Werelds meest befaamde coureurs reden de GP van Brno al vanaf 1930, totdat in 1982 de eerste Tsjechische President T.G. Masaryk een geheel nieuw circuit liet bouwen zodat ook de formule 1 er zou kunnen rijden. In 1987 werd voor het eerst de FIM Czech Grand Prix formule 1 verreden en sinds die tijd is het circuit heel populair bij fans en rijders.
Het circuit is zo gebouwd dat de rijders en engineers constant tot uiterste worden gedreven totdat men op de limiet zit. Het circuit is 5403 meter lang, het langste rechte stuk is 636 meter. Verder heeft het circuit 6 linker bochten, 8 rechter bochten en is het circuit 15 meter breed.
Van der Molen is er alles aan gelegen om zich te revancheren voor de race op de Sachsenring waarbij hij net niet in de punten reed. Een 16de plaats is de plaats waar je niet terecht wil komen, ondanks dat hij een geweldige inhaal race reed, maar een moeilijke start maak je in dit veld bijna niet meer goed.
Op het gladde asfalt kreeg Van der Molen een aardig aantal bijna highsiders voor zijn kiezen omdat hij constant bleef pushen om in de punten te komen. Door de weinige grip op de baan en de vele blinde bochten vloog Van der Molen een paar keer bijna van zijn motor af, het leek wel een rodeo wedstrijd. Maar gelukkig hield hij de fiets telkens net recht. En knalde hij niet vol op zijn rug zoals in de MotoGP klasse wel gebeurde met John Hopkins. Daarnaast had Van der Molen het gevoel dat de motor bovenin iets inhield maar dat wordt een klusje voor onze monteur.
25/8 Thu. 12.00 uur Aankomst op het circuit.
26/8 Fri. 16.15 Ð 16.45 uur Free Pratice
26/8 Fri. 17.15 Ð 17.45 uur Qualifying Practice 1
27/8 Sat. 16.15 Ð 16.45 uur Qualifying Practice 2
28/8 Sun. 15.30 uur Race (13 Laps)
Wij wensen het LINKIT-SIMAKO-BMW MOTORRAD NEDERLAND team met Robert van der Molen heel veel succes in Brno en hopen dat Van der Molen wederom in de punten kan rijden.
Marinho Gebhardt