Ducati lijkt een deel van de huidige MotoGP transferperikelen opgelost te hebben. De aankondiging van Jorge Martin als de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia in 2025 lijkt nog slechts een kwestie van tijd. Anders is het gesteld met de positie van Marc Márquez, de achtvoudig wereldkampioen heeft zijn wensen op tafel gelegd bij en die lijken vooralsnog niet helemaal te stroken met die van het Ducati management en Pramac Racing teameigenaar Paolo Campinoti.
Binnen het Ducati management heeft men de afgelopen weken ongetwijfeld de nodige overuren gemaakt voor het maken van hun plannen wat betreft de rijdersbezetting voor het 2025 MotoGP seizoen. Nadat men Francesco Bagnaia al voorafgaand aan het eerste Grand Prix weekend in Qatar had vastgelegd voor de komende twee seizoenen begon de zoektocht naar de tweede coureur binnen het Ducati Lenovo Team. Als snel werd bekend dat men voor dit felbegeerde zitje drie coureurs op het oog had, namelijk Jorge Martin, Enea Bastianini en Marc Márquez.
Maar de keus voor één van deze drie rijders was en is niet het enige discussiepunt binnen Ducati. Zo steekt Martin al enige tijd niet onder stoelen of banken dat hij voor 2025 met niet minder dan een plaats in het Ducati fabrieksteam genoegen neemt en hoe dan ook bezig is aan zijn laatste seizoen in de kleuren van Prima Pramac Racing. Datzelfde Prima Pramac Racing heeft op zijn beurt een optie bij Ducati om de komende twee seizoenen verder te gaan als Ducati MotoGP satellietteam om zowel in 2025 en 2026 te kunnen beschikken over twee van de nieuwste Ducati MotoGP fabrieksmachines.
Nu horen we velen van jullie al zeggen, simpel toch……Martin in 2025 de nieuwe teamgenoot van Bagnaia, Marc Márquez samen met de inmiddels al door Ducati aangetrokken Fermin Aldeguer het komende seizoen bij Prima Pramac Racing, iedereen blij en alle problemen opgelost. Met name voor Márc Marquez de perfecte oplossing gezien zijn persoonlijke sponsorbelangen (een overstap naar het fabrieksteam zou voor de Spanjaard betekenen dat hij afscheid moet nemen van maar liefst vijf van zijn persoonlijke sponsors)
Inderdaad, dit zou de ideale oplossing zijn. Maar de werkelijkheid schijnt toch iets anders te zijn zo hebben we afgelopen weekend in Barcelona vernomen. Inmiddels is het wel zo goed als zeker dat Martin in 2025 – als er niet nog plotseling een kink in de kabel komt – zijn gewenste transfer naar het fabrieksteam zal krijgen. De verwachting is zelfs dat dit al op hele korte termijn bekend gemaakt gaat worden (de geruchten in Barcelona waren zelfs dat er aanstaande woensdag of donderdag al een officieel persbericht komt vanuit Ducati).
Anders is dat wat betreft de toekomst van Marc Márquez en Pramac Racing. De achtvoudig wereldkampioen zou Ducati te kennen hebben gegeven in 2025 Ducati wel trouw te willen blijven maar de voorkeur te hebben voor een langer verblijf bij Gresini Racing MotoGP, het team waarvoor hij ook dit seizoen actief is. Belangrijke voorwaarde is echter wel dat hij binnen zijn huidige team de beschikking krijgt over het nieuwste fabrieksmateriaal. En hier wringt momenteel de schoen. Ducati kan & wil net als dit seizoen ook in 2025 slechts vier fabrieksfietsen inzetten, twee voor het fabrieksteam en twee die inmiddels zijn toegezegd aan Pramac Racing of anders gezegd waar men een optie op heeft tot 30 juni aanstaande.
Pramac Racing teambaas Paolo Campinoti, een zeer succesvol en slim zakenman, zag de bui echter al enige tijd hangen en heeft naast zijn Ducati optie inmiddels ook een lucratieve aanbieding op zak van Yamaha om vanaf komend seizoen als Yamaha MotoGP satellietteam te gaan fungeren. Nu Campinoti aan het einde van het seizoen Martin hoe dan ook ziet vertrekken wil hij niets liever dan een coureur van hetzelfde kaliber terug. Marc Márquez zou perfect in dit plaatje kunnen passen, sterker nog Pramac Racing zou met de achtvoudig wereldkampioen niet alleen de meest getalenteerde MotoGP coureur van het moment in huis halen maar op het gebied van sponsoring en marketing een geweldige boost krijgen.
Alles heeft zo zijn voor- en nadelen maar in dit geval hebben Campinoti en Marc Márquez de sleutel in handen en niet Ducati. Márquez omdat ook Aprilia en KTM hem met open armen zullen ontvangen en Campinoti omdat deze Yamaha achter de hand heeft en tot 30 juni de ontwikkelingen rustig af kan wachten alvorens Ducati te informeren of hij wel of niet gebruik gaat maken van zijn Ducati optie of de Yamaha te accepteren.
Het hierboven geschetste ideaal plaatje van Ducati lijkt vooralsnog dus niet te gaan lukken, iets dat zorgt voor de nodige kopzorgen bij de Ducati beslissers. Er zal hun veel zo niet alles aan gelegen zijn om zowel Mar Márquez als ook Pramac Racing na dit seizoen aan boord te willen houden, maar niet zij maar de twee andere partijen hebben momenteel de sleutel in handen. De grote vraag, wie trekt in deze situatie aan het langste eind?
Voor alles is iets te zeggen, Marc Márquez lijkt er de voorkeur aan te geven om geen deal uit te maken van het fabrieksteam, wil alleen het beste materiaal en heeft het momenteel uitstekend naar zijn zin binnen de Ducati familie en zijn wensen zijn dan ook zeer begrijpelijk terwijl ook niks mis is met de standvastigheid van Pramac Racing.
Zoals al vaker gezegd……de grootste uitdaging voor Ducati is momenteel om alle gewenste kikkers in de kruiwagen te houden. Dat hierbij Bastianini momenteel geen hoofdrol meer speelt werd zondagmiddag al duidelijk tijdens de MotoGP race waar de Italiaan zich met zijn onacceptabele gedrag zelf al buitenspel heeft gezet. Of dit inhoudt dat hij zijn toekomst al ergens anders veilig heeft gesteld is nog niet bekend, maar dat zal niemand meer verbazen na afgelopen zondag waar de Italiaan tot twee keer toe weigerde een longlap penalty te nemen hetgeen hem uiteindelijk kwam te staan op een flinke reprimande en een tijdstraf waardoor hij slechts als achttiende en ver buiten de punten werd geklasseerd.
Hoe dan ook, de druk staat er bij Ducati in ieder geval vol op, al zijn wij er van overtuigd dat men nog niet zo heel lang geleden geen rekening had gehouden met het huidige scenario en rond deze tijd van het seizoen in een dergelijke situatie te zullen belanden. Wie, wat, waar…….Ducati houdt de gemoederen momenteel in ieder heel erg bezig binnen de MotoGP paddock. Wat men deze dagen ook zal beslissen of misschien nog wel op het laatste moment zal veranderen, veel teams, coureurs, hun managers en de MotoGP fans wachten met smart op de verlossende woorden vanuit Bologna.
Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.