Jonas Folger is oppermachtig en wint beide IDM Superbike 1000 wedstrijden op het TT Circuit Assen. Ilya Mikhalchik en Florian Alt mochten beide races mee naar het podium. Pepijn Bijsterbosch werd de beste Nederlander met een vijfde en zesde plaats. Ook waren er twee top-tien klasseringen voor Danny van der Sluis.
Zondagmiddag werden de eerste races verreden van het IDM Superbike 1000 kampioenschap 2020 op het TT Circuit Assen. Jonas Folger was het snelste in de kwalificatie en mocht in de eerste race vanaf pole position vertrekken met Ilya Mikhalchik en Florian Alt namens hem op de eerste startrij. Pepijn Bijsterbosch stond achter Bastien Mackels en Vladimir Leonov op de tweede startrij. Ricardo Brink en Danny van der Sluis stonden op de vijfde startrij. Nigel Walraven, Frank Nieman en Nick Vlaar stonden met een wildcard aan de start. Walraven kwalificeerde zich als twintigste op de zevende startrij. Nieman en Vlaar vertrokken vanaf rij acht in het sterke en grote deelnemersveld.
Race 1
Voorafgaand aan de eerste race waren er veel teams en rijders die zorgen maakten over de bandenslijtage op het nieuwe asfalt in Assen. Het managen van de banden werd daardoor extra belangrijk in de wedstrijden over de geplande vijftien ronden. De coureurs stond klaar voor de start en de lichten waren op rood, maar er was een technisch probleem met de startlichten waardoor de race werd uitgesteld. De rijders en teams waren eerst aan het wachten op de grid, maar het duurde langer dan verwacht waardoor iedereen terugging naar de box. De organisatie werkte hard om het probleem te verhelpen. Uiteindelijk ging driekwartier later dan gepland de race tocht van start over dertien ronden.
De start verliep nu uitstekend en Mikhalchik kwam als eerste de Haarbocht uit, mede doordat Folger wijd ging. Mikhalchik verremde zich vervolgens in de Ruskenhoek, waardoor Folger bij de eerste doorkomst alweer aan de leiding reed. Bijsterbosch kende ook een goede openingsronde en kwam als vijfde door achter Alt en Leonov. In de derde ronde gingen Mackels en Julian Puffe kort achter de Nederlander onderuit. Aan kop wist Folger een gat te slaan. Mikhalchik reed zich op zijn beurt los bij Alt, Leonov en Bijsterbosch. Folger en Mikhalchik reden lang hetzelfde tempo, maar het van ruim een seconde was ontstaan bleef lang gelijk. In de slotfase was Folger toch wat sneller, waardoor hij de openingsrace van het seizoen wist te winnen voor Mikhalchik en Alt.
Leonov viel met nog vijf ronden te gaan uit met een technisch probleem, maar Bijsterbosch kon maar kort van de vierde positie genieten. Dominic Schmitter wist de BMW-coureur nog te passeren, waardoor Bijsterbosch met keurige top-vijf klassering het seizoen begon. Daarachter reed Van der Sluis een sterke inhaalrace. De TT Racing Team coureur kwam als zeventiende door na de eerste ronde, maar wist zich met een strak tempo naar de groep voor de zesde plaats te rijden. Achter Alessandro Polita, maar nipt voor Marc Moser en Erwan Nigon finishte Van der Sluis op een nette zevende plaats. Brink scoorde een top-tien klassering door Stefan Kerschbaumer voor te blijven. Nieman kwam als veertiende over de eindstreep en Walraven finishte als eenentwintigste. Vlaar viel vroeg in de race uit en ging in de tweede race niet van start.
Race 2
In de tweede race wordt de startopstelling van de eerste drie rijen bepaald aan de hand van de uitslag van de eerste race. Iets wat we ook kennen van de World Superbike. De podiumgangers van de eerste race; Folger, Mikhalchik en Alt vertrokken in omgekeerde volgorde van de derde startrij. De eerste startrij werd gevormd door Schmitter, Bijsterbosch en Polita, met Van der Sluis op plaats vier. Voorafgaand aan de race was er een opvallend incident toen Brink en Mackels tegen elkaar botsen bij het uitgaan van de pitstraat, waarbij beide rijders ten val kwamen. Voor Mackels betekende dit dat hij niet kon starten in de race, omdat de motor teveel schade had. Aan de motor van Brink werd op de grid nog diverse reparaties uitgevoerd.
Bijsterbosch pakte kopstart. Folger kwam vanaf de derde startrij geweldig van zijn plaats en lag al tweede bij het uitkomen van de Haarbocht. Al snel nam Folger de leiding over en reed opnieuw weg. Mikhalchik kwam in de eerste ronde al naar plaats twee, maar Folger was op dat moment al vertrokken. De twee rijders waren duidelijk een maatje te groot voor de rest van het veld. Folger won ook de tweede race met ruim drie seconden voorsprong op Mikhalchik. Bijsterbosch kon zijn derde plaats niet vasthouden en finishte uiteindelijk als zesde kort achter Polita en Leonov, maar voor Moser. Voor dit kwartet reed Alt naar zijn tweede podium van de dag door opnieuw derde te worden. Ook Schmitter leek kans te maken op een podium, maar hij zakte vanwege een technisch probleem terug naar een negende plaats achter Puffe.
Van der Sluis scoorde zijn tweede top-tien klassering van de dag. De coureur uit Staphorst kon niet optimaal gebruik maken van zijn vierde startpositie, want hij verloor in de eerste ronde diverse plaatsen. Van der Sluis finishte als tiende voor Brink en Jan Mohr. Nieman kwam in deze race als achttiende over de finish. Walraven kwamen samen met Philipp Gengelbach ten val in de GT-bocht.
Daarnaast was er zondagmiddag de tweede race voor de IDM Supersport 600, IDM Supersport 300 en IDM Zijspannen klasse op het TT Circuit Assen. Het wedstrijdverslag van deze categorieen is te lezen in een ander artikel op Racesport.nl. De tweede ronde van het IDM kampioenschap is 7 & 8 september op de Sachsnering. Dit evenement wordt op een maandag en dinsdag georganiseerd.
Handige links IDM Assen 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink: ING – Betaalverzoek
* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App