Laatste loodjes wegen kennelijk zwaar! Inzet dit weekend is handhaving van zijn 13e plaats in het kampioenschap. Net achter de kampioen van 2002, die door een aantal crashes nu een punt achter zijn carri¬re heeft gezet. Een behoorlijk zware opgave voor onze Rockanjenaar Rob van der Klooster. Altijd is het in Assen erg druk, en zijn er veel buitenlandse rijders die Assen kennelijk een geweldig fijn circuit vinden om te rijden.
Rob niet, laat ik dat maar alvast verklappen, maar zelfs Mike Douhan veelvoudig wereldkampioen, heeft dat zelfde meerdere keren stellig beweerd.
Training 1 leverde slechts een 28e plek op en na wat veranderingen aan de afstelling scoorde Rob de 26e positie in training 2ÉÉ
ok er staan er genoeg achterÉ.. maar ook behoorlijk wat ervoorÉÉ.hmÉ..totaal niet tevreden meldde hij zich weer bij zijn team.
De warming up verliep al wat beter, hoewel wat kun je in 10 min bruto tijd nu rijden, rondje of 4Éprecies! Maar toch, beter iets dan niets, de doorgevoerde verandering voelde iets beter aan.
De start zou bepalend worden en dat deed Rob prima van plek 28 moest hij vertrekken en pikte hij gelijk al wat plekken voor bocht 1.
Uiteindelijk wist hij zich zelfs naar plek 19 op te werken, helaas werd de race door een ongeval stilgelegd en telt de voorlaatste doorkomst, met een 24e plek moest hij zich nu tevreden stellen.
Een toch nog voor het gevoel prima race met als resultaat de handhaving van zijn 13e plek in het kampioenschap overall.
Van de 38 mensen die punten wisten te scoren en dat in je tweede seizoen heel knap.
Het verslag
De laatste wedstrijd van het seizoen 2004, heeft altijd een bijzondere sfeer.
Blijft alles nog heel, wat doen we volgend jaar,wie wordt er kampioenÉÉ En ding is voor ons wel duidelijk; 2004 is een mooi seizoen geweest met wederom duidelijke progressie voor onze coureur.
Veel publiciteit, goed voor Rob en voor zijn vele trouwe sponsors en fijn voor het team.
Dit seizoen wist Rob zich zelfs drie keer binnen de top 10 van Nederland te rijden.
En geloof me hij heeft niets cadeau gekregen er zijn meer kapers op de kust die dat graag willen, op het hoogste niveau van Nederland met de zwaarste motorfietsen (1000 cc).
Inzet dit weekend is handhaving van zijn 13e plaats.
Moeilijk zat, want er zijn er meer die graag willen stijgen in de eindlijst.
Spanning gegarandeerd dus.
Trainingen
Training 1 ging eigenlijk gelijk al niet geweldig, hoewel de extra training van vrijdagmiddag in de volle regen gewoon erg goed ging en Rob mooie snelle tijden kon realiseren, lukte het op het droge niet.
De veringafstelling klopte niet.
En ondanks zijn goede wil lukte het hem niet om verder dan een 28e plek te komen.
Trek je de buitenlandse deelnemers eraf scoorde hij nog niet naar behoren.
Goede raad is duur, maar echte veranderingen aan een afstelling van een racemotor kun je pas doorvoeren als er concrete klachten zijnÉÉ
Maar die hoorden we niet echt uit de mond van RobÉÉ.
Met andere woordenÉÉgewoon wat harder sturen Rob, hard om te horenÉÉ.maar wel een eerlijke conclusie dachten wij.
Training 2 ging Rob dan ook in, met een instelling dat het louter aan hem lag en hij als enige verbetering zou kunnen brengen in de rondetijden.
Kijk dan is je instelling prima, je vertrouwen in je teamleden topÉ.
Maar het moeilijkste blijft natuurlijk overÉÉde uitvoering.
Hoewel het veel harder waaide, en het nog net droog was, wist Rob helaas net geen snellere tijd te zetten, wel verbeterde hij zich ten opzichte van de rest en scoorde nu een 26e plekÉÉ
Maar tja ook niet echt een plek om over naar huis te schrijven.
Robin Duyzer onze veringspecialist van onze sponsor Hyperpro is ondertussen gearriveerd en Rob mocht ook aan hem nog eens uitleggen waar zijn afstelling problemen zitten.
Robin die zelf ook deelneemt aan wedstrijden kan heel goed luisteren en daarom de opmerkingen perfect vertalen in veringafstelling veranderingÉÉ
Hij en onze trouwe monteur Jan Willem Boers hebben gelukkig nog een paar ideen, vanavond gaan we die doorvoeren en morgen in de warm up testenÉ..
Spannend wordt de race in ieder geval, zeker een stuk of 15 deelnemers zitten binnen een seconde vanaf Rob zijn tijd!
Zijn start wordt dus weer heel bepalend voor de race van morgenmiddag.
Waring up
Een lekker zonnetje boven de Drentse heide.
En het probleem van de vering is achterhaald.
Het komt uit de voorvork, helaas bleek de WP voorvering niet op de hele korte termijn te repareren, dus moest Rob maar Òroeien met de riemen die hij heeftÓ
Moelijk genoegÉÉ
Zijn warm-up bracht wat verbeteringen en bracht hem als 22e op de lijst.
Mooi,É. weer een paar plekken opgeschoven, vooral goed voor je zelfvertrouwen, want je tijden in de kwalificatie bepalen immers je positie aan de start.
De Race
Afgesproken had ik met Rob als startstrategie dat hij vooral Òaan de buitenkant moest blijvenÓ.
Bocht 1 Òde NationaleÓ roept om, na zoÕn massale start met bijna 40 rijders, om naar binnen te gaan, als hij nu buitenom blijft heb je de ruimteÉ.
Een trucje die anderen ook kennenÉmaar de kunst hierbij is om je aan die afspraak te houden en je niet te laten verleiden.
Rob had met zijn SHS/Bryony Suzuki een prima start en keurig hield hij zich aan zijn opdracht met als resultaat een plekje of 4 winst.
Knokkend in een groepje van een man of 8 wist hij zich zelfs op te trekken naar plek 19!
Het ongeval van Paul Mooiman die op een tweede plek lag veroorzaakte een rode vlag situatie, einde race en dan telt de voorlaatste ronde en staat Rob als 24e op de uitslagenlijstÉhelaasÉ.dat is nu de derde keer hem dit lot treft dit seizoen.
Voor de tussenstand maakt het gelukkig niet uit, omdat zijn grootste concurrent al in ronde 1 eruit vloog, gelukkig zonder veel letsel!
De inzet van om zijn 13e plek in de tussenstand te handhaven is gelukt en trots op zijn progressie ten opzichte van vorig jaar, rookte hij nog een Michelin band op welke het hele weekend weer perfect zijn dienst heeft gedaan.
De plannen voor volgend jaar zijn nog niet definitief rond.
Maar daar ik beloof jullie dat daar een van de volgende verslagen over
gaanÉ..
Dus hou ons in de gaten!
Met vriendelijke groet,
MotoPort Rockanje Racing Team