De trainingen voor het EK Supersport in Assen op Paaszaterdag verliepen voor het team van Yamaha Racing Support behoorlijk volgens plan. Een goed opgebouwde training vertaalde zich uiteindelijk in een 2e startplaats voor de vliegende Fin, Vesa Kallio.
De eerste training was een vrije training en werd door Vesa gebruikt om het aangepaste Drentse circuit te verkennen. Dat Vesa zich snel thuis voelt op een onbekend circuit bleek al snel want hij sloot de vrije training af op een derde plaats.
De banden gaven nog niet de maximale grip, maar daar zal waarschijnlijk de koude temperatuur van het asfalt debet aan zijn geweest. De Yamaha R6 deed goed zÕn werk in de eerste sessie.
De tweede sessie was er een die meetelde voor de kwalificatie. Vesa was steeds voorin te vinden en wisselde stuivertje om de top-3. Voor deze tweede sessie was hetinterval tussen de eerste en tweede versnelling wat verlengd, maar dit gaf niet het gewenste resultaat en er werd overgeschakeld op de eerdere setting. Vesa zette uiteindelijk 1min.46.9sec. op de klokken en stond daarmee op een voorlopige 4e plaats.
Einde van de dag was er dan de laatste mogelijkheid tot herkansing. Ofschoon de temperatuur wat was gedaald en ook de wind wat strakker stond, moest het nu toch gebeuren. Weliswaar stond Vesa met zÕn resultaat uit de eerste kwalificatie voorlopig al op de eerste startrij, maar ook anderen lagen op de loer voor een plaatsje op die eerste rij. Tevens zou het goed voor de Fin zÕn zelfvertrouwen zijn als hij zÕn eerdere tijd nog zou verbeteren.
Het laatste gebeurde. Als een ware prof wist hij in de slotfase door te stoten met een tijd van 1min.45.9 sec. en daarmee bezet hij dan gelijk een tweede plek op de startgrid van Paasmaandag.
Een eerste beloning voor de inspanningen van het team afgelopen maanden en de sportieve prestatie onderschrijft het grote talent van Vesa Kallio die zich na slechts drie trainingssessies nestelde achter de polesitter en Nederlander, Arie Vos met Honda. Alleen Vos en Kallio doken vandaag onder de 1min.46sec.
Vesa:
ÒVanmorgen in de vrije training was is nog niet zo tevreden over de grip van de banden, ik denk dat het door de temperatuur kwam. Voor de kwalificatie hadden we het ontstekingsinterval wat aangepast voor het overschakelen van de eerste naar de tweede versnelling. Dit gaf niet wat ik verwachtte, dus terug naar de programering van de eerste training. Het nieuwe circuit is eigenlijk best leuk, ofschoon de noordelijke lus wel erg nijpt en de snelheid er wat uithaalt. Ook is inhalen daar niet erg gemakkelijk. Remt er iemand voor je en je moet van de ideale lijn af, dan komt je al direct op het vuile gedeelte van de baan en dat is erg glad. Maar ja, dat is voor iedereen gelijk natuurlijk. Het duurde vandaag even voordat ik door kon stoten, omdat de baan nieuw voor me was en ik de eerste sessie onvoldoende vrijbaan kon vinden om er eens goed voor te gaan zittenÓ.
ÒVanmorgen zei Vesa bij zÕn eerste binnenkomst al dat er een tijd in de 1.45 wel in moest zitten vandaag. Hij liet ons echter wel op de nagels bijten door tot de laatste ronden te wachten alvorens in die 1.45 te klokken. Ja, dan moet hij uiteindelijk Arie Vos nog voor laten gaan, maar zonder iets af te willen doen zijn rijders kwaliteiten, Arie heeft vandaag wel zÕn derde trainingsdag gereden op het nieuwe Assen en Vesa zag de baan gisteren voor het eerst op de scooter. We zijn dus super tevreden over Vesa zÕn prestatie met de Yamaha R6 en we gaan zien wat de race op 2e Paasdag ons gaat brengenÓ, het commentaar van het teammanagement.
Lowlands Promotion