De keus voor Ducati is sinds maandag een stuk eenvoudiger geworden wat betreft de 2025 MotoGP line-up en wie de teamgenoot gaat worden van Francesco Bagnaia binnen het Ducati Lenovo Team. Waren Jorge Martin en Marc Márquez tot voor kort de twee kandidaten, sinds maandagmiddag kan er een streep door de naam van Martin nu de Spanjaard gekozen heeft voor een overstap naar Aprilia.
Wordt het Jorge Martin of wordt het Marc Márquez, dat was de afgelopen weken de grote vraag binnen de MotoGP paddock. Het spel werd een aantal weken terug op de wagen gebracht door Jorge Martin’s manager Albert Valera die Ducati een deadline stelde en hun liet weten uiterlijk op de wedstrijddag in Mugello een antwoord wilde hebben aangaande de toekomst van zijn protegé. Vervolgens kwam Ducati bij monde van Ducati Corse directeur Luigi Dall’Igna met de mededeling naar buiten dat men bij Ducati meer tijd nodig had voor het maken van de juiste keus en dat men in tegenstelling tot eerdere berichten in Mugello niet met nieuws zou komen aangaande hun MotoGP riders line-up voor 2025.
Vervolgens gooide het Italiaanse sportmedium Gazzetta dello Sport – al dat niet bewust of misschien zelfs wel in samenspraak met – aan de vooravond van het Grand Prix weekend in Mugello een bommetje door te melden dat Ducati zijn keus gemaakt had en Martin in 2025 de nieuwe teamgenoot zou gaan worden van Bagnaia binnen het officiële Ducati MotoGP fabrieksteam. In de kleine lettertjes stond echter nog wel een klein voorbehoud, en dat was dat Ducati Marc Márquez de komend dagen nog even bereid moest zien vinden om een tweejarig contract te tekenen bij Prima Pramac Racing. Voor de insiders was het meteen duidelijk dat dit niets anders was dan een heel belangrijk onderdeel van het politieke spel dat er gaande was.
Marc Márquez zorgde er – zoals verwacht en door de insiders al meteen voorspeld – later ip die donderdag voor dat dit plan de prullenbak in kon door openlijk en tegen iedereen die het maar wilde horen te roepen dat Prima Pramac Racing voor hem geen optie is. De Spanjaard gaf daarbij als reden aan dat hij in 2025 de beschikking wilde hebben over een fabrieksfiets, maar alleen bij een fabrieksteam of bij zijn huidige team Gresini Racing MotoGP en een overstap naar een andere MotoGP satellietteam voor hem geen optie was.
Dit zorgde er op zijn beurt weer voor dat Martin en zijn persoonlijk manager het deksel op hun neus kregen en de gewenste deal op zondag zagen stranden. Ducati hield voet bij stuk en maandagmiddag werd duidelijk dat ook Martin voet bij stuk had gehouden. Valera klopte zondagavond meteen na de MotoGP race aan bij Aprilia Racing CEO Massimo Rivola. Partijen gingen vervolgens bij elkaar zitten tijdens de maandag verregende MotoGP testdag om de laatste details door te nemen om vervolgens om 17:30 uur elkaar het ja woord te geven en een tweejarige deal te ondertekenen. Nu zullen er ongetwijfeld meerdere aspecten zijn die hebben meegewogen in deze overstap, waaronder het financiële aspect, maar een half uur later brachten partijen het nieuws naar buiten via een officieel persbericht. Over een bliksemtransfer gesproken….
Met deze nieuwe situatie blijkt de bekende door Ducati gehanteerde tactiek opnieuw te werken; als je maar lang genoeg durft te wachten lost het probleem zichzelf op, maken anderen een keuze en hoef je dat zelf niet meer te doen. In dit geval nam Martin het initiatief, hielden hij en zijn management hun woord en koos men eieren voor hun geld door te kiezen voor een nieuw avontuur bij Aprilia Racing.
Het moge duidelijk zijn dat het Ducati management de afgelopen weken met de handen in haar heeft gezeten. De hoofdtaak in dit politieke spel was de afgelopen weken om Marc Márquez aan boord te houden met daarbij een hele belangrijke voorwaarde; hoe handelen we dit netjes af met Martin en op welke manier lopen we het minste imago schade op. De huidige leider in de tussenstand van het kampioenschap opnieuw en voor de tweede keer naast de pot te laten pissen was sportief gezien namelijk bijna niet te verkopen. Maar opnieuw heeft de bekende tactiek gewerkt, vraag dat maar eens aan Andrea Dovizioso, Jack Miller of Andrea Iannone…. zij kunnen er zeker over meepraten gezien hun ervaringen in het verleden.
De aankondiging van Marc Marquez als de nieuwe teamgenoot in 2025 van Bagnaia lijkt nu dan ook nog slechts een kwestie van tijd, helemaal nu Dall’Igna ons maandag in Mugello liet weten dat de bijzondere prestatie van Ene Bastianini (tweede op zondag) geen invloed of andere kijk heeft gebracht op Ducati’s keuze, met andere woorden Ducati heeft haar keuze al voor de race van afgelopen zondag gemaakt en daar wijken ze niet meer van af.
De vraag is dan ook niet meer of de aankondiging er gaat komen, de grote vraag is echter nog slechts wanneer. Dat dit niet vandaag of morgen zal zijn lijkt ook wel duidelijk. Er moeten namelijk de komende dagen nogal een aantal plooien strakgetrokken worden aangaande de persoonlijke sponsors van de achtvoudig wereldkampioen (Oakley, Red Bull, Allianz Direct, Samsung en Estrellia Galicia 0,0) die conflicteren met de huidige sponsors van het Ducati Lenovo Team. Eén bevestiging hebben we inmiddels, en die kwam maandag uit de mond van Ducati Lenovo Team manager Davide Tardozzi die vertelde dat de nieuwe teamgenoot van Bagnaia in ieder geval bekend gemaakt zal worden voor het eerstvolgende Grand Prix weekend op de kalender, namelijk de Motul TT Assen.
Ondanks dat diverse media de overstap van Marc Márquez al wisten te melden is er dus nog een officiele bevestiging. We zullen dus nog even geduld moeten hebben, maar één ding is duidelijk en dat is dat het spel op de wagen is en de MotoGP transfermolen op volle toeren gaat draaien. Eén ding kunnen we wel al vast verklappen, er staan ons de komende dagen, weken naast de officiele bevestiging van Marc Márquez als de nieuwe teamgenoot van Bagnaia nog een paar hele grote, bijzondere en verrassende MotoGP transfers te wachten.
Handige links Gran Premio d’Italia Brembo:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.