De vier Ducati GP23 coureurs moeten het sinds het afgelopen weekend verreden Japanse Grand Prix doen met een iets mindere machine. Ducati Corse kwam tot het besluit om de machines van Marc – en Alex Márquez, Marco Bezzecchi en Fabio Di Giannantonio aan te passen na het uitvallen van Marc Márquez tijdens de MotoGP race in Indonesië.
Marc Márquez moest onlangs tijdens de MotoGP race op het Pertamina Mandalika International Circuit zijn Ducati GP23 met een technisch probleem langs de kant parkeren. Het voorval kwam met name in beeld omdat de Gresini Racing MotoGP machine na het uitvallen vlam vatte en daarbij de nodige extra schade opliep.
De oorzaak van de crash was al vrij snel duidelijk. De vier GP23 machines waren sinds de Dutch TT in Assen uitgerust met een nieuw lichter ‘vliegwiel’, een onderdeel dat ervoor zorgde dat de overjarige Ducati iets makkelijker te rijden was. Volgens Ducati was de GP23 voorheen uitgerust met een zeer zwaar vliegwiel. Hierdoor reageerde de motor weliswaar iets langzamer, wat vervolgens de tractie verbeterde. Bij het terugschakelen ontstond echter het nadeel: het zwaardere vliegwiel duwt meer door, waardoor de balans verschoof en daarmee ook automatisch het bochtenwerk anders werd.
Om de vier GP23 coureurs te helpen kreeg men een update en werd in Assen een lichter vliegwiel gemonteerd. Bezzecchi, die zoals gezegd steeds klaagde over het spinnen van het achterwiel en het hebben van problemen bij met name het uitkomen van de bochten, profiteerde waarschijnlijk het meest van deze verandering hetgeen leidde tot een onmiddellijke verbetering van zijn resultaten.
Na het uitvallen van Marc Márquez in Indonesië heeft Ducati naar nu bekend is geworden meteen ingegrepen en het ‘nieuwe’ onderdeel van alle vier de Desmosedici van 2023 (dat kan ook niet anders aangezien alle vier GP23 machines vanwege contractuele verplichting identiek moeten zijn) ingenomen en vervangen door het oorspronkelijk onderdeel waarmee men tot aan Assen onderweg was. Een flinke aderlating, dit omdat het volgens de getroffen coureurs een merkbare stap achteruit betekent in de prestaties van de Ducati uit 2023.
Marco Bezzecchi: “Voor mij had de update die we sinds Assen hebben gekregen alleen maar voordelen. Nu is het betere gevoel weer verdwenen. Nu is alles weer erger, dat maakt het voor mij een stuk lastiger. Als er weinig grip is, gaat het iets beter, maar als de baan goede grip heeft, zoals afgelopen weekend in Motegi, stopt de motor niet en wil hij niet zo goed de bocht om. Kortom, hij doet niet wat ik zou willen.”
Ook Fabio Di Giannantonio was duidelijk teleurgesteld in het besluit van Ducati om het ‘nieuwe’ onderdeel niet meer te gebruiken.
Fabio Di Giannantonio: “Toen ik erover hoorde, heb ik erover nagedacht om nu al de schouderoperatie te laten uitvoeren in plaats van zoals gepland na afloop van het seizoen.”
Marc Márquez, op dit moment veruit de snelste coureur op een GP23 machine en de enige van het viertal die de sterkere GP24 coureurs nog enigszins partij weet te geven, verspilt zoals altijd geen tijd aan dingen die hij niet kan veranderen en waar hij geen invloed op uit kan oefenen ondanks dat ook hij van mening is dat het duidelijk een stap terug is.
Marc Márquez: “Het is waar dat het afgelopen weekend een grote verandering was vergeleken met Mandalika, dat wil zeggen vergeleken met de motorfiets van een week eerder. Ja, deze aanpassing heeft grote gevolgen voor mijn rijstijl, maar klagen heeft geen zin; we hebben immers geen andere keus dan je aan te passen aan hetgeen er is en waar we het mee moeten doen.”
Marc Márquez eindigde afgelopen zondag in als derde, Bezzecchi als zevende, Di Giannantonio als achtste terwijl Alex Márquez zijn race al in de eerste ronde zag eindigen in het Japanse gravel na een iets te enthousiaste actie van Jack Miller.
Gigi Dall’Igna wilde desgevraagd geen officieel commentaar geven op deze kwestie, al werd het niet ontkend door de Ducati Corse directeur. De komende vier, eveneens de laatste vier, Grand Prix weekenden van het seizoen in Australië, Thailand, Maleisië en Valencia zullen de gebroeders Márquez, Bezzecchi en Di Giannantonio het er mee moeten doen.
Handige links Motul Grand Prix of Japan:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.