Precies een jaar na de eerste test op het Misano World Circuit Marco Simoncelli is Ducati gestart met de productie van de ‘V21L’, de machine die vanaf 2023 de standaard zal zijn in het FIM MotoE World Championship.
De productie van de ‘V21L’ motoren begon in december en de 23 exemplaren zullen medio februari klaar zijn. Naast de 18 motoren waarmee in 2023 gereden zal worden, zullen vijf reservemachines ter beschikking worden gesteld van de organisatie. Elk prototype wordt door deskundige technici van het Ducati MotoE Racing Department geassembleerd met hetzelfde proces, dezelfde precisie en aandacht voor detail die kenmerkend zijn voor het hoge vakmanschap waarmee een Ducati MotoGP-machine wordt gebouwd.
De start van de productie van de “V21L” prototypes betekent het begin van een nieuw en belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Ducati. Voor het Italiaanse motormerk is dit nieuwe project geboren met het doel om kennis te ontwikkelen voor de toekomst, met behoud van de aanpak die altijd het DNA van Ducati heeft gevoed: experimenteren met technologische oplossingen in de wereld van de racerij en ervoor zorgen dat alles wat op dit gebied is ontwikkeld vervolgens gebruikt kan worden op motoren die bestemd zijn voor liefhebbers over de hele wereld. Om dit te doen heeft Ducati ‘s werelds meest technologische, verfijnde en geavanceerde elektrische motorfiets gecreëerd, het resultaat van het gezamenlijke werk van Ducati R&D ingenieurs en het Ducati Corse team.
De “V21L” is de MotoGP van de elektrische motorfietsen en combineert de door Ducati Corse ontwikkelde elektronische technologieën en chassisafmetingen met het typische ontwerpproces en projectmanagement van een wegmotor zoals de Panigale V4. Het is de combinatie van de beste vaardigheden van de twee werelden, racerij en productie, een prototype waarmee Ducati experimenteert in een wereld die nog ontdekt moet worden, die van de elektrische sportmotoren.
Medio februari zullen alle motoren voor het kampioenschap klaar zijn. Tegelijkertijd zijn de cursussen voor de teamtechnici die hen moeten ondersteunen begonnen.
Claudio Domenicali, CEO Ducati: “De start van de productie van de Ducati MotoE is een historisch moment voor ons bedrijf, dat met dit project de technologieën van de toekomst voor de wereld van het motorrijden grondig bestudeert. Het is een belangrijk experimenteel gebied, waarin we investeren om kennis op te bouwen, zodat we klaar zullen zijn wanneer de batterijtechnologie de creatie van een opwindende elektrische wegmotor mogelijk moet maken met het gewicht, de prestaties en de actieradius die liefhebbers van een Ducati verwachten. We beginnen daarom aan dit nieuwe avontuur met als doel de mensen en vaardigheden binnen het bedrijf te ontwikkelen om het karakter van een toekomstige elektrische wegmotor van Ducati vorm te geven. Het MotoE-project is een beslissende stap voor Ducati om bij te dragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot aan de productzijde, naast het onderzoek naar synthetische brandstoffen (eFuel) die de totale CO2-uitstoot van verbrandingsmotoren tot nul kunnen reduceren. Milieuduurzaamheid is iets dat alle individuen en alle bedrijven als prioriteit moeten beschouwen om het kwetsbare evenwicht van de planeet te bewaren. Ducati zet zich hier ook op industrieel niveau voor in en de bouw van de nieuwe Finitura e Delibera Estetica ruimte die geclassificeerd is als Nearly Zero Energy Building is slechts het laatste voorbeeld.”
Na een jaar van ontwikkelingstesten waarbij Michele Pirro, Alex De Angelis en Chaz Davies om de beurt op het “V21L” prototype reden, komt het Ducati MotoE project dichter bij het moment waarop de motoren het circuit op gaan.
De eerste test met de MotoE coureurs en teams die zullen deelnemen aan het 2023 wereldkampioenschap seizoen staat op 6, 7 en 8 maart op het programma in Jerez, gevolgd door nog drie testdagen op 3, 4 en 5 april op Circuit de Barcelona Catalunya. De eerste MotoE race van het seizoen wordt vervolgens verreden op zaterdag 13 mei tijdens de Franse Grand Prix op het circuit van Le Mans.