Het wedstrijddebuut van Jonathan Rea op de Yamaha R1 is zaterdag op Phillip Island uitgelopen op een flinke teleurstelling. De veelvoudig wereldkampioen moest in Race 1van de Grand Ridge Brewery Australian Round met een teleurstellende zeventiende plaats. De Noord-Ier nam na afloop geen blad voor de mond: “Ik ben net als iedereen in de box helemaal in de war; we zijn de weg compleet kwijt en dat is frustrerend.”
De overstap van Jonathan Rea van Kawasaki naar Yamaha maakte enkele maanden geleden al de nodige tongen los. Maar de zesvoudig wereldkampioen liet tijdens zijn eerste wintertestdagen op de Yamaha R1 zien dat de overstap hem vrij makkelijk af leek te gaan. Maar deze week op Phillip Island is de Noord-Ier geen schim van de coureur zoals we hem de afgelopen jaren kennen. Dinsdag tijdens de afsluitende pre-season testdag op het Australische circuit wist Rea niet verder te komen dan de vijftiende rondetijd van de dag en kwam hij bijna anderhalve seconde tekort op de snelste man van de dag Toprak Razgatlioglu.
Vrijdag tijdens de eerste vrije trainingen van de Grand Ridge Brewery Australian Round was het al niet veel beter gesteld en werd de zestiende rondetijd op de gecombineerde tijdlijst zijn deel. Terwijl Rea de hele week in Australië al klaagt over te weinig tracktime en een gebrek aan kilometers op de voor hem nieuwe Yamaha leek er zaterdagochtend tijdens de Superpole een klein lichtpuntje, Rea kwalificeerde zich namelijk als elfde en het leek er dan ook op dat er een stap in de goede richting was gezet, maar niets bleek minder waar toen de in twee delen te verrijden en twintig ronden tellende race van start ging.
De 37-jarige coureur werd tijdens de race gehinderd door een niet goed functionerende achterkant van zijn Yamaha (chatter) waardoor hij al snel buiten de top tien zijn ronden reed. Of dit nog niet genoeg was kreeg hij vervolgens tijdens de verplichte pitstop ook nog eens te maken met een probleem waardoor hij nog eens 22 seconden verloor en terugviel achter Álvaro Bautista, de regerend wereldkampioen die eerder in de race was gecrasht. Rea kwam uiteindelijk als zeventiende over de finish, een klassering die hij niet gewend is op Phillip Island, en een positie die hij de afgelopen seizoenen zelden kende op de Kawasaki.
Jonathan Rea: “Consequent geef ik dezelfde opmerkingen, maar we kunnen er de vinger niet op leggen. Het is frustrerend voor mij en het team, omdat iedereen zijn of haar uiterste best doet. Tijdens de tests heb ik de voorkeur gegeven aan een aantal andere chassisonderdelen dan ‘Loka’ [teamgenoot Andrea Locatelli] maar dit weekend zijn we begonnen met wat volgens het team goed is voor het bandenverbruik, de grip en alle speciale Phillip Island-karakters. Vanochtend zijn we teruggegaan naar een aantal onderdelen die ik tijdens het testen persoonlijk beter vond, maar we zitten nog steeds met dezelfde problemen. Ik ben net als iedereen in de box helemaal in de war; we zijn de weg compleet kwijt en dat is frustrerend.
Het was echt moeilijk vandaag, vanaf het moment dat de lichten uitgingen in Race 1 – ik had een vrij slechte start, maar ik kwam goed weg in bocht 1 en 2. Daarna zat ik in een constant ritme, waarbij ik op een gegeven moment in duelleerde met Domi [Dominique Aegerter] en daarna met Van der Mark. Ik besloot op het vroegst mogelijke moment mijn verplichte pitstop te maken maar helaas hadden we een klein probleem in de pitstraat waardoor ik niet terug de baan op kon en er best wel wat tijd verloren ging. Ik kwam ging met Bautista naar buiten – en ik kon een paar ronden met hem meerijden. In de laatste vier of vijf ronden begon ik wat foutjes te maken om me in de slotfase van de race nog weer iets te herpakken. Frustrerend. Morgen gaan we wat set-up aanpassingen proberen, want ik ben zoals al gezegd niet blij met hoe de motor aanvoelt, en nu de WorldSBK zo competitief is moet je gewoon vertrouwen hebben in de motor om maximaal te kunnen pushen.”
Wat de redenen ook zijn, tijdens de wintertesten in zowel Jerez als ook Portimão was Rea veelvuldig binnen de top vijf te vinden en leek hij met de snelsten mee te kunnen, maar zijn optreden tot nu toe op het Australische circuit staan in schril contrast met deze testdagen.
Jonathan Rea: “In Jerez werkte de motor fantastisch; tijdens de langere runs kon ik met de snelsten mee voor een podiumplaats. In Portimão waren we iets minder snel maar zaten we de hele tijd nog wel rond de vijfde plaats te rijden. Maar hier op Phillip Island zitten we flink in de shit. Ik weet dat als ik me goed voel met de motor, zoals in Jerez en in Portimão, dat ik snel kan zijn- dus het is een kwestie van geduld hebben, de rust zien te bewaren en ons vasthouden aan het idee dat we een heel goed potentieel voor ons hebben.
Ik wil niet te veel meer zeggen; Ik weet eigenlijk helemaal niet waarom ik hier ben [media debrief in mediacentre] omdat jullie normaal gesproken niet spreken met jongens die als zeventiende zijn gefinisht en ik heb niets geweldigs te zeggen, dus ik denk dat we het hier maar bij moeten laten voor vandaag.”
De Superpole Race gaat zondag om 13:00 uur lokale tijd, 03:00 uur Nederlandse tijd van start op het Phillip Island Grand Prix Circuit. Race 2 voor de World Superbike klasse begint wederom om 16:00 uur lokale tijd, 06:00 uur Nederlandse tijd.
Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | Twitter | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.