De oude Marc Márquez is terug. De achtvoudig wereldkampioen zorgde het afgelopen weekend in Thailand met een dubbele overwinning en een volledig door hem gedomineerd weekend voor een ware plaag en schrik bij zijn 21 collega MotoGP coureurs. Iedereen is het er na het eerste Grand Prix weekend van het seizoen dan ook wel over eens; een Marc Márquez in de huidige vorm en op deze machine is moeilijk te kloppen.
Marc Márquez nam halverwege het 2023 seizoen een belangrijke beslissing. De achtvoudig wereldkampioen besloot, na elf seizoenen in dienst te hebben gereden van Honda, zijn werkgever en team te verlaten. De Spanjaard stelde voor zichzelf een plan op, zo besloot hij zijn miljoenencontract op te geven en voor 2024 te kiezen voor een zitje bij Gresini Racing MotoGP – het Ducati klantenteam van wijlen Fausto Gresini – met als doel het plezier in het racen terug te vinden. Marc Márquez vond er echter niet alleen het plezier terug, hij wist weer MotoGP races te winnen, maar liefst drie stuks. Toen bleek dat deel 1 van zijn plan geslaagd was en hij had laten zien dat hij ook op een duidelijk mindere Ducati GP23 races kon winnen werd plan 2 in werking gezet, en dat betekende in 2025 de beschikking krijgen over het beste materiaal. Toen het erom spande, hij een aanbod van Pramac Racing afsloeg, ondanks dat hij daar de beschikking kon krijgen over de nieuwste Ducati fabrieksfiets, gingen de alarmbellen rinkelen bij het Ducati management.
De beslissing van Márquez om het aanbod af te wijzen en keihard te roepen dat hij nog een jaar bij Gresini Racing MotoGP zou blijven en alleen van team zou wisselen als er een aanbod van een fabrieksteam zou komen wierp zijn vruchten af en begin juni maakte Ducati bekend dat Marc Márquez in 2025 samen met Francesco Bagnaia het Ducati Lenovo Team zou vormen.
De keuze voor Marc Márquez leverde Ducati in eerste instantie de nodige kritiek op, maar ook in Bologna wist men dat men deze kans niet kon laten lopen. Met het duo Márquez & Bagnaia had men immers niet alleen een dreamteam met in totaal 11 wereldtitels (8 voor Márquez en 3 voor Bagnaia), maar haalde men ook het absolute marketing kanon van het huidige MotoGP wereldkampioenschap binnen (marketingwaarde van Márquez alleen is momenteel groter dan de marketingwaarde van de overige 21 MotoGP coureurs tezamen).
Voorlopig lijkt Ducati het gelijk aan zijn zijde te hebben want niet alleen de marketingdirecteur van Ducati wrijft zich de laatste maanden alleen maar in de handen – Ducati heeft inmiddels toegegeven geschrokken te zijn van de enorme impact die de komst van Márquez nu al heeft op marketinggebied en daarmee de Italiaanse motorenfabrikant geen windeieren legt – ook sportief gezien heeft de Spanjaard tot nu toe het gelijk aan zijn zijde zo werd het afgelopen weekend in Buriram duidelijk.
Meteen tijdens het eerste Grand Prix weekend gaf Márquez een echte waarschuwing af aan het adres van zijn tegenstanders: zijn dominantie mag de afgelopen seizoenen dan wel in de ijskast hebben gestaan, deze is duidelijk nog niet voorbij. Nu hij de beschikking heeft over vergelijkbaar materiaal als zijn teamgenoot Bagnaia en de vier andere Ducati coureurs hebben we in Buriram zijn ware potentieel kunnen aanschouwen. De Ducati Desmosedici GP25 (eigenlijk GP24) lijkt wel alsof deze hem op het lijf is geschreven en in niets te vergelijken is met zijn stijl vorig jaar op de GP23 toen hij nog wel eens te veel risico’s moest nemen om te kunnen concurreren met zijn huidige teamgenoot, Jorge Martin en Enea Bastianini die beschikten over een duidelijk betere machine. Nu Márquez de beschikking heeft over wat ongetwijfeld de beste motor in de koningsklasse is kan hij zijn ware potentieel weer laten zien, een voorrecht waarvan hij al jaren niet meer heeft kunnen genieten.
Márquez regeerde het afgelopen weekend op het Chang International Circuit dan ook als in zijn beste dagen. We hebben hem geen fout zien maken, hij is niet één keer gevallen en er was geen moment dat hij een sessie niet naar zijn hand wist te zetten. Een teken dat de Spanjaard nog niet het achterste van zijn tong heeft laten zien. Zaterdag in de Sprint wist hij de race te winnen door van start tot finish aan de leiding te rijden. Wat hij vervolgens op zondag in de eerste MotoGP race van het seizoen liet zien was niet alleen een tactisch meesterwerk, hij legde het startveld zijn wil op en zonder zijn akkefietje met de bandenspanning – hij liet zich terugzakken, liet vervolgens zijn broer Alex het kopwerk doen, zijn teamgenoot Bagnaia dichterbij komen om vervolgens toen het gevaar van een te lage bandenspanning geweken was nog een keer aan te zetten, zijn broer broederlijk eenvoudig te passeren en in een paar ronden tijd nog even twee seconden weg te rijden en zijn tweede zege van het seizoen te behalen – zou het waarschijnlijk een wel hele saaie bedoening zijn geworden.
Dit alles zorgde na afloop voor verontwaardigde blikken en schrik bij de rest van het veld, niemand uitgezonderd. Nu weten we allemaal dat één zwaluw nog geen zomer maakt, kan er in de resterende 21 Grand Prix weekenden van alles gebeuren, zit een ongeluk in een klein hoekje binnen de sport maar als Buriram de graadmeter is voor de rest van het seizoen dan kan de rest van het MotoGP veld hun borst natmaken. Een Marc Márquez in deze vorm zal moeilijk te verslaan zijn en dat is iets waar alle MotoGP coureurs zich terdege van bewust zijn, zoveel werd afgelopen zondag na afloop van de MotoGP race tijdens de media-debrief sessies wel duidelijk.
↓Tijdschema en volledige uitslagen PT Grand Prix of Thailand↓
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’