Olivier op goede weg, maar . . . Na het problematische weekend van Brands Hatch, door de versnellingsbak van de Yamaha R1, heeft Olivier Depoorter de motor compleet opengegooid en opnieuw samengesteld. Zodoende is Olivier klaar voor de wedstrijd in Assen, een baan die hij al kent, zij het dan toch wel het kleine circuit.
Maar op weg naar het Drentse Circuit begeeft de versnellingsbak van de camionette het. Met veel moeite komen Olivier en Marc aan, en het sleutelen begint terug, zij het aan de Renault.
Vrijdagmorgen tijdens de eerste oefening raakt Olivier even van de baan en maakt een slipper, niet erg, maar de benodigde tijd voor afstelling is wel weg. Toch met de weinige gegevens speelt Olivier het klaar om een goed set-up te vinden.
Het verschil met de eerste en laatste training is niet minder dan 7 seconden, op de grid vinden we de Autophone – Yamaha R1 op de 27ste startplaats, juist voor zijn landgenoot Dennis Lannoo.
ÒDeze keer hebben we een goed gevoel met de vering, de motor is beter stuurbaar en daarbij ook veel aangenamer om mee te rijden. Ik heb vertrouwen in de race morgen.Ó
Zondag om 10.40 uur, de lichten doven, de Superstock FIM Cup 1000 gaat van start voor een race van 11 ronden die in totaal 65.967 kilometer zal bedragen, dit onder een stralende zon en voor zoÕn 80.000 toeschouwers.
Olivier is goed mee weg in deze start en komt de eerste maal voorbij op de 23ste plaats. Het gaat er hard aan toe, de wit-orange-groene Yamaha zit in het peloton, elke ronde worden de plaatsen verwisseld. Maar in de 5de ronde komt het nummer 25 niet meer door. Na afloop vertelt Olivier;
ÒHet ging er hevig aan toe, ik was juist een rijder voorbij gegaan, deze piloot duwde mij naar buiten. Ik kon ofwel op deze rijder inrijden ofwel in het gras gaan, dat laatste heb ik gedaan. Ik probeerde de motor recht te houden om terug op de baan te komen, maar dat is niet gelukt, ik ben gekanteld. Dat is nu eenmaal course, hopelijk beter volgende week beter op de Lausitzring in Duitsland.
Samenstelling: Philippe Jaumotte
Vertaling: PersRacing
Bewerking: Harry Haddering; [email protected]