Dubbel gevoel overheerst bij Raceteam Oosterveen’s Olie

130

Nadat Manuël en Joël op vrijdag 13 mei de hele dag onder ideale omstandigheden hadden getraind op het TT circuit van Assen en door beiden een druk programma werd afgewerkt met na afloop blijde gezichten, ging zaterdag 14 mei om 9.18 uur de eerste kwalificatie van start op een vooral koud, winderig en licht vochtig circuit.

 Vanwege de verraderlijke omstandigheden deden Manuël en Joël het relatief rustig aan om geen onnodig risico te lopen. Op sommige plekken was het circuit nog te nat om voluit te gaan en echt snelle tijden werden er niet gereden. Manuël eindigde deze sessie als achtste en Joël realiseerde de vijftiende tijd.




Tijdens de tweede kwalificatie was het droog met dreigende luchten en daarom gingen beiden er van meet af aan goed voor zitten. Manuël klokte met een 1:45.8 direct een zeer snelle ronde en deze bleek goed voor een uitstekende vierde startplek. Joël bouwde zijn training ook mooi op en realiseerde met een rondje van 1:46.8 de negende tijd. Toen Joël, net voordat het begon te regenen, nog iets wilde proberen ging het helaas mis en schoof hij onschuldig over de voorkant onderuit. Omdat er niemand sneller was behield hij alsnog zijn negende startplek.

                  Manuël: “Vanmorgen tijdens de eerste kwalificatie wilde ik geen enkel risico lopen en omdat de baan op sommige plekken nog vochtig was heb ik het wat rustiger aan gedaan. Omdat de lucht er dreigend uitzag toen de tweede kwalificatie begon moest ik direct snel zijn en dat is prima gelukt.”

                  Joël: “Ik ben wel tevreden met mijn negende tijd en weet waar het nog sneller kan. Wel jammer van die crash, ik wilde nog iets proberen maar was net iets te enthousiast waardoor ik de voorkant kwijt was. Eigenlijk was de motor nog wel ok maar van de marshalls mocht ik niet verder omdat er te veel grind in de onderkuip zat.”  

Voor de start van de wedstrijd had het nog even hard geregend met daarbij zelfs hagelstenen die het zeer onaangenaam maakten. Bij de start kwam Joël weer goed weg en won een paar plaatsen. Manuël deed het een stuk minder en verloor er enkele. Omdat Joël bij het insturen van de haarbocht aan de binnenkant over de nog natte curb ging, moest hij even van het gas af waardoor hij enkele plaatsen verloor. Na de eerste ronde kwam Manuël als negende en Joël als twaalfde langs start-finish. De ronde daarna had Manuël twee plaatsen gewonnen terwijl Joël een plaatsje verloor welke hij een ronde later weer terug had. Manuël kwam nu als vijfde door en een ronde later zelfs als vierde en lag stevig aan kop van een groep met zes rijders. Joël kende helaas nog een momentje met een natte curb en verloor twee plaatsen maar wist zich in de vijfde ronde weer terug te vechten naar de twaalfde plaats.

De coureur die op de derde plaats in de wedstrijd reedt ging bij het ingaan van de vijfde ronde hard onderuit en had dringend medische assistentie nodig. De wedstrijdleiding besloot om code 60 te geven, hetgeen betekend dat alle rijders hun snelheid terug moeten brengen naar 60km/u en niet mogen inhalen omdat er een voertuig in de baan aanwezig is. Door de genoemde crash lag Manuël op dat moment ineens derde in de wedstrijd, zag de code 60 vlag en ging van het gas af zoals het reglement dat voorschrijft. Omdat de rijders direct achter hem dit niet deden, werd hij voorbij gereden en kwam aan het eind van ronde vijf achteraan het groepje als achtste over start-finish. Vanwege het feit dat het gros van de coureurs geen gehoor gaf aan de code 60 situatie besloot de wedstrijdleiding code rood te geven en de wedstrijd in ronde zes af te vlaggen en niet te herstarten.

Omdat Manuël derde in de wedstrijd lag bij het ingaan van code 60, ging hij er terecht vanuit dat hij mee mocht naar het podium. Tot zijn verbazing werd dit geweigerd en ging hij verhaal halen bij de wedstrijdleiding en ontstond er een discussie waardoor de definitieve uitslag werd uitgesteld. Later die middag volgde er een bijeenkomst waarin de wedstrijdleiding met een definitieve uitslag kwam. Hierin werd Manuël een vierde en Joël een twaalfde plaats toebedeeld.

                  Manuël: “Wat een rare toestand dit, lig je na de crash van Danny als derde in de wedstrijd, ga je van je gas af omdat er code 60 wordt gezwaaid en komt iedereen je op snelheid voorbij zetten. Om niet te ver achterop te raken heb ik toen toch maar weer gas gegeven en bij het passeren van start-finish mijn hand opgestoken. Op de Veenslang ben ik ze weer voorbij gereden maar toen werd er code rood gegeven. In eerste instantie werd ik als zevende in de uitslag gezet, maar omdat ik toch echt derde lag ben ik verhaal gaan halen bij de wedstrijdleiding. Nu sta ik als vierde gefinisht en heb daar gewoon een rot gevoel over en weet wat mij de volgende keer te doen staat.”

Joël: “Ik had twee keer een momentje en toen de code 60 kwam en later de rode vlag ging ik er vanuit dat er een herstart zou komen. Het loopt nu even anders, dus snel vergeten en op naar de volgende wedstrijd.”

Nu moet ieder het zijne maar denken van de situatie rondom het beëindigen van deze wedstrijd en de gehanteerde uitslag. Onder normale omstandigheden zouden wij als team zeer tevreden zijn geweest met dit resultaat, maar voor nu overheerst een gevoel van ‘hier klopt iets niet’. De volgende wedstrijd is op zaterdag 11 juni op het TT circuit van Assen en wij kijken vol vertrouwen uit naar wat komen gaat.