Ducati Corse houdt rekening met vertrek Pramac Racing als MotoGP satellietteam

7237
gigi-all-igna
Gigi Dall'Igna | foto© Ducati Corse

De geruchten doen al enige tijd de ronde, de signalen zijn er maar ook Ducati Corse heeft nu bij monde van Gigi Dall’Igna openlijk toegegeven dat men rekening houdt met een vertrek van Pramac Racing als Ducati MotoGP satellietteam. Het Italiaanse team dat in 2023 nog als MotoGP Independent team de titel wist te winnen in het teamklassement wordt al enige tijd in verband gebracht met een overstap naar Yamaha.

De toekomst van het huidige Prima Pramac Racing als Ducati MotoGP satellietteam staat al enkele maanden ter discussie. Het team met dit seizoen Jorge Martin en Franco Morbidelli in de gelederen wordt regelmatig in verband gebracht met een overstap van Ducati naar Yamaha. Ondanks dat er gesprekken zijn, dat er een financieel aantrekkelijk aanbod op tafel ligt bleven alle partijen tot nu toe steeds om de hete brij heen draaiden, of sterker nog de meesten hielden tot nu toe steeds hun kaken stijf op elkaar als het onderwerp ter sprake kwam.







De afgelopen week ontstond er een nieuwe situatie, ten eerste omdat boegbeeld en huidige leider in de tussenstand van het kampioenschap Martin besloot om na dit seizoen over te stappen naar Aprilia (het was sowieso al bekend dat de Spanjaard na dit seizoen Pramac Racing ging verlaten) en ten tweede omdat Marc Márquez enkele dagen daarvoor het karretje al in de poep had gereden door hardop en tegen iedereen die het maar horen wilde riep dat een overstap in 2025 naar Pramac Racing voor hem geen optie was.

Met name dit laatste was een flinke streep door de rekening van Pramac Racing CEO Paolo Campinoti. De flamboyante en invloedrijke Italiaanse ondernemer zag hiermee een droom in duigen vallen. Een week geleden werkte Ducati Corse namelijk nog aan een plan om zowel Martin als ook Marc Márquez in 2025 aan boord te houden. Martin als de nieuwe teamgenoot van Francesco Bagnaia en Marc Márquez als de nieuwe ster binnen Pramac Racing. Het liep zoals bekend allemaal iets anders, en dat heeft er de afgelopen dagen toe geleidt dat Pramac Racing momenteel met lege handen staat.

Voorlopig wil niemand binnen Pramac Racing nog reageren op deze nieuwe situatie maar Ducati Corse directeur Gigi Dall’Igna houdt er inmiddels wel al rekening mee dat Pramac Racing in 2025 niet meer als Ducati MotoGP satellietteam zal opereren zo was vrijdag te horen in een interview welke uitgezonden werd door SKY Italia.

Gigi Dall’Igna: “Het risico is reëel en zeker aanwezig. De hele motorwereld steunt Pramac Racing om iets anders te doen dan bij Ducati. Maar het zou zowel een persoonlijke als sportieve teleurstelling zijn, omdat Pramac en Paolo Campinoti al heel lang bij ons zijn. Ze maken een belangrijk onderdeel uit van het succes dat we momenteel ervaren. Het zou zonde zijn, het moet allemaal geëvalueerd worden, maar het probleem bestaat echt.”

Prima Pramac Racing teammanager Gino Borsoi riep een week geleden tijdens de Italiaanse Grand Prix nog volmondig beweerde dat het team volgend jaar met twee GP25 Ducati motoren aan de start ging verschijnen. Hoe serieus we dit een week later nog kunnen nemen nadat de beslissingen binnen Ducati Corse is nog maar de vraag.

In de huidige situatie is het zo dat Pramac Racing een optie heeft om de komende twee seizoenen de beschikking te krijgen over identiek en het nieuwste materiaal als het Ducati Lenovo Team, hetzelfde zoals ook op dit moment en tijdens de voorgaande seizoenen het geval is. Deze optie loopt tot aan het einde van deze maand. De optie is er dus maar volgens Ducati-sportief directeur Mauro Grassilli is er tot op heden nog geen contract getekend en heeft Pramac Racing deze optie nog steeds in beraad. De reden dat er nog niet getekend is houdt verband met de keus van de coureurs welke Ducati Corse komend seizoen wil gaan onderbrengen bij het team. Eén van deze twee coureurs is inmiddels bekend en dat zal huidig Moto2 coureur Fermin Aldeguer worden. Maar het moge duidelijk zijn dat Campinoti net als de afgelopen seizoenen ook in 2025 een winnaar binnen de gelederen wil hebben. Nu het eerste plan (Marc Márquez) definitief van tafel is het de grote vraag welke coureur dit op kan vangen. Een andere topper zal er wel te vinden zijn, maar we weten inmiddels ook dat men bij Ducati de hand op de knip moet houden en dat er voor 2025 geen riante salarissen meer betaald gaan worden (ook een issue bij vertrek van Martin). Met andere woorden, de kans dat er naast Aldeguer een potentiële winnaar gaat komen is heel erg klein.

Met deze wetenschap zal Campinoti de afgelopen dagen de ontstane situatie nog wel eens de revue hebben laten passeren. Met een lucratief aanbod van Yamaha op zak en de wetenschap dat een evenaring van de huidige successen met Ducati in 2025 aanzienlijk kleiner zullen zijn kan er nog wel eens toe leiden dat de weegschaal doorslaat naar een andere kant dan dat we in Mugello uit de mond van Borsoi hebben kunnen horen. Nu zal winnen op een Yamaha er in 2025 ook niet gelijk inzitten, maar de lange termijnvisie van Yamaha en een financieel aantrekkelijk aanbod zou zomaar eens een doorslaggevende factor kunnen zijn.

Laten we daarnaast niet vergeten dat Dorna Sports op de achtergrond zeker ook een rol speelt. Er is de Spaanse rechtenhouder veel, heel veel aan gelegen om vanaf komend seizoen de Ducati dominantie iets in te perken (van 8 naar 6 machines) en weer vier Yamaha’s op de MotoGP startgrid te krijgen. Insiders zijn er inmiddels wel van overtuigd dat dit laatste gaat gebeuren, en het moge duidelijk zijn dat Prima Pramac Racing of Pertamina Enduro VR46 Racing de enige twee teams zijn die hiervoor kunnen zorgen (Gresini Racing MotoGP heeft nog een tot aan het einde van 2025 doorlopend contract met Ducati).



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.