Ducati laat, naast de GP25 krachtbron, ook het nieuwe chassis en aero delen thuis!

979
ducati-corse
Kopzorgen voor Gigi Dall'Igna (l) en Davide Tardozzi (r) | foto© Ducati Corse

Ducati is de afgelopen twee dagen in Buriram het gesprek van de dag. De fabrikant, die afgelopen seizoenen de MotoGP klasse domineerde, zag tijdens de twee 2025 wintertesten dan wel één van hun coureurs de snelste rondetijd op de klok zetten maar achter de schermen was er nog geen reden voor euforie. Nadat een dag geleden al duidelijk werd dat de nieuwe GP25 krachtbron de komende twee seizoenen niet gebruikt gaat worden, inmiddels is het wel ook zo goed als duidelijk dat de gehele 2025-motorfiets de komende tijd in de fabriek zal blijven staan en vooralsnog niet ingezet gaat worden.

In 2025 zal Ducati met zes machines vertegenwoordigd zijn in de koningsklasse. Het plan was dat Alex Márquez, Franco Morbidelli en Fermin Aldeguer gebruik zouden gaan maken van het model van het afgelopen seizoen, de GP24. Voor Marc Márquez, Francesco Bagnaia en Fabio Di Giannantonio werd er daarentegen een nieuw prototype ontwikkeld en de drie genoemde Ducati fabriekscoureur zouden het komende seizoen dan ook met de nieuwe GP25 op jacht gaan naar de vierde opeenvolgende wereldtitel voor de Italiaanse motorenfabrikant.




Tijdens de MotoGP test in Sepang werd al meteen duidelijk dat Marquez en Bagnaia hun twijfels hadden over het nieuwe prototype – Di Giannantonio was vanwege een opgelopen blessure niet aanwezig – en gedurende de driedaagse test op het Maleisische circuit regelmatig teruggrepen op het GP24 motorblok en chassis en aero-delen van het 2024 model. Woensdag tijdens de eerste dag van de Buriram Test was het wel al duidelijk, de GP25 krachtbron ging het niet worden simpelweg omdat er nog te veel kinderziektes zijn en er te weinig tijd is om deze op te lossen alvorens het motorblok gehomologeerd dient te worden voor het gebruik in 2025 en 2026 – normaalgesproken is dit per seizoen maar vanwege de ontwikkelingstop tot 2027 is dit nu voor twee seizoenen van toepassing.

Donderdag tijdens de tweede en afsluitende dag van de Buriram Test werd het echter nog erger voor Ducati, nagenoeg de gehele 2025-motorfiets lijkt uit de gratie bij de coureurs. Zowel de snelste rondetijd van de dag gereden door Marc Márquez en ook de zeer indrukwekkende racesimulatie van de Spanjaard werd behaald met een volledige GP24 uitvoering. Ook Bagnaia, die de eerste dag nog grotendeels verloren zag gaan en hierdoor donderdag een volledig ander testprogramma afwerkte in vergelijking met zijn teamgenoot, bleek zich tijdens de laatste dag te herpakken met een nagenoeg volledige GP24 uitvoering.

De conclusie aan het einde van het wintertest programma is dan ook, er zullen in 2025 zes Ducati coureurs gebruik gaan maken van dezelfde GP24 machine. Nu heeft deze machine zich het afgelopen jaar al bewezen en zal deze ook in 2025 de te kloppen machine zijn gezien de prestaties gedurende het winterseizoen. Zo op het eerste gezicht lijkt er dan ook weinig aan de hand voor de fabrikant uit Borgo Panigale. Maar niets in minder waar zo is inmiddels wel duidelijk.

Zoals bij elke fabrikant wordt er een planning gemaakt wat betreft de productie van de MotoGP machines en de daarbij behorende onderdelen. Zo ook bij Ducati dat dus hard gewerkt heeft om voor het 2025 seizoen drie coureurs te voorzien van GP24 machines en de daarbij behorende onderdelen en voor drie coureurs hetzelfde pakket maar dan op basis van de nieuwe GP25.

Nu al het werk van de GP25 voor ‘niets’ blijkt te zijn geweest wacht de Ducati engineers thuis in Italië een gigantische klus. Om op hele korte termijn – het seizoen begint over twee weken – het roer om te gooien en nog eens voor drie coureurs een GP24 pakket samen te stellen inclusief alle aero en chassis onderdelen lijkt een bijna onmogelijke opgave, iets dat donderdag in Buriram wel bleek uit de mond van Ducati teammanager Davide Tardozzi.

Davide Tardozzi: “Het was niet makkelijk om de 2025-motor te verbeteren. We hebben het geprobeerd, maar uiteindelijk vonden we niet wat we hoopten. Nu nemen we gewoon de veiligste route. Het zal inderdaad een grote uitdaging worden om al deze motoren te bouwen. Het is niet onmogelijk. Als Gigi deze beslissing heeft genomen, hebben wij ook deze motoren op tijd en zijn er voldoende onderdelen voor alle zes coureurs.”

Ook Bagnaia, die donderdag de vijfde rondetijd op de klok wist te zetten en zich na een verloren eerste dag tijdens de tweede dag flink wist te verbeteren, liet donderdag na afloop van de actie op de baan duidelijk opgelucht weten dat hij volledig achter de beslissing staat van zijn werkgever.

Francesco Bagnaia: “Ik denk dat dit wel de juiste beslissing is. Niet alleen omdat we de GP24-versie heel goed kennen, maar ook omdat we deze motor zelf kunnen verbeteren. Dat is ons vandaag al gelukt, zo hebben we kunnen zien. Ik heb de hoogste topsnelheid gehaald, wat me al lange tijd niet meer is gelukt.”

Ondanks dat het 2025 motorblok, de 2025-kuipdelen en het 2025-chassis vooralsnog niet gebruikt lijken te gaan worden wil niet zeggen dat deze helemaal de prullenbak in kunnen. De chassis en aerodelen hoeven in tegenstelling tot het motorblok niet voor twee seizoenen verzegeld te worden.

Davide Tardozzi: “We zullen deze onderdelen waarschijnlijk uitstellen tot de test in Jerez – maandag na afloop van de Spaanse Grand Prix – om ze uitgebreider te kunnen testen.”

Marc Márquez is het daarmee eens, zo was te horen tijdens zijn media debrief van donderdag:

Marc Márquez: “We moeten deze nieuwe onderdelen nog nader evalueren, de tijd is gewoon tekort om dat goed te kunnen doen. Het chassis en eigenlijk het hele 2024-pakket werken daarnaast echt heel goed, dat hebben we wel kunnen zien aan de rondetijden van mijn broer Alex en Franco Morbidelli, zij stonden er in Sepang en ook hier in Buriram elke sessie goed bij en waren dus constant snel.”

Nu Ducati het zal moeten doen met het 2024 model en er slechts kleine stappen gemaakt worden wat betreft de ontwikkeling en het feit dat Aprilia heel erg sterk was, Yamaha en Honda opnieuw hebben laten zien stappen te hebben gemaakt kan de beslissing van Ducati zo maar eens een zegen zijn voor de MotoGP in het algemeen. Zeker weten dat ze bij Ducati met meer dan normale belangstelling het optreden van o.a. Fabio Quartararo, Pedro Acosta en Marco Bezzecchi gevolgd hebben en af en toe met een schuin oog gekeken hebben naar de Honda pitbox op momenten dat er één of meerdere Honda coureurs te vinden waren binnen de top tien.



02 – MotoGP Test Buriram 2025




Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’