Na de twee vrije trainingen voor de MotoGP klasse op vrijdag op Motorland Aragón stond er geen enkele Ducati in de top tien. Alle coureurs van de Italiaanse fabrikant klaagden over de stevige wind en lage temperaturen op het circuit in de Spaanse woestijn.
Voorafgaand aan het eerste MotoGP raceweekend op Motorland Aragón was de verwachting dat de Ducati coureurs het goed zouden doen op het Spaanse circuit. Kijkend naar de in het verleden behaalde resultaten en het één kilometer lange rechte stuk zou het inderdaad ook een goed weekend moeten zijn voor de Italiaanse fabrikant.
Niets bleek minder waar want na de eerste dag op het Spaanse circuit stond er geen enkele Ducati in de top tien. Het is natuurlijk nog wel vroeg om te zeggen dat het een slecht weekend gaat worden voor de coureurs van het Italiaanse merk maar gezien de klachten over het niet op temperatuur kunnen krijgen van de banden en wetende dat het niet veel warmer gaat worden op Motorland Aragón zal het een lastig verhaal worden om die problemen drastisch om te kunnen keren.
Ook was er een unieke klacht van onder andere Danilo Petrucci en Jack Miller die klaagden over een tekort aan topsnelheid, iets wat al jarenlang juist hét sterke punt is van de Desmocedici GP.
Andrea Dovizioso: “Het was echt een lastige dag vanwege de koude weersomstandigheden en de harde wind. Met onze machines hebben we veel moeite met het op temperatuur krijgen van de banden en vooral in de rechterbochten verlies ik echt veel te veel tijd. Vanochtend konden we niet veel klaarspelen in de eerste sessie terwijl we in de middag konden beginnen met het ons werk voor de race van zondag. Hopelijk gaat de wind morgen wat liggen en kunnen we optimaal gebruik maken van de beschikbare rijtijd.”
Danilo Petrucci: “De omstandigheden waren vandaag echt lastig met de lage temperaturen en de wind. Het gevoel met de machine is goed maar we moeten nog steeds de juiste setup vinden voor dit weekend. Het lijkt erop dat de temperaturen morgen vergelijkbaar zijn maar dat de wind in ieder geval minder sterk is, dat gaat ons zeker helpen. We hebben niet veel tijd maar uiteindelijk zijn we niet heel ver van de snelsten verwijderd. Ik heb er vertrouwen in dat we morgen een stap kunnen maken.”
Pecco Bagnaia: “We hadden niet verwacht om zo ver naar achteren te staan op een circuit dat normaal gesproken juist heel goed is voor de Ducati. Met deze koude weersomstandigheden kan ik de banden niet op temperatuur krijgen en dit is de reden dat ik vandaag zo langzaam was. In FP2 voelde ik me al een stuk beter met de machine op medium-compound banden maar nog steeds sta ik te ver van de snelste coureurs af.”
Jack Miller: “Zeker niet de beste manier om aan het weekend te beginnen. Ik reed een aantal goede ronden maar we hadden veel moeite met de wind en vanochtend was het zeer koud. Hopelijk zijn de weersomstandigheden morgen beter en hebben we meer kansen om beter te presteren.”
Johann Zarco: “Ik ben teleurgesteld na vandaag want ik had twee crashes die veroorzaakt werden door de koude weersomstandigheden. Ik baal voor de jongens in het team want zij hebben nu heel veel werk te doen. Het doel was om vanmiddag in de top tien te eindigen en ik ben dan ook boos dat dit niet gelukt is, vooral omdat het erop lijkt dat we de tijden morgenvroeg in FP3 niet kunnen verbeteren. Ik ga er in Q1 alles aan doen om een goede ronde te rijden en uiteindelijk mee te kunnen strijden voor een plaats op de eerste startrijen.”
Vanwege een aangepast tijdschema, rekening houdend met de zeer koude temperaturen in de ochtend, zijn alle sessies een uur later dan aanvankelijk gepland. De derde vrije training voor de MotoGP klasse gaat zaterdagochtend pas om 10:55 uur van start met de vierde vrije training en aansluitend beide kwalificatiesessies om 14:30 uur.
Handige links Gran Premio Michelin de Aragón 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App