Duidelijke taal van Hervé Poncharal: “Bagnaia’s opmerking is gewoon bullsh*t”

4930
francesco-bagnaia
Francesco Bagnaia | foto© Randy van Maasdijk

Hervé Poncharal heeft in een interview met het Franse PaddockGP flink uitgehaald naar Francesco Bagnaia. De IRTA-voorzitter deed dit naar aanleiding van een aantal uitspraken waarin Bagnaia voorstelde dat er in zijn ogen weer een verschil moet komen tussen de fabrieks- vs. Independent Team-motoren, dit om de veiligheid te vergroten.

Francesco Bagnaia kende zondag in Le Mans niet de meest gelukkig race, de regerend wereldkampioen zijn race eindigde namelijk vroegtijdig in het gravel na een clash met Maverick Viñales. Ondanks dat beide heren elkaar direct na de crash even in de haren vlogen was men het onderling al vrij snel eens dat het hier een race-ongeluk betrof. Alsof er niets aan de hand was keerde het tweetal gezamenlijk achter op een scooter teug in de paddock.







Na afloop van de dag tijdens de gebruikelijke media-debriefs deed Bagnaia echter wel een aantal opvallende uitspraken, uitspraken die met name gericht waren op de veiligheid en crashes in de beginfase van de race eerder op de dag.

Francesco Bagnaia: “De meeste incidenten vinden plaats in het begin van de race. Op dit moment is het zo dat zo’n beetje iedereen races kan winnen, het hele veld is aan elkaar gewaagd. Het niveau is op dit moment gewoon extreem hoog, dat is mooi maar het levert ook gevaarlijke situaties op. Er is geen verschil meer van 0,6 of 0,7 seconde tussen een fabrieks- of satellietmachine. Dat werkte destijds echter wel goed. De ‘grote vier’ (Rossi, Stoner, Pedrosa en Lorenzo) zijn geboren omdat zij destijds (tijdperk toen er nog geen sprake was van een standaard ECU etc.) de beschikking hadden over een fabrieksfiets en altijd de sterksten waren. De rest reed verder naar achteren omdat zij niet het potentieel hadden en hun machines iets minder waren. Op dit moment is alles extreem, op technisch gebied maar ook op het gebied van de elektronica en iedereen kan races winnen. In mijn ogen zou er dan ook een verschil moeten zijn tussen de fabrieks- en de satelliet motoren, of laat ik het zo zeggen, er moet op zijn minst iets gebeuren om dit soort incidenten te kunnen voorkomen.”

Bovenstaande quote is een deel van het interview van Bagnaia met de Italiaanse televisie. Er was in ieder geval één iemand die zondag meteen reageerde en dat was IRTA-voorzitter Hervé Poncharal.

Hervé Poncharal: “Ik was zeer verbaasd toen ik las wat Francesco Bagnaia zondagavond in Le Mans had geroepen. Hij is regerend wereldkampioen, iemand waarvoor ik veel respect en bewondering heb. Normaalgesproken is hij altijd vrij rustig in zijn commentaar na een race maar dit keer was het pure bullshit. Pecco is een coureur die via de Moto3, Moto2 in de MotoGP klasse terecht is gekomen. In de koningsklasse kwam hij in eerste instantie bij een Independent Team, zeg maar een privé – of satellietteam, te rijden. Je kunt het noemen wat je wilt, maar hij was blij dat hij een high performance motor had, waarmee hij kon opvallen. En toen hij stappen maakte in de koningsklasse kreeg hij een fabriek zitje aangeboden, wat een soort droom is voor elke getalenteerde rijder.
En wat schetst mijn verbazing, nu hij profiteert van dit systeem, hij kan beschikken over een fabrieksfiets is hij ineens van mening dat het goed zal zijn dat er zes of zeven tienden per ronde verschil moet zitten tussen de fabrieks- en satelliet motoren die aanwezig zijn op de grid.
De motoren van de privé teams beroven van zes of zeven tienden per ronde. Dat is ongeveer het tekort dat hij hen graag opgelegd ziet worden, zodat hij zich tussen de rijken en machtigen kan uitleven. Hij wees in het interview zelfs op de grote vier (Rossi, Stoner, Lorenzo en Pedrosa) die in hun jaren mede konden schitteren omdat ze beschikten over veel krachtigere fabrieksmotoren dan die van de privé teams en dit in zijn ogen een prachtige tijd was.
En dan, als we eens wisten hoeveel werk er is verzet om een competitieve en fatsoenlijke grid te hebben zoals deze er nu is. Wij als Independent Teams zijn er met Dorna, met de FIM, met de MSMA in geslaagd om de fabrikanten ervan te overtuigen dat ze ons moesten uitrusten met krachtige machines, dat het in hun belang is om jonge coureurs te promoten en om een sportief beleid te voeren. Uiteindelijk zijn bijna alle motoren die momenteel op de grid staan fabrieksmachines, op een paar Ducati’s na die één jaar oud zijn. Maar in ieder geval hebben we bij Honda, binnen de Pierer Mobility groep (KTM en GASGAS) allemaal motoren met een 2023 spec, ik vind dat een fantastische situatie!

Opvallend in Le Mans was dat zondag de nummers één t/m vier in de race allemaal coureur waren uit een Independent Team, sterker nog de winnaar (Marco Bezzecchi) is dit jaar onderweg met één van twee overjarige machines die deel uitmaken van de MotoGP grid.

Hervé Poncharal: “Zoals je hebt gemerkt, waren de eerste vier posities bij de Franse Grand Prix vier Independent Team coureurs, en het is fantastisch om te zien dat de titelstrijd nog steeds heel erg close is, dat er slechts een punt zit tussen Bezzecchi – een jonge coureur die wint op een Ducati-motor van een privéteam – en Bagnaia die de beschikking heeft over een fabrieksfiets van hetzelfde merk. Het is geweldig voor iedereen, het is geweldig voor de sport, het is een geweldige ontwikkeling en het stelt ons, de Independent Teams, in staat om onze partners, die we ook sponsors kunnen noemen, te overtuigen om met ons mee te doen, omdat we hen vertellen dat we hier niet alleen zijn om de grid te vullen, maar dat we hier ook zijn om te presteren! We kunnen races winnen en uiteindelijk voor de titel gaan.”

In de titelstrijd gaat Bagnaia ondanks zijn DNF in Le Mans nog steeds aan de leiding met 94 gescoorde WK punten. Door zijn winst wist Bezzecchi zijn landgenoot tot op één punt te naderen en bezet hij nu met 93 punten de tweede plaats terwijl Brad Binder zondagavond Le Mans verliet met 81 gescoorde WK punten achter zijn naam en daarmee in de tussenstand de derde plaats inneemt.



Handige links SHARK Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • MotoGP Sprint
  • Maverick Viñales
  • MotoGP Sprint
  • Collin Veijer
  • Joan Mir
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus & Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Bo Bendsneyder
  • Barry Baltus
  • Sam Lowes
  • Zonta van den Goorbergh
  • Alex Rins
  • Collin Veijer
  • Brad Binder
  • Jorge Martin
  • Joan Mir
  • Jack Miller
  • Augusto Fernandez
  • Proefstarts
  • Francesco Bagnaia & Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Johann Zarco
  • Danilo Petrucci
  • Marc Marquez
  • Marco Bezzecchi
  • Francesco Bagnaia
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Collin Veijer
  • Bo Bendsneyder
  • Marco Bezzecchi
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Marc Marquez
  • Johann Zarco
  • Brad Binder
  • Shark Grand Prix de France
  • Francesco Bagnaia
  • Pitwalk - donderdag
  • Shark Grand Prix de France
  • Johann Zarco & Fabio Quartararo

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.