Dunlop en Yeardsley zegevieren in uitgestelde races tijdens slotdag Manx Grand Prix

1059
Michael Dunlop viert zijn Classic Superbike overwinning | © Manx Grand Prix

Joe Yeardsley en Michael Dunlop hebben op maandag de twee afsluitende races gewonnen van de 2023 Manx Grand Prix. De sensationele nieuwkomer Yeardsley behaalde de overwinning met een nieuw ronderecord in de Junior categorie terwijl Dunlop de overtuigende winnaar was na een spannende openingsfase in de Classic Superbike klasse.

Nadat op zaterdag de eerste drie races van de 2023 Mand Grand Prix werden verreden stonden op maandag de twee afsluitende races op het programma: de Junior Manx Grand Prix en de Classic Superbike Manx Grand Prix. Het liep echter niet allemaal volgens schema vanwege hevige regenval van zondag op maandagnacht. Hierdoor was de baan nog niet volledig droog op het moment dat de zestig kilometer lange ‘Snaefell Mountain Course’ was afgesloten.




Richard ‘Milky’ Quayle en Johnny Barton, de zogeheten ‘Riders Liaison Officers’ die nieuwkomers begeleiden bij het leren van het historische circuit, gingen eerst zelf de baan op om deze te inspecteren samen met de Travelling Marshals om de Race Directie een duidelijk inzicht te geven in waar nog natte plekken te vinden waren op de baan.

Hierdoor werd het tijdschema steeds uitgesteld en vervolgens enigszins op de kop gegooid. Zo werden de zijspannen eerst de baan op gestuurd voor hun bandentest. Tot en met dit jaar was Avon de bandenleverancier van deze klasse maar het Britse bandenmerk gaat stoppen met het produceren van deze banden. De Amerikaanse fabrikant Hoosier gaat deze nu produceren en vanwege de unieke uitdagingen van de ‘Mountain Course’ kreeg een handvol zijspanteams de kans om deze banden te testen en feedback te geven aan de technici van Hoosier.

Nadat alle programmavulling was afgewerkt kon om 16:30 uur lokale tijd, 17:30 uur Nederlandse tijd eindelijk de eerste race van start gaan op een droge baan.

Senior Manx Grand Prix
De race werd met meer dan vijf uur uitgesteld om de wegen te laten opdrogen en om ervoor te zorgen dat de omstandigheden zo veilig mogelijk zouden zijn na een aantal regenbuien op het circuit. Het was 16:30 uur lokale tijd toen de race van start ging over drie ronden, één minder dan aanvankelijk de bedoeling was.

Joe Yeardsley, de sensationele nieuwkomer die van het Isle of Man afkomstig is (Laxey), nam in de openingsronde de leiding in handen bij het eerste meetpunt in Glen Helen. Hij ging daarmee mede-nieuwkomer en eilandgenoot Marcus Simpson voor met slechts 0,7 seconde verschil, anderhalve seconde daarachter was het Jamie Williams op de derde plaats voor Daniel Ingham, Chris Cook en David Rigby.

Yeardsley’s voorsprong was teruggebracht tot 0,3 seconde ter hoogte van het tweede meetpunt in Ballaugh en Williams had zijn achterstand ook met een halve seconde verkleind. Ter hoogte van het meetpunt bij de Ramsey Hairpin, waar Simpson voor het eerst aan de leiding kwam, had hij niet alleen de leiding genomen maar ook meteen 3,6 seconden voorsprong genomen op Yeardsley. Williams lag daar slechts een halve seconde achter op de derde plaats. Op dit moment viel Maurizio Bottalico uit vanwege technische problemen, de Italiaan werd zaterdag nog derde in de Junior Manx Grand Prix.

Marcus Simpson op zijn Yamaha YZF-R6 ter hoogte van Keppel Gate | © Manx Grand Prix

Met een openingsronde van 120,053 mph gemiddeld was de voorsprong van Simpsons op Yeardsley verder toegenomen tot 7,2 seconden. Williams was nog steeds volop in gevecht op de derde plaats met slechts 1,9 seconden achterstand toen de rijders hun verplichte tankstop maakten aan het eind van de eerste ronde. Ingham lag nog steeds vierde maar Rigby was nu opgeschoven naar de vijfde positie gevolgd door Cook en Tom Robinson.

Bij het meetpunt in Glen Helen in de tweede ronde was de voorsprong van Simpson opgelopen tot 8,7 seconden maar Yeardsley begon er wat zekerder uit te zien op de tweede plaats, het gat naar Williams op de derde plaats was nu 6,8 seconden. Ingham zat slechts vier seconden achter Williams terwijl Rigby en Cook verder gingen als vijfde en zesde, maar Rigby’s sterke rit kwam kort daarna ten einde toen hij uitviel ter hoogte van Douglas Road Corner.

Daniel Ingham ter hoogte van St. Ninians | © Manx Grand Prix

Simpsons voorsprong werd bij het meetpunt in Ramsey teruggebracht tot 4,3 seconden omdat Yeardsley zo’n drie seconden sneller was in de sector van Ballaugh naar Ramsey. Toen ze aan de derde en laatste ronde begonnen zat er nog maar 2,5 seconden tussen de twee van het Isle of Man afkomstige rijders. Williams hield nog steeds de derde plaats vast met 2,8 seconden marge op Ingham terwijl Cook en Lopez in de top zes reden.

In de laatste ronde veranderde alles bij het eerste meetpunt in Glen Helen toen Yeardsley de leiding weer overnam en zijn achterstand van 2,5 seconden omzette in een voorsprong van 2,1 seconden dankzij een fenomenale eerste sector. Ingham had nu ook de derde plaats opgeëist ten koste van Williams, met het gat tussen de twee nog maar een seconde.

Joe Yeardsley ter hoogte van Union Mills | © Manx Grand Prix

De voorsprong was opgelopen tot 3,8 seconden bij het tweede meetpunt in Ballaugh en daar kwamen nog eens 2,5 seconden bij tegen de tijd dat ze Ramsey voor de laatste keer bereikten. Omdat Simpson als derde van start ging en Yeardsley als vijftiende was het lang wachten tot laatstgenoemde de finish passeerde. Uiteindelijk was het Yeardsley die een sensationele overwinning behaalde als nieuwkomer en daarbij ook nog eens het ronderecord wist te verbreken met een ronde van 122,051 mph gemiddeld. Daarmee won hij met ruim negen seconden voorsprong op de als tweede gefinishte Simpson, Ingham maakte uiteindelijk het podium compleet door als derde te finishen. Williams werd vierde voor Cook en López, daarachter eindigden Marc Colvin, Jack Fowler, Andrew Fisher en de Franse nieuwkomer Eddy Ferre in de top tien.

Klik hier voor de volledige uitslag

V.l.n.r. Marcus Simpson, Joe Yeardsley en Daniel Ingham | © Manx Grand Prix

Na een korte onderbreking, en nog een ronde voor de zijspannen om hun nieuwe banden te testen, was het tijd voor de apotheose van deze 2023 Manx Grand Prix.

Classic Superbike Manx Grand Prix
Het was Dean Harrison die bij het eerste meetpunt in Glen Helen de leiding in handen nam op zijn Ducati 916 met 2,4 seconden voorsprong op Michael Dunlop met zijn Suzuki GSX-R750 SRAD en David Johnson op zijn Kawasaki ZX-R750. Vroege uitvalbeurten waren er voor James Hillier en Mike Browne die op hun respectievelijke Kawasaki en Yamaha al binnen enkele kilometers te maken kregen met technische problemen.

Dean Harrison ter hoogte van St. Ninians op de Ducati 916 | © Manx Grand Prix

Bij het tweede meetpunt in Ballaugh was Harrison nog steeds de leider met 2,5 seconden voorsprong op Dunlop en Johnson daar weer 3,7 seconden achter. Rob Hodson, die deze race in 2022 wist te winnen, reed op de vierde plaats met zijn Kawasaki voor Brian McCormack (Kawasaki) en Michael Rutter (Suzuki XR69).

Bij het derde meetpunt in Ramsey had Dunlop zijn achterstand naar Harrison verkleind naar 1,9 seconde terwijl Johnson nu een kleine zes seconden moest prijsgeven op Dunlop. Daarachter waren het nog steeds Hodson, McCormack en Rutter in de top zes.

Deze trend zette zich voort ter hoogte van de Bungalow waar het verschil nu nog maar 1,4 seconde bedroeg in het voorwiel van Harrison. Johnson had nu 8,3 seconden achterstand op Dunlop waardoor het de richting op ging zoals dat na de trainingen werd verwacht: een titanenstrijd tussen Harrison en Dunlop.

Michael Dunlop ter hoogte van Keppel Gate | © Manx Grand Prix

Bij het vijfde meetpunt ter hoogte van Cronk-ny-Mona was het nog maar een halve seconde in het voordeel van Harrison en bij start / finish bleef dat zo, Johnson had de derde plaats in handen maar moest een kleine tien seconden toegeven op de twee meervoudig Isle of Man TT winnaars. De coureurs kwamen binnen voor hun verplichte pitstop die korter was dan gebruikelijk omdat er maar een halve tank gevuld moest worden.

Na goede pitstops voor zowel Harrison als Dunlop waren alle ogen gericht op het eerste meetpunt van de tweede ronde ter hoogte van Glen Helen. Het was Dunlop die hierin een fractie van een seconde sneller was dan Harrison en daardoor voor het eerst in de wedstrijd de leiding overnam. Johnson leek nu echt af te haken en had al twintig seconden achterstand op de twee grootheden met daarachter Hodson, McCormack en de naar de zesde plaats opgeschoven Paul Jordan op de Kawasaki ZX-R750.

David Johnson ter hoogte van Union Mills | © Manx Grand Prix

Dunlop leek het tempo nu echt te verhogen want in Ballaugh had hij 2,5 seconden voorsprong opgebouwd richting Harrison. Dat werd vergroot naar 6,6 seconden ter hoogte van Ramsey maar helaas zou niet lang daarna het doek vallen voor de Engelsman. Vlak na het meetpunt van de Bungalow begaf het motorblok van de Ducati 916 het waardoor Harrison de strijd noodgedwongen moest staken. Dit betekende dat Dunlop nu een comfortabele voorsprong van ruim dertig seconden in handen had ten opzichte van Johnson met Hodson die daarachter was opgeschoven naar de derde positie.

Rob Hodson op Bray Hill | © Manx Grand Prix

Bij het passeren van start / finish en het ingaan van de laatste ronde had Dunlop 34 seconden in handen ten opzichte van Johnson en 36,6 seconden ten opzichte van Hodson. McCormack reed nu op de vierde plaats voor Sheils en Jordan.

Terwijl het voor Dunlop nu een kwestie van de race uitrijden was ontstond daarachter een spannende strijd voor de tweede plaats. Ter hoogte van Ballaugh had Hodson namelijk zijn achterstand op Johnson teruggebracht naar 1,9 seconde en bij de Bungalow was dit nog maar minder dan één seconde.

Een vliegende Michael Dunlop over St. Ninians op zijn Suzuki GSX-R750 SRAD | © Manx Grand Prix

Gezien zijn grote voorsprong was het aannemelijk dat Dunlop zijn tempo iets zou laten inzakken om er zeker van te zijn dat het materiaal de finish zou halen maar daar gaf de 25-voudig Isle of Man TT winnaar geen gehoor aan. Met een ronde van 126,681 mph gemiddeld verbrak hij het ronderecord en kwam hij als overtuigende winnaar over de finish. Direct na afloop gaf de Noord-Ier aan dat hij niet aan het pushen was en de machine niet helemaal goed liep, daarmee bewijzende dat er nog veel meer in het vat zat.

Ruim 43 seconden achter racewinnaar Dunlop was het Johnson die uiteindelijk de tweede plaats veiligstelde met Hodson slechts twee seconden daarachter op de derde plaats waardoor zij mee mochten naar het podium. Brian McCormack werd vierde voor Nathan Harrison en Craig Neve, daarachter maakten Paul Jordan, Derek Sheils, Shaun Anderson (Norton RCW588) en Amalric Blanc de top tien compleet.

Klik hier voor de volledige uitslag

V.l.n.r. David Johnson, Michael Dunlop en Rob Hodson | © Manx Grand Prix

Hiermee komt er een einde aan het raceseizoen op het Isle of Man na een historische en geweldige Isle of Man TT, een verschrikkelijke Southern 100 en een onvergetelijke editie van de ‘Centenary Manx Grand Prix’. Vanaf 24 mei 2024 zullen er weer motoren te horen zijn op het Isle of Man om te beginnen met de Pre-TT Classic op het Billown Circuit waarna de Isle of Man TT van 27 mei t/m 8 juni verreden wordt.

 



Handige links Manx Grand Prix Races 2023:

Tijdschema en volledige uitslagen
Livetiming
Radioverslag
Videoverslag (samenvattingen)






Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’