Terwijl zijn teamgenoot Aleix Espargaró op zaterdag de pole wist te scoren, later op de dag derde werd in de Sprint en op zondag in de MotoGP race als zesde de finish wist te passeren was er afgelopen weekend in Silverstone weinig reden tot lachen voor teamgenoot Maverick Viñales. De Aprilia Racing coureur kwalificeerde zich op zaterdag ‘slechts’ als achtste, eindigde vervolgens later op de dag ook als achtste in de Sprint om vervolgens op zondag in de hoofdrace met de Yamaha’s en Honda’s te knokken voor de laatste WK-punten en uiteindelijk als dertiende de finish te passeren.
Viñales verliet zondagavond Silverstone dan ook met een bittere smaak in zijn mond. Met name de dertiende plaats van zondag op maar liefst 26 seconden van winnaar Enea Bastianini viel de Spanjaard zwaar, heel zwaar. Na een sterk begin van het weekend – tweede tijdens de eerste vrije training op vrijdagochtend – leefde de Spanjaard het gehele weekend in de schaduw van zijn teamgenoot Espargaró. De veteraan, die na dit seizoen stopt als fulltime MotoGP coureur, liet daarnaast zien dat de 2024 uitvoering van de Aprilia RS-GP een competitieve machine is. Met name het nieuwe door Espargaró op de klok gezette ronderecord tijdens Q2 en de derde plaats tijdens de Sprint zijn daarvan het bewijs.
Ondanks een teleurstellend verlopen Monster Energy British Grand Prix is Viñales met 130 gescoorde WK-punten en de vijfde plaats in de tussenstand van het kampioenschap nog wel de best geklasseerde Aprilia coureur. De 29-jarige Spanjaard is momenteel echter geen schim meer van de coureur die we eerder dit seizoen in Austin nog twee keer zagen winnen.
Maverick Viñales: “Het lijkt erop dat we een stap achteruit hebben gezet. Tijdens de Sprint gaat het goed en blijft de achterband heel, zaterdag kon ik voor mijn gevoel zelfs aanvallen. Zondag in de race was het al na zes ronden klaar, mijn rondetijden waren ineens twee seconden langzamer en ik kon er niets aan doen. Ik reed zoals altijd op de limiet. Helaas weet ik ook niet wat het is, maar dit ongecontroleerde gripverlies behoeft een verklaring. Het zou goed zijn als men in de fabriek de tijd zou nemen om het probleem tot in detail te begrijpen… Het is zo frustrerend dat we momenteel het werkelijke potentieel niet weten te benutten.”
De grote vraag is dan ook, mede gezien het sterke optreden van Espargaró, of de twee RG-GP24’s van het Aprilia Racing-team identiek zijn of dat er sprake is van verschillen en wat de reden is van de grote verschillen tussen de twee Spaanse Aprilia coureurs.
Maverick Viñales: “In principe zijn de motoren identiek en de gebruikte set-ups zijn niet heel verschillend. Aleix heeft op Silverstone echter al gebruik gemaakt van de nieuwste versie van de nieuwe aero (kuipdelen). Dit werkte niet voor mij. Ook Oliveira en Fernandez maakten net als Aleix ook gebruik van het nieuwe pakket. Het probleem zou in mijn ogen in de achterbrug kunnen zitten, wat dat is het enige onderdeel dat echt anders is dan in 2023. Nu moeten we de nieuwe componenten identificeren die we dit seizoen hebben geïntroduceerd en die ons momenteel weerhouden van betere resultaten.”
Viñales is momenteel, net als zijn teamgenoot Espargaró, bezig aan zijn laatste seizoen in dienst van Aprilia. De 29-jarige Spanjaard koos er onlangs voor zijn na dit seizoen aflopende contract niet te verlengen en voor 2025 te kiezen voor een nieuw avontuur bij KTM waar hij komend seizoen binnen Tech3 Racing de teamgenoot wordt van Enea Bastianini.
Handige links Monster Energy British Grand Prix :
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.