Porta viel terug naar de vijfde positie maar wist zich al gauw weer naar voren te vechten.

Toba kwam bij het uitkomen van bocht 5 (Poggio Secco) door middel van een high-sider hard ten val en landgenoot Suzuki kon zijn machine niet ontwijken. Beide Japanners eindigden in de grindbak en waren zichtbaar aangeslagen.

Ronde 19
Dalla Porta reed weer aan kop maar Antonelli, McPhee, Suzuki, Arbolino, Masia, Foggia en Canet reden er zeer dicht achter. Het leek erop dat deze acht coureurs gingen beslissen wie er uiteindelijk bovenop het podium zou staan.

Ronde 20
Suzuki kwam als leider over de streep maar dankzij een slipstream en zeer gewaagde uitremactie nam Masia de eerste positie over bij het ingaan van bocht 1 (San Donato). De Spanjaard hield het lang vol maar bij het aanremmen voor bocht 12 (Correntaio) viel Dalla Porta aan. Door middel van een messcherpe inhaalactie nam de Italiaan de leiding over en was het niet ver meer naar de finish. Bij het uitkomen van de laatste bocht nam Dalla Porta veel snelheid mee en ging hij als leider op weg naar de finishlijn. Echter dook Arbolino in zijn slipstream en was het nét genoeg om voor de streep zijn landgenoot te passeren.

Arbolino kwam als eerste over de streep en won daarmee zijn eerste Grand Prix ooit. Slechts 0,029 seconde daarachter kwam de uiteindelijk teleurgestelde Dalla Porta als tweede over de finish met Masia daarachter op de derde positie; de drie coureurs op het podium waren slechts 0,078 seconde van elkaar verwijderd. Antonelli werd vierde met daarachter Foggia, McPhee, Canet, Suzuki, Vietti en Binder in de top tien.

In het kampioenschap blijft Canet de leider met 83 punten voor Dalla Porta met 80 en Antonelli met 70.

Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Extra link: Gran Premio d’Italia Oakley dit weekend niet op Eurosport 1

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App